امضای 13 قرارداد با هلندی‌ها در کرج
دنیای اقتصاد، البرز، سپیده غفاری: سفر هیات سرمایه‏گذار هلندی به ایران در هفته‏ای که گذشت تیتر بزرگ‌ترین رسانه‏های خبری را به خود اختصاص داد. سفری که بعد از 5 سال مذاکره، در بامداد فرجامینِ برجام، هنگامه پایان زمستان سرد روابط اقتصادی، بهار دوباره تجارت جهانی را رقم زد. سرمایه‏گذاران شرکت هلندی«بَرنتز اینترنشنال» چمدان به دست سرمایه‏های خود را به البرز آوردند تا بعد از اجرای طرح جامع مشترک، نخستین کشور پیشتاز در آغاز همکاری‏های تجاری و اقتصادی باشند؛ سفری 2 روزه با رهاورد 13 قرارداد مشترک اقتصادی و تجاری.

سیدحمیدطهائی، استاندار البرز به همراه مدیران اقتصادی در هتل اسپیناس به استقبال رسمی این هیات تجاری آمد. پیش از آنکه استاندار نخستین همکاری تجاری خود را با هیات هلندی آغاز کند، گسترش همکاری‏های مشترک با کشورهای اتحادیه اروپا را از سیاست‌های جمهوری اسلامی برشمرد و تاکید کرد: باید از فرصت پسابرجام برای توسعه کشور و اشتغال‏زایی بهره‏مند شد. طهائی در جمع تجار و سرمایه‏گذاران هلندی نقشه گسترش همکاری‏های دوجانبه البرز و هلند را ترسیم کرد و با معرفی موقعیت این استان از جهت همجواری با پایتخت کشور و برخورداری از ۱۰۰ برند ملی در دل ۳۳۰۰ واحد صنعتی مستقر در البرز گفت: این استان با آغوش باز از سرمایه‏گذاری‏هایی که منتهی به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی شود، استقبال خواهد کرد. وی با بیان اینکه البرز بخشی از پایتخت کشور بوده است، افزود: از پنج سال گذشته این استان مستقل شده و ‏اکنون ۶ شهرستان را در خود جای‏داده است.

استاندار البرز با اشاره به مزیت‏های همجواری این استان با پایتخت کشور خاطرنشان کرد: بخش عمده‏ای از فعالیت‏های استان تهران و پایتخت در البرز انجام می‏شود. طهائی قرارگیری این استان در مسیر کریدور شمالی - جنوبی خاورمیانه، دسترسی به راه‏آهن سراسری و جاده‏های اصلی کشور در گذر از ۱۳ استان و همین‏طور استقرار هاب پستی کشور و فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام را اصلی‏ترین ابزارها برای آغاز یک همکاری مشترک اقتصادی دانست. نماینده عالی دولت در استان گفت: با پیشنهاد و تصویب هیات دولت، اولین منطقه ویژه دارویی کشور در این استان تاسیس خواهد شد و از آنجا که شرکت بَرنتز در زمینه تولید محصولات دارویی نیز در کنار سایر تجارت‏ها فعالیت دارد، از این ظرفیت در قالب تفاهم‏نامه‏های مشترک همکاری استفاده خواهد شد. وی ادامه داد: در استان البرز آمادگی حمایت از یک فعالیت اقتصادی برد - برد میان ایران و هلند را داریم و از تمامی بنگاه‏های اقتصادی دعوت می‏کنیم که از فرصت فرارو بهره‏مند شوند.


روابط اقتصادی ایران و هلند

کمپانی «برنتز اینترنشنال» (Barentz International)گسترش همکاری‏های مشترک خود را با ایران در تاریخ 18 ژانویه 2016 آغاز کرد. به دنبال رشد و توسعه اخیر فعالیت‏های تجاری خود در بازارهای دارای رشد بالا، این کمپانی همکاری مشترکی را با شرکت هلدینگ فیوچر وِی (Future way Holding) شروع کرده است. این شرکت تولیدی - توزیعی و تحقیقاتی جدید، فعالیت‏ها خود را روی توزیع مواد اولیه صنایع غذایی و خوراکی، دارویی و خوراک دام در ایران و خاورمیانه متمرکز خواهد کرد. کمپانی هلندی برنتز، یک شرکت مطرح توزیع مواد اولیه در سطح بین‏المللی است که سرمایه‏گذاری خود در ایران را تصمیمی منطقی و گامی درست در جهت توسعه قدرتمندانه دامنه فعالیت‏های خود در خارج از اروپا می‏داند. هیده واندروال، مدیرعامل کمپانی برنتز اینترنشنال می‌گوید: کسب موقعیت سرمایه‏گذاری در ایران، نقطه عطف مهمی برای توسعه طرح‌های ما در سال 2016 است. ما چشم‏انداز روشنی برای توسعه بازار محصولات صنایع مواد اولیه در ایران متصور هستیم و ورود به این بازار، با همراهی یک شرکت خصوصی بخشی از این برنامه است.

