مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت ورق سرد در بازار داخلی چین همگام با روند صعودی قیمت ورق گرم رو به افزایش گذاشته است. برخی از تجار اظهار کرده‌اند که حجم معاملات نیز کمی بالا رفته است. انجام تعمیرات برخی از کارخانه‌ها به تعادل رسیدن بازار در ماه آوریل کمک خواهد کرد. قیمت پیشنهادی ورق سرد ضخامت ۱ میلیمتر در شانگهای ۷ دلار هر تن نسبت به هفته گذشته افزایش یافته و به ۸۳۲ تا ۸۴۰ دلار هر تن همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده رسیده است. قیمت پیشنهادی همین محصول در گوانگ دونگ لکونگ نیز رشدی ۶ دلاری را در هر تن تجربه کرده و ۸۲۷ تا ۸۳۶ دلار هر تن همراه با مالیات ارزش افزوده است. اگر چه قیمت و حجم معاملات ورق سرد نسبت به هفته گذشته بیشتر شده است، اما هنوز اکثر تجار محتاطانه عمل می‌کنند و به دنبال سرعت بخشیدن به فروش خود هستند.کارخانه بنگانگ از اواخر ماه مارس به مدت یک ماه به انجام تعمیرات خواهد پرداخت. به دنبال این امر عرضه فولاد این کارخانه افتی ۱۵۰ هزار تنی را تجربه کرده و این امر بر عرضه ورق سرد نیز در بازار تاثیر خواهد گذاشت. با انجام تعمیرات کارخانه لیوگانگ، عرضه ورق سرد در ماه آوریل ۳۰ هزار تن کاهش خواهد یافت.

احتمال افزایش قیمت ورق در مصر

همچنین تقاضای ورق در مصر پایین است، اما برخی از دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها در بازار داخلی افزایش یابد. گزارش‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات در این کشور بیشتر شده و بازار به تدریج رو به بهبود است. پیش‌بینی می‌شود که بازار طی ۱ تا ۲ ماه آینده با اجرای پروژه‌های دولتی بهبود یابد.

ورق گرم کارخانه ازاستیل در قیمت ۶۷۰ دلار در هر تن همراه با ۱۰ درصد مالیات فروش معامله می‌شود. اما پیش‌بینی می‌شود این کارخانه قیمت ورق خود را بالا ببرد. قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی در مصر ۷۴۰ تا ۷۶۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر است.

برخی از دست‌اندرکاران اظهار کرده‌اند که تقاضای خرید در تناژ پایین در حد مطلوبی قرار دارد، اما از آنجایی که بازار هنوز به حالت نرمال بازنگشته، تقاضای خرید در حجم زیاد پایین است.

احتمال افزایش واردات ورق در آمریکا

از سویی قیمت ورق در بازار داخلی آمریکا بالا است به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که واردات این محصول در این کشور طی چند ماه آینده افزایش یابد.

آمار منتشر شده نشان می‌دهد که واردات ورق گرم در آمریکا افتی ۲۱ درصدی، ورق سرد کاهشی ۲۷ درصدی و ورق گالوانیزه نیز افتی ۲۱ درصدی را در مقایسه با سه ماه گذشته تجربه کرده است. نامناسب بودن شرایط جوی در ماه فوریه یکی از دلایل این امر است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مجوزهای صادرشده برای واردات در ماه مارس نسبت به فوریه بیشتر است.

در حال حاضر قیمت ورق گرم در آمریکا در حدود ۸۷۵ دلار هر شورت تن است که رشدی ۵۰ درصدی را نسبت به ماه نوامبر تجربه کرده است و در مقایسه با دیگر کشورها نیز بالا است. به همین دلیل احتمالا واردات ورق در این کشور در آینده افزایش خواهد یافت.

قیمت ورق وارداتی در این کشور اوایل ماه جاری ۶۰ تا ۷۰ دلار هر تن کمتر از بازار داخلی آمریکا بوده است. با توجه به سطح سفارشات پیش‌بینی می‌شود که واردات ورق در آمریکا طی چند ماه آینده صعودی باشد.