امـروز در تـاریـخ - ۱۵ فروردین ۹۰

۱۲۸۷- میرزا اسماعیل‌خان ممتاز به کمک نمایندگان آذربایجان به ریاست مجلس انتخاب شد. سال ۱۲۸۸- شهر تبریز به توپ بسته شد و قوای دولتی حملات شدید خود را آغاز کردند و در نتیجه آن قسمتی از خانه‌های مرکز شهر ویران شد.

سال ۱۲۸۸- مجاهدین و مشروطه‌خواهان گیلان به سرکردگی یپرم‌خان ارمنی وارد قزوین شدند. در جنگ سختی که بین قوای دولتی و مجاهدین گیلانی رخ داد عده‌ای از طرفین کشته شدند، اما پس از این درگیری‌ها مجاهدین موفق شدند تا شهر قزوین را فتح کنند.

سال ۱۲۹۷- نیروهای انگلیسی به فرماندهی ژنرال مالسن به مناطق تحت تصرف عثمانی‌ها وارد شدند. بندرانزلی نیز توسط همین نیروها اشغال شد.

سال ۱۳۰۰- کلنل محمدتقی‌خان پسیان فرمانده نظامی ایالت خراسان و فرمانده ژاندارمری اولین اعلامیه خود را در شهر مشهد انتشار داد.

سال ۱۳۰۰- کلیه صاحب‌منصبان ژاندارمری خراسان از طرف کلنل پسیان یک درجه ترفیع گرفتند.

سال ۱۳۰۳- احمدشاه قاجار طی تلگرافی از اروپا سردار سپه را از رییس‌الوزرایی عزل کرد و از مجلس درخواست کرد که مستوفی‌الممالک را به این سمت برگزینند.

سال ۱۳۰۷- امیر لشگر عبدالله طهماسبی وزیر فوائد عامه در قریه رزان بین خرم‌آباد و بروجرد توسط عده‌ای اشرار مسلح به قتل رسید.

سال ۱۳۱۲- به دنبال اظهارنظر و توصیه سازمان ملل در خصوص حل اختلاف ایران و کمپانی نفت، نمایندگان آن شرکت وارد تهران شدند.

سال ۱۳۱۹- پیمان بازرگانی بین آلمان و شوروی در مجلس تصویب شد.

سال ۱۳۲۰- پروین اعتصامی شاعر معاصر در سن ۳۵ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل درگذشت.

سال ۱۳۲۱- عده زیادی از مردم لهستان که در خاک شوروی اقامت داشتند وارد ایران شدند. بر محل سکونت آنها دوشان تپه و بیمارستان ناتمام هزار تختخوابی در نظر گرفته شد.

سال ۱۳۲۵- مذاکرات قوام و سادچیکف سفیر جدید شوروی پایان یافت و اعلامیه مشترکی صادر شدند. در متن اعلامیه آمده بود: ۱- ارتش شوروی ظرف یک ماه و نیم خاک ایران را تخلیه خواهد کرد. ۲- قرارداد ایجاد شرکت نفت ایران و شوروی تا انقضای مدت هفت‌ماه برای مجلس پانزدهم پیشنهاد شود. ۳- در مورد آذربایجان چون مساله داخلی ایران است، ترتیب مسالمت‌آمیزی اتخاذ شود.

سال ۱۳۳۰- دکتر موسی عمید به جای دکتر زنگنه رییس دانشکده حقوق شد.

سال ۱۳۳۴- سیدحسن تقی‌زاده به ریاست مجلس سنا انتخاب شد.

سال ۱۳۳۶- دکتر منوچهر اقبال وزیر دربار و رییس دانشگاه تهران به سمت نخست‌وزیر تعیین شد و در همان روز وزرای کابینه را معرفی کرد.

سال ۱۳۳۶- حسین علاء وزیر دربار شد.

سال ۱۳۳۶- راه‌آهن تهران - مشهد گشایش یافت.

سال ۱۳۳۹- کمیته اقتصادی سازمان پیمان مرکزی در تهران تشکیل شد.

سال ۱۳۴۴- اداره نظام وظیفه ضمیمه ژاندارمری شد.

سال ۱۳۴۹- امارت نشین قطر اعلام استقلال کرد.

سال ۱۳۵۲- امیرعباس هویدا برای مذاکره با ادوارد هیث نخست‌وزیر انگلیسی وارد لندن شد.

سال ۱۳۵۷- پالایشگاه نفت تبریز با ظرفیت ۸۰ هزار بشکه در روز کار خود را آغاز کرد. نفت خام این پالایشگاه از خطوط لوله اهواز- تهران و تهران- تبریز تامین می‌شد.