علی ثابتیان، مدیرعامل یک شرکت خصوصی و مشاور استاندار البرز در امور بین‏الملل و تجارت خارجی نیز می‏گوید: همکاری با یک کمپانی معتبر و شناخته‏شده مانند بَرنتز که تخصص بالایی در صنایع غذایی و دارویی و دسترسی به مواد اولیه از سوی تامین‏کنندگان معتبری در سراسر جهان دارد، برای مشتریان ما یک مزیت واقعی محسوب می‏شود، ما قادر خواهیم بود تا از همکاری با بَرنتز در بیش از یک حوزه استفاده کنیم، همچنین می‏توانیم با کمک فعالیت‏های تحقیقاتی و علمی مشترک، تخصص‌های بیشتری در زمینه مواد اولیه کسب کنیم و به تامین‌کنندگان جهانی که مواد اولیه با کیفیتی دارند، دسترسی پیدا کنیم.


روابط سیاسی ایران و هلند

براساس این گزارش، روابط سیاسی و اقتصادی ایران و هلند نیز سابقه‏ای طولانی دارد اما به‌دلیل تحریم‏ها و برخی شرایط این ارتباط سال‏ها قطع‏شده بود. برت کوئندرس، وزیر امور خارجه هلند، بعد از ۱۴ سال قطع روابط سیاسی بین هلند و ایران به جمهوری اسلامی ایران سفر می‏کند و این حاکی از تمایل هلندی‏ها برای تحکیم روابط دوجانبه است و در شرایطی که تا ۶ ماه آینده هلند به ریاست اتحادیه اروپا تکیه خواهد زد همین موضوع آینده روشنی را در روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی رقم خواهد زد. از سوی دیگر استقبال سرمایه‏گذاران هلندی برای سرریز شدن سرمایه‏های خود در استانی همجوار با پایتخت ایران از این حیث با اهمیت است که سابقه تاریخی البرز و هلند در زمینه کشاورزی و همین‏طور استقرار عمده صنایع متراکم تولیدی و غذایی کشور در این استان، فتح بابی بزرگ برای گسترش همکاری‏ها در این حوزه به‌شمار می‏رود.

قدیمی‏ترین دانشکده کشاورزی کشور، پردیس منابع طبیعی در کرج واقع‏شده و محققان البرزی آخرین دستاوردهای کشاورزی دنیا تازه‏ترین یافته‏های علمی را بررسی می‌کنند، حال اگر این بسترها با گسترش روابط با کشور هلند که خود از شناخته‏شده‏های این عرصه است، با تلفیق علم و آخرین فناوری‏های نوین کشاورزی پیوند زده شود، تحولی علمی را رقم‏زده و توسعه اقتصادی را به بار می‏نشاند. موضوعی که طهائی، استاندار البرز نیز در دیدار خود با سفیر هلند به آن اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که هلند برخوردار از دانشگاه قدیمی کشاورزی(واخنینگن) است، البرز نیز طی ۱۰۰ سال گذشته نخستین دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی امروز دانشگاه تهران را در خود پرورش داده است و همین موضوع نیز زمینه‏ساز توسعه همکاری‏های علمی مشترک بین البرز و هلند خواهد بود.

انعقاد 13 تفاهم‏نامه

کمپانی هلندی برنتز در نخستین روز از سفر خود به ایران، ۳ قرارداد همکاری خود را به امضا رساند و در دومین روز نیز با سفر به استان البرز و بازدید مناطق صنعتی و تولیدات فرآورده‏های غذایی، قرارداد مشترک همکاری خود را به ۱۳ قرارداد رساند. قراردادهایی که به گفته «هیده واندروال» مدیرعامل کمپانی برنتز اینترنشنال، مقطعی و موقت نیست، بلکه افقی ۵۰ ساله را برای گسترش همکاری‌ها به‌کار گرفته است. این قراردادها با شرکت‌های صنایع غذایی و دارویی مستقر در استان بسته شد.