نگرانی از‌ آینده بازار جهانی فولاد بیشتر شد

هفته گذشته به واسطه شرایط خاص سیاسی در منطقه خاورمیانه و همچنین اتفاقات ژاپن بازار محصولات فولادی و مواد اولیه با نزول تقاضا مواجه شد؛ به طوری که اغلب فعالان بازار را به‌ آینده بازار بدبین کرده است. مرکز خدمات فولاد‌ایران در گزارشی به بررسی شرایط بازارها پرداخته که در پی می‌آید: فعالان بازار بیلت در انتظار کاهش نرخ

هفته گذشته قیمت بیلت دریای سیاه تا ۱۵ دلار افت داشت؛ ولی ظاهرا هنوز به قیمت دلخواه خریداران نرسیده از‌این رو بازار در سکوت است و‌ آینده قیمت‌ها در ابهام.

قیمت پیشنهادی فعلی بین ۶۰۰ تا ۶۱۵ دلار فوب است؛ ولی قیمت مورد نظر مشتری ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار فوب است. با توجه به تداوم ناآرامی‌های‌های خاورمیانه و شمال آفریقا و روند نزولی قیمت قراضه بازار بیلت دریای سیاه شاید در ۶۰۰ دلار فوب به ثبات برسد. البته نباید کمبود عرضه سی‌آی اس و احتمال افزایش خرید ‌ایران و تاثیر آن بر قیمت هفته‌های آتی را از یاد برد. به هر حال اغلب فعالان بازار‌ آینده را چندان خوش بینانه نمی‌بینند.

در بازار واردات ترکیه قیمت بیلت ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار سی اف آر است و در بازار داخلی کاردمیر قیمت پیشنهادی را حدود ۱۰ دلار کاهش داده به ۶۳۵ تا ۶۴۰ رسانده است. از طرفی قیمت پیشنهادی صادرات آن ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار فوب است.

در بازار خاوردور نیز قیمت‌ها نزولی است؛ چرا که مشتریان حاضر نیستند در سطح قیمت اواسط مارس معامله کنند. با‌این حال به دلیل محدودیت عرضه روسیه قیمت‌ها نسبتا با ثبات است. قیمت درخواستی خریداران خاور میانه حداقل ۲۰ دلار ارزان‌تر است. معامله در ۶۱۵ دلار نیز محدود است.

قیمت پیشنهادی بیلت در جنوب شرق آسیا در حدود ۶۶۵ تا ۶۸۵ دلار سی اف آر بوده است خریداران در تلاشند بازار را تحت فشار قرار دهند؛ ولی عرضه‌کننده‌ها بر قیمت‌های خود پا فشاری می‌کنند. ژاپنی‌ها تمایلی به صادرات ندارند؛ چون دنبال قیمت‌های بالاترند. آخرین قیمت معامله با تایوان ۵۸۸ دلار فوب و شرق آسیا در ۶۰۰ تا ۶۲۴ دلار بوده است.

ایتالیا به تونس بیلت را ۷۳۰ دلار فوب پیشنهاد داده؛ در حالی که قیمت پیشنهادی ترکیه و روسیه ۶۴۵ تا ۶۶۰ دلار سی اف آر است.

فاجعه زلزله و سونامی ‌ژاپن و ناآرامی‌های خاورمیانه موجب شده هفته‌های اخیر قیمت بیلت در بورس لندن نیز کاهش یابد. آخرین قیمت قرارداد سه ماهه ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار ثبت شده؛ در حالی که یک ماه قبل ۵۴۹ تا ۵۵۶ دلار بود.

نزول قیمت‌ها در بازار مقاطع

در بازار مقاطع نبود تقاضا موجب شده تا روند رایج اغلب کشور‌ها نزولی باشد. در شمال اروپا قیمت میلگرد ۵/۱ درصد افت داشته به ۷۶۵ دلار رسید. در جنوب اروپا قیمت کمی ‌بالا رفت. در اسپانیا با وجود افت قیمت قراضه مقاطع با ثبات است و کارخانه‌ها به دنبال ۱۰ تا ۲۰ یورو رشد قیمت میلگرد هستند و معتقدند در ماه‌های ابتدایی سال قیمت‌ها به میزان کافی رشد نداشته است.

تنش‌های خاورمیانه و شمال آفریقا موجب شده که همچنان تمایل به خرید میلگرد و بیلت ترکیه وجود نداشته باشد در نتیجه بازرگانان ترکیه مجبور شده‌اند قیمت‌های پیشنهادی را ۵ تا ۱۰ دلار کاهش دهند. ترکیه میلگرد را ۶۶۰ تا ۶۷۵ دلار فوب پیشنهاد می‌دهد در حالی که هفته قبل ۶۶۵ تا ۶۸۵ دلار بود. برخی از تجار حتی حاضرند قیمت را به ۶۵۵ دلار فوب نیز کاهش دهند. کاردمیر ترکیه قیمت میلگرد خود را حدود ۵۰ دلار نسبت به اواخر مارس کاهش داده به ۶۶۰ دلار رساند. انتظار می‌رود قیمت میلگرد در هفته‌های آتی ۱۰ تا ۲۰ دلار دیگر نوسان داشته باشد که طبیعی است. با بهبود شرایط جوی و آغاز فصل ساخت و ساز قیمت‌ها در بازار داخلی ترکیه بهبود می‌یابد.

