مدیریت جدید برمنابع آب «ری»
دنیای اقتصاد، شهرری، روح‌الله حسین‌زاده: در مراسمی با حضور معاون استاندار تهران، تفاهم‌نامه سه جانبه مدیریت بر منابع آب سد شهید کلانتری بخش فشافویه شهرستان ری مبادله شد.

این تفاهم‌نامه که به امضای هدایت‌الله جمالی‌پور، معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران و علی اشرف منصوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران رسیده است با هدف مدیریت بر تامین و تقسیم آب سد شهید کلانتری فشافویه بدون ورود به ساختگاه سد و مدیریت بر سازه آن انجام شد و براساس آن قرار است از ۱۲ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در این سد ۶/ ۴ درصد به شرکت تعاونی دام‌گستر و ۴/ ۷ درصد نیز به اراضی کشاورزی پایین دست سد اختصاص یابد. سد فشافویه اکنون ۱۲ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد که با لایروبی و برداشت اضافه زمین، امکان ذخیره ۳۰ میلیون مترمکعب آب را نیز دارد. منابع آب این سد از سیلاب‌های رودخانه کرج و کن و همچنین روان‌آب‌های شهرها و شهرک‌های اسلامشهر، بهارستان و رباط‌کریم تامین می‌شود. معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری در این مراسم با اشاره به ظرفیت بالای کشاورزی شهرستان ری که سطح کشاورزی تهران را بالا برده است اظهار امیدواری کرد: مشکلات تامین آب کشاورزی شهرستان ری با حمایت مسوولان استان حل شود. هدایت‌الله جمالی‌پور گفت: گسترش جمعیت ساکن و بناسازی در اراضی کشاورزی که باعث استفاده آب کشاورزی برای تامین شرب شده است کشاورزی ری را تحت تاثیر جدی قرار داده است. وی از جدی‌ترین راههای حل مشکل کم‌آبی کشاورزان ری را استفاده از آبیاری مدرن و تحت فشار اعلام کرد و افزود: باید از اعتبارات بهینه‌سازی آبیاری کشاورزی به‌خوبی استفاده کنیم. وی بر مدیریت آب سد شهید کلانتری در محدوده بخش فشافویه تاکید کرد و افزود: فشافویه روزگاری مهم‌ترین مرکز تامین غلات استان تهران و حتی کشور بود.

جمالی‌پور تاکید کرد: اختصاص آب سد شهید کلانتری به بخش کشاورزی در عین حال نباید به صنعت دامداری شهرستان ری لطمه بزند و با مدیریت بهینه باید به کشاورزی و دامداری همزمان توجه شود. مدیرکل جهاد کشاورزی تهران نیز در این مراسم گفت: برای ادامه حیات کشاورزی در مناطق مختلف کشور همچون تهران چاره‌ای جز حرکت به سمت آبیاری‌های مدرن نداریم. علی اشرف منصوری توسعه سیستم نوین آبیاری با هدف افزایش بهره‌وری در مزارع و باغ‌های کشاورزی را رویکرد اصلی جهاد کشاورزی اعلام کرد. وی از تجهیز ۷ هزار هکتار از اراضی تهران که بخش عمده آن در شهرستان ری قرار دارد به آبیاری مدرن خبر داد و افزود: به‌رغم محدودیت‌های مالی برای آبیاری تحت فشار سرمایه‌گذاری گسترده‌ای شده است. منصوری خواستار همراهی و همکاری کشاورزان در این زمینه شد و افزود: در بخش کشاورزی به جای افزایش افقی و سطحی، افزایش عمودی یعنی بهره‌وری در سطح دنبال می‌شود. وی گفت: اکنون در صنعت کشاورزی، تولید با کنترل مصرف آب و بذر، تهیه زمین و مکانیزاسیون امکانپذیر است.

منصوری بر توسعه واحدهای گلخانه‌ای تاکید کرد و افزود: در این زمینه با همکاری بانک کشاورزی ۲۰ هزار میلیارد ریال فراهم شده است. به گفته وی، یک هکتار واحد گلخانه‌ای معادل ۱۲ هکتار فضای آزاد کشاورزی است و ۱۲ برابر کشاورزی سنتی تولید و به ازای هر هکتار ۶ اشتغال مستقیم را ایجاد می‌کند. منصوری از کشاورزان خواست که از فرصت باقیمانده سال استفاده کرده و قبل از نزدیک شدن به پایان سال برای جذب منابع تخصیص یافته بانکی برای توسعه کشاورزی گلخانه‌ای بشتابند. وی گفت: استان تهران به‌رغم مرکزیت از نظر توسعه مکانیکی کشاورزی وضعیت مطلوبی ندارد و حتی از سایر استان‌ها عقب‌تر است و برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان یک خط اعتباری با ۱۷۰ هزار میلیارد ریال سهم جهاد کشاورزی ایجاد شده است. منصوری با بیان اینکه حفاظت از اراضی کشاورزی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است مورد نظر است، افزود: طرح حفاظت از اراضی کشاورزی در مجلس در حال بررسی است که براساس آن همه طرح‌های کشاورزی از پرداخت عوارض معاف می‌شوند.