گروه مسکن- سال ۸۹ برای شورای شهر تهران اگرچه روزهای چندان پر تنشی را از نظر سیاسی به همراه نداشت، اما از نظر مسائل شهری اتفاقات مهمی را در خود جای داد. شورای شهر تهران در حالی آخرین جلسه امسال خود را سه‌شنبه گذشته برگزار کرد که فروردین‌۹۰ در تهران با اجرای طرح تفصیلی آغاز خواهد شد.

در واقع تصویب طرح تفصیلی تهران مهم‌ترین رویدادی است که در سال ۸۹ در شورای شهر رخ داد. این طرح قرار است از سال آینده سند بالادستی اداره و سیاست‌گذاری‌های پایتخت باشد.

به هر حال رسیدگی به طرح تفصیلی تهران آغازگر بحث‌های بسیاری در مورد مسائل و ضوابط ساختمان‌سازی در تهران و نگرانی‌ها و نظرات اعضای شورای شهر در این مورد است.

به طور مثال بلند مرتبه سازی، نمای شیشه‌ای و مشکل کمبود پارکینگ پایتخت بحث‌هایی بودند که در خلال روند تصویب طرح تفصیلی تهران مطرح شدند تا آنجا که رییس شورای شهر تهران در قالب دو تصمیم جدید برای مسکن پایتخت به ضوابط و محدودیت‌های جدید بلندمرتبه‌سازی در تهران اشاره کرد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، طرح تفصیلی تهران که بررسی آن از تابستان سال ۸۹ در شورای شهر آغاز شد اوایل اسفند به پایان رسید تا به این ترتیب از سال آینده نه‌تنها ساخت‌وسازها در تهران با ضوابط جدید و نظارت بیشتر انجام شود بلکه نگاه و پرداخت به زمین‌های قابل استفاده و مسائل زیست محیطی وارد فاز جدیدی شود.

برج‌سازی در شمال شهر تهران

البته تذکرها و تصمیم سازی‌ها در مورد بلندمرتبه‌سازی در تهران فقط در قالب طرح تفصیلی تهران مطرح نشد. ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق شمالی تهران امسال آنقدر مساله‌ساز شد که تذکرات پی در پی اعضای شورای شهر را در چندین هفته متوالی به دنبال آورد و حتی موجب ورود شهردار تهران به موضوع و اظهار نظر وی شد.

ماجرا از این قرار است که در اواخر تابستان‌۸۹ برخی اعضای شورای شهر با اشاره به برج‌سازی در رود دره اوین واقع در منطقه ۲ و یک مورد دیگر ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه یک، از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در تهران انتقاد و خواستار توقف این ساخت‌وسازها از سوی شهرداری تهران شدند. در ابتدا شهردار تهران نیز با اعضای شورای‌شهر موافق بود و در جلسه‌ای غیرعلنی نظر به توقف پروژه رود دره اوین داد.

اما در نهایت چند روز بعد، محمدباقر قالیباف به خبرنگاران گفت که این زمین در حال ساخت و ساز است و شهرداری برخورد قاطع با آن نمی تواند بکند. به این ترتیب با وجود چندین ماه بحث در شورای‌شهر موضوع ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شمال شهر بدون نتیجه‌ای مشخص به پایان رسید.

سروصدای شناسنامه فنی

البته امسال چالش‌هایی نیز در شورای شهر پیش آمد که موجب خبرسازی بیشتر پارلمان محلی شد.

موضوع شناسنامه فنی ساختمان که در شهریورماه با انتقاد اعضای شورا به مساله‌ای مهم برای پایتخت مطرح شد، تا دی‌ماه یکی از بحث‌ها و تذکرهای پربسامد در شورای شهر شده بود.

البته در نهایت سرنوشت این سند ساختمانی به طور مشخص روشن نشد، اما اعضای شورای شهر تهران با وارد کردن انتقادهای شدید به نحوه عملکرد سازمان نظام مهندسی در جریان صدور شناسنامه فنی، با همکاری شهرداری تهران صدور آن را متوقف کردند تا این اقدام نشانی باشد از انعکاس قدرت و تاثیر شورای شهر بر تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری.

ری با تهران ماند؟

موضوع جدایی شهر ری از تهران که در آبان ماه از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد هر چند به نتیجه نرسید، اما موجی از مخالفت‌ها را در شورای شهر به دنبال آورد. البته پیشتر در اواخر مردادماه طرح جداسازی فرمانداری تمام مناطق ۲۲ تهران از سوی وزارت کشور مطرح شده بود که در آن زمان نیز شورای شهر با طرح ۲۲ فرمانداری برای تهران مخالفت کرد. طرح جداسازی شهر ری از تهران نیز که گفته می‌شد به دنبال طرح قبلی وزرات کشور مطرح شده بود، تا مدت‌ها واکنش اعضای شورای شهر تهران را به دنبال داشت تا آنکه قبل از قوت گرفتن و طرح در مجلس به فراموشی سپرده شد.