در جنوب شرق آسیا نیز نبود فعالیت‌های ساختمانی بازار را راکد کرده و چه بسا تا ماه ژوئن بهبود نیابد. در مالزی میلگرد با ۲۳ دلار افت در ۷۴۳ دلار ثبت شده و در ویتنام ۷۷۷ تا ۸۱۶ دلار است که طی دو هفته ۱۵ دلار کاهش داشته است.

بازار مقاطع امارات همچنان در رکود است. از آنجایی که چشم‌انداز‌ آینده بازار ساخت و ساز نامطلوب است قیمت مقاطع در‌ آینده نزدیک بهبودی نخواهد داشت.

بازار ورق در ابهام

بازار ورق در اغلب نقاط دنیا هفته گذشته افت داشت. بازار ورق اروپا همچنان در ابهام است و مشخص نبودن روند‌ آینده بازار خریداران را از بازار دور نگه داشته است. قیمت درب کارخانه ورق گرم در شمال اروپا ۱۱ یورو هر تن کاهش یافته و به ۶۲۲ یورو هر تن رسیده در جنوب اروپا نیز ۱/۲ درصد کاهش یافته، اما قیمت ورق سرد تقریبا ثابت بوده است. کاهش قیمت مواد اولیه و پایین بودن تقاضا موجب افت قیمت شده است. در بازار داخلی انگلیس ورق گرم ۵۷۰ تا ۵۹۰ پوند است. ورق گرم چین در انگلیس ۵۸۶ تا ۶۰۹ یورو عرضه شده است.

در آمریکا ورق گرم هفته گذشته ۶ دلار افت داشت، ولی قیمت ورق سرد و گالوانیزه ۱۴ و ۲۳ دلار بالا رفت. در حال حاضر ورق گرم در بازار نقدی در قیمت ۸۶۰ تا ۸۹۰ دلار هر شورت تن معامله می‌شود. کاهش تقاضا در بخش اتومبیل‌سازی منجر به افت قیمت ورق گرم شده است. در کل پیش‌بینی می‌شود که قیمت ورق در بازار آمریکا ثابت باشد.

ورق در ترکیه نزولی شده است. البته احتمال کاهش شدید قیمت‌ها ضعیف است. هفته گذشته ورق گرم در ترکیه ۷۵۰ تا ۷۸۰ دلار هر تن معامله شده، قیمت ورق گرم وارداتی اوکراین ۷۰۰ دلار سی اف آر و روسیه ۷۲۰ تا ۷۳۰ دلار هر تن سی اف آر است. پیش‌بینی می‌شود که با به ثبات رسیدن قیمت‌ها سطح تقاضا در بازار افزایش یابد و احتمالا ‌این امر تا اواخر ماه آوریل به وقوع خواهد پیوست.

بازار واردات ورق گرم در خاوردور آرام است. در کره و تایوان ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر ۷۷۰ تا ۸۰۰ دلار هر تن فوب عرضه شده. ورق گرم کره در قیمت ۷۸۰ دلار هر تن سی اف آر ویتنام معامله شده است. ورق گرم چین در کره ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار هر تن سی اف آر است، ولی کره‌ای‌ها تمایلی به خرید ندارند. کره‌ای‌ها انتظار دارند قیمت ورق گرم هفته‌های آتی ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار فوب باشد. شاید کارخانه پوسکو قیمت را تا پایان آوریل ۱۳۰ تا ۱۴۰ دلار بالا ببرد.

تقاضای ورق در مصر پایین است، اما برخی از دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها در بازار داخلی افزایش یابد. حجم معاملات در‌این کشور بیشتر شده و بازار به تدریج رو به بهبود است. پیش‌بینی می‌شود بازار طی ۱ تا ۲ ماه‌ آینده با اجرای پروژه‌های دولتی بهبود یابد.

اما در چین ورق گرم به‌رغم افزایش مجدد نرخ بهره در سال جاری هفته گذشته باز هم بالا رفت. قیمت فعلی ۷۱۵ دلار با مالیات بر ارزش افزوده است. هفته قبل موجودی انبار‌ها نزولی بوده و به رشد قیمت کمک کرد. گرچه خرید ورق گرم در چین رو به بالا بوده، ولی ظاهرا کاهش عرضه کارخانه‌ها به دلیل تعمیرات در ماه مارس موجب افت موجودی انبار‌ها شده است.

