گروه مسکن- بر اساس طرح تفصیلی تهران که از این پس ناظر بر توسعه و تحول تهران محسوب می‌شود، قرار است به منظور افزایش بهره‌وری اقتصادی در جنوب پایتخت پروژه‌ای تحت عنوان «شهر‌جهانی» در این منطقه تعریف شود. این شهر بیش از یک هزار هکتار مساحت دارد و اراضی قلعه‌مرغی، ایستگاه راه‌آهن و بافت مسکونی جوادیه را در برمی‌گیرد.

در طرح اقتصادی که سازمان سرمایه‌گذاری مشارکت‌های مردمی ‌برای استفاده از زمین پادگان قلعه مرغی تهیه کرده، ظرفیت‌های این زمین و برنامه‌های بهره‌وری درآمدی آن تشریح شده است.

در شهر جهانی بر ضرورت «ایجاد مراکز خدماتی- اداری و تجاری با عملکردهای جهانی به ویژه در پهنه مرکزی»، تاکید شده و متعاقب آن ایجاد مرکز اقتصاد جهانی تهران در دستور کار قرار داده شده است. یکی از شاخص‌های شهر جهانی، میزان استقرار شرکت‌ها و موسسات چند ملیتی و فراملیتی در آن است تا به این ترتیب بتوان علاوه بر جذب شرکت‌های فراملیتی برای شرکت‌های ایرانی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند نیز بستر مناسب برای بازگشت فراهم شود.

یکی از دلایل انتخاب زمین قلعه مرغی برای تشکیل شهر جهانی، نبود گسل فعال در این منطقه عنوان شده است.

۸۰ هکتار برای شهر جهانی

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با وجودی که سازمان سرمایه‌گذاری‌های شهرداری تهران طرح مفصلی را برای الحاق قلعه مرغی به شهر جهانی تدوین کرده است، اما هنوز وضعیت کاربری‌های این زمین به طور دقیق مشخص نیست.

سید هادی ایازی، سخنگوی شهردار تهران در این مورد به دنیای اقتصاد گفت: از مجموع ۳۰۰ هکتار زمین موجود در محل سابق پادگان قلعه‌مرغی ۲۲۰ هکتار به کاربری‌های فرهنگی، ورزشی و فضای سبز اختصاص یافته است و ۸۰ هکتار باقی مانده نیز در حال بررسی برای الحاق به «شهر‌جهانی» است.

وی با اشاره به اینکه مشاور طرح ساخت‌وساز در زمین قلعه مرغی، هنوز در حال مطالعه روی این سایت است، تاکید کرد: کاربری ۸۰ هکتار زمین در قالب شهر جهانی هنوز قطعی نیست.

به گفته ایازی مطالعات مشاور در این زمینه تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت.

نحوه سرمایه‌گذاری در قلعه‌مرغی

قلعه‌مرغی در گذشته محل اولین فرودگاه رسمی ‌کشور بوده است، اما حالا بر اساس طرح جامع تهران این منطقه و فرودگاه پیرامون آن قرار است آغازی بر ایجاد مرکز جدید ساختار یافته و مدرن شهر تهران و قدمی به سمت تعادل سطح زندگی میان شمال و جنوب تهران باشد.

مالکان پادگان قلعه مرغی، ارتش و نیروی انتظامی‌بودند که مطابق توافقنامه مقرر شد سایت را به صورت مرحله به مرحله در اختیار مدیریت شهری تهران قرار دهند و به زمین‌های جایگزین نقل مکان کنند.

آن طور که سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در نظر گرفته است، نحوه جذب سرمایه‌گذار و تامین منابع مالی برای تکمیل پروژه قلعه‌مرغی به صورت مشارکت عمومی‌ خواهد بود. البته هنوز طرح دقیقی برای رویه سرمایه‌گذاری در این پروژه تدوین نشده است، اما بر اساس طرح‌های اولیه مدل مشارکت ساخت قلعه مرغی به صورت عمومی‌- اجتماعی - خصوصی (pspp) خواهد بود.

زمین سایت پادگان قلعه مرغی متعلق به ناجا و ارتش بوده که در حال حاضر، از طریق شهرداری و بنیاد تعاون ناجا خریداری، آزادسازی و به عرصه شهری ملحق شده است.

پادگان قلعه مرغی کجا رفت؟

بر اساس توافقی که میان ارتش، نیروی انتظامی‌و شهرداری تهران صورت گرفته، پادگان قلعه‌مرغی به دو مکان مختلف در شهرری و اتوبان قم منتقل می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، بر این اساس قرار است که نیروی هوایی ناجا، نیروی انتظامی ‌و هوانیروز (نیروی‌ هوایی ارتش) به شهرری و اتوبان قم - تهران منتقل شوند، به این ترتیب که نیروی انتظامی‌به سایت آسمان ری که در حال حاضر به محل استقرار هواپیماهای آموزشی تعلق دارد و ارتش نیز به قطعه زمینی در اتوبان قم- تهران انتقال یابند.

گفته می‌شود، شهرداری تهران برای سهولت و تسریع عملیات انتقال تجهیزات ارتش و نیروی انتظامی ‌این دو مکان را برای آنها مهیا کرده است.

البته هنوز نیروی انتظامی ‌و ارتش به طور کامل به محل استقرار جدید خود منتقل نشده‌اند؛ اما به هر حال تاکنون ۷۰ درصد زمین قلعه‌مرغی به شهرداری تهران واگذار شده است.

پیش از این نیز قرار بود زمین قلعه‌مرغی که به ارتش و نیروی انتظامی‌تعلق داشت به صورت تدریجی و در چند مرحله به شهرداری تهران منتقل شود.

شهرداری تهران با کمک بانک تعاون برای تملک زمین پادگان قلعه مرغی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.