تشکیل کمیته ویژه به جای تحقیق و تفحص از نیروگاه بوشهر

رییس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که این کمیسیون از روز چهارشنبه کمیته ویژه‌ای را مامور بررسی مسائل مربوط به نیروگاه اتمی بوشهر کرده است. حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: پیش از این اعضای کمیسیون انرژی درصدد بودند از طریق تحقیق و تفحص مسائل مربوط به نیروگاه بوشهر را مورد پیگیری قرار دهند. وی افزود: از آنجا که فرآیند تحقیق و تفحص طولانی است و مجلس نیز در سال پایانی عمر خود قرار دارد با مشورت رییس مجلس مقرر شد کمیته ویژه‌ای مسوول این کار شود.

نماینده تهران در مجلس از حسن غفوری فرد (به عنوان رییس)، حسین نجابت، حسین امیری، حسین ذوالانوار، غلامعلی میگلی نژاد و عسگر جلالیان به عنوان نمایندگانی نام برد که در این کمیته ویژه عضویت دارند. وی اظهار کرد: قرار است این کمیته موضوع انتقال سوخت از نیروگاه و به تعویق افتادن تولید برق، هزینه های صورت گرفته برای احداث آن و محتوای قراردادها با طرف خارجی را مورد بررسی قرار دهد.

کاتوزیان افزود: باید معلوم شود که طرف خارجی تا چه میزان به تعهدات خود پایبند بوده و آیا در این زمینه جایی برای ادعای ایران وجود دارد یا خیر؟ رییس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: قرار است علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس در نامه‌هایی به دستگاه های اجرایی خواستار همکاری با این کمیته ویژه شود. وی افزود: کمیته ویژه پس از بررسی همه جوانب و محورهای کار گزارش خود را به هیات رییسه مجلس تقدیم خواهد کرد. کاتوزیان ادامه داد: در صورتی که این کمیته به تخلفاتی در زمینه احداث و راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر دست یابد، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس آن را به صحن مجلس ارائه خواهد کرد تا پس از قرائت در صحن برای پیگیری موضوع به قوه‌قضائیه ارجاع شود. رییس کمیسیون انرژی مجلس پیش‌بینی کرد که این کمیته ظرف ۲ ماه بررسی‌های خود را نهایی کرده و گزارش مربوطه را تهیه نمایند.