احتمال کاهش تقاضای سنگ آهن

هفته گذشته دادگاه عالی هند اعلام کرد ممنوعیت صادرات سنگ آهن از‌ایالت کارناتاکا پس از ۸ ماه در ۲۰ آوریل لغو می‌شود.

قیمت پیشنهادی سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند هفته گذشته بیش از ۱۰ دلار افزایش یافته به ۱۸۷ تا ۱۹۰ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید و معامله‌ای در ۱۸۵ دلار بسته شد که ۳ دلار نسبت به معاملات قبلی رشد داشت. در بازار سوآپ نیز قرارداد فصل دوم ۱۶۸ دلار ثبت شده است.

چینی‌ها باید خرید را بالا ببرند چون موجودیشان رو به کاهش است. به نظر برخی با ریزش موجودی بالای شرکت‌های معدنی ‌ایالت کارناتاکا به بازار نقدی قیمت‌ها پایین می‌آید. ولی بعید است با توجه به نزدیکی فصل باران‌های موسمی ‌لغو ممنوعیت صادرات تاثیر چندانی بر میزان عرضه بگذارد.

کارشناسان بر‌این باورند که شاید زلزله ژاپن تاثیر چشمگیری بر قیمت سنگ‌آهن نگذارد. با ‌این که ۵ فولادساز ژاپنی در منطقه آسیب دیده قرار دارند، تاثیر آن بر بازار سنگ‌آهن هنوز در سطح حداقل بوده است. برخلاف زلزله سال ۱۹۹۵ ژاپن، ‌این بار تجهیزات تخلیه بار در بندر توکیو آسیب جدی ندیده، البته هنوز برخی معتقدند که در کوتاه مدت تقاضای سنگ‌آهن و کک در ژاپن کاهش می‌یابد.

حجم خرید قراضه نزولی شد

ناآرامی‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه بر بازار قراضه تاثیر گذاشته است. با توجه به پایین بودن تقاضای فولاد، خرید بازرگانان ترکیه نیز طی دو هفته گذشته کاهش یافته است. فولاد سازان ترکیه عرضه‌کنندگان اروپا و آمریکا را مجبور کرده‌اند قیمت‌های پیشنهادی را کاهش دهند.

شاخص قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ وارداتی به ترکیه هفته اخیر ۳ دلار افت داشته و ۴۴۹ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. پس از دو هفته ثبات، قیمت پیشنهادی قراضه سی‌ای اس به ترکیه از اوج ماه مارس ۱۰ تا ۱۵ دلار پایین آمده است. برخی تجار ترکیه در ۴۱۰ تا ۴۲۰ دلار فوب پیشنهاد خرید داده‌اند؛ در حالی که هفته قبل به دنبال ۴۳۵ تا ۴۴۰ دلار فوب بودند. در بازار داخلی ترکیه نیز با کاهش قیمت واردات، قیمت داخلی قراضه کاهش یافته‌این هفته به ۳۷۲ تا ۴۵۷ دلار هر تن رسیده است.

در آمریکا افت تقاضای صادرات بر بازار داخلی اثر گذاشته قراضه خرد شده ۱۰ دلار هر لانگ تن کاهش یافته و به ۴۵۳ دلار هر لانگ تن رسیده است.

از اوایل آوریل قیمت قراضه در‌ایتالیا دستخوش کاهش شده، ولی انتظار می‌رود در نیمه دوم ماه تقاضا بالا برود. در کل اروپا تقاضای قراضه مشابه بازار داخلی‌ایتالیا است البته به جز ترکیه که تقاضا ضعیف است. آخرین قیمت قراضه‌ای۳ در‌ایتالیا ۲۷۰ تا ۲۹۰ دلار در هر تن بوده که ۵۰ تا ۶۵ یورو نسبت به اواسط مارس کاهش داشته است.

در شرق آسیا قیمت قراضه وارداتی ۵ تا ۱۰ دلار طی هفته گذشته افت داشته، هیوندایی استیل محموله‌ای از قراضه سنگین کلاس یک آمریکا را برای تحویل ماه مه ۴۷۵ تا ۴۷۸ دلار خریداری کرد که ۳ دلار افت داشته است. روز جمعه یک محموله قراضه ژاپن نیز توسط کره خریداری شد که قیمت نهایی ۴۲۸ دلار بود. بیشتر قراضه ژاپن به چین صادر می‌شود به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود سونامی ‌اخیر تاثیر چندانی بر بازار منطقه نخواهد گذاشت.

در چین محدودیت عرضه موجب شده تا قیمت قراضه هفته قبل در نقاط مختلف ۵ تا ۸ دلار افزایش یابد. قراضه سنگین در قیمت ۵۶۶ تا ۵۷۳ دلار هر تن با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده معامله می‌شود و در آوریل احتمالا صعودی خواهد بود. در بازار واردات، چین قراضه سنگین ۲۰-۸۰ آمریکا را ۴۷۸ دلار سی اف آر و قراضه خرد شده را ۴۸۳ دلار سی اف آر خریداری کرد.