همدان می‌تواند قطب صنعت طلا و جواهر ‌شود
دنیای اقتصاد، همدان، شهناز محمدی: رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر همدان گفت: باید استان قطب صنعت طلا و جواهر کشور شود. هاشم محمدی در حاشیه افتتاح نمایشگاه طلا و جواهرات همدان با بیان اینکه از مسوولان جز توجه درخواست دیگری نداریم، افزود: نیروی کار در صنعت طلا و جواهر بسیار کم است و نیازمند نیروی کار هستیم. وی با بیان اینکه برپایی این نمایشگاه و ورود مجموعه‌ای بین‌المللی به همدان اتفاق خوبی برای استان است، اظهار کرد: این اقدام نشان‌دهنده توجه ویژه به صنعت استان است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر همدان با بیان اینکه باید با دید باز زمینه‌های پیشرفت این صنعت را در استان ایجاد کنیم، افزود: همدان باید به قطب کشوری این صنعت تبدیل شود چراکه این توانایی در استان وجود دارد.

محمدی با بیان اینکه معادن کوارتز، یاقوت کبود و کیانیت در همدان وجود دارد، ادامه داد: اگر از همین چند معدن به‌خوبی استفاده کنیم حداقل برای دو هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود. وی افزود: اتحادیه تولیدکنندگان به دلیل رفتار سرد مسوولان همدان مدتی غیرفعال بود اما خوشبختانه این مجموعه را بعد از چند سال رایزنی احیا کردیم. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر استان با اظهار امیدواری از اینکه این صنعت در استان بیشتر رونق بگیرد، گفت: اگر به این صنعت بیشتر توجه شود برای هزار نفر به‌صورت مستقیم و برای سه هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود و از بسیاری فسادها و مشکلات جلوگیری خواهد شد. وی با بیان اینکه باید کار را دست کاردان بسپاریم، اعلام کرد: این صنعت نیازمند توجه مسوولان است. مدیرعامل هلدینگ زرین نیز با بیان اینکه در همدان بیش از ۱۹ گونه کانی وجود دارد، اعلام کرد: داشتن هرکدام از کانی‌های همدان برای برخی کشورها یک آرزو است چراکه با هرکدام از آنها چند میلیون شغل ایجاد می‌کنند.

هومن بهمنی زنگنه گفت: متاسفانه کانی‌های استان به‌صورت خام عرضه می‌شود و هیچ فرآیندی روی آنها انجام نمی‌گیرد. مدیرعامل هلدینگ زرین با تاکید بر اینکه کارها نباید به‌صورت نمادین باشد بلکه باید تلاش کنیم به اشتغال پایدار برسیم، افزود: آموزش‌ها در این زمینه باید تخصصی باشد. زنگنه افزود: فیروزه نیشابور سال‌ها است به طور سنتی استخراج می‌شود و این باعث لطمه زدن به این کانی خواهد شد. مدیرعامل هلدینگ زرین در ادامه با بیان اینکه تا یک سال کارآموز را به‌عنوان یک کارآفرین حمایت می‌کنیم، گفت: هر کارآموز برای ۱۰ تا ۱۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

زنگنه با بیان اینکه محصولات کارآموز را از ابتدا خریداری می‌کنیم، اعلام کرد: این صنعت نقش مهمی در ایجاد اشتغال خواهد داشت. وی گفت: مسوولان باید نگاه واقع‌بینانه به این حوزه داشته باشند، چرا که در صورت فعال بودن ۴۰ درصد از معادن این صنعت، این بخش نقش مهمی در ایجاد اشتغال خواهد داشت. زنگنه در ادامه با تاکید بر اینکه باید ۸۵ درصد فعالیت‌ها به سمت فضای شهرستان‌ها و قشر محروم کشیده شود، افزود: این صنعت می‌تواند برای قشر محروم نیز ایجاد شغل کند. مدیرعامل هلدینگ زرین ادامه داد: ترکیه در دهه‌های گذشته کارهای ایران را خریداری می‌کرد و آنها را می‌فروخت، اما امروز این کشور به‌عنوان اولین صادرکننده طلا و جواهرات شناخته می‌شود.