دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: باید مصوبه اختصاص دو درصد از درآمد مناطق نفت‌خیز تنها به این مناطق اختصاص داده شود و اینکه به نام مناطق نفت‌خیز و به کام همه باشد، عادلانه نیست. امید حاجتی اظهار کرد: معنایی ندارد که دو درصد حاصل از درآمد نفت برای مناطق نفت خیز باشد، اما در توزیع، به تمام مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص داده شود. وی تصریح کرد: باید این دو درصد تنها به مناطق نفت خیز اختصاص داده شود زیرا تنها این مناطق هستند که زیرساخت‌های آنها از بین می‌رود و آلودگی‌های نفتی را متحمل می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در ادامه با بیان اینکه ۲۴۰۰ طرح فعال در استان داریم و وارث رقم قابل‌توجهی از طرح‌های نیمه تمام که اتمام همه بسیار هزینه بر است نیز هستیم، از اتمام ۵۹۶ طرح از تعداد یاد شده در سال جاری خبر داد. حاجتی اظهار کرد: متوسط زمان اجرای طرح‌های استان با تمام اقدامات انجام شده، هنوز بالا و به‌طور میانگین چهار سال است و قدیمی‌ترین طرح مربوط به بخش راه و شهرسازی است که مربوط به سال ۶۸ است. وی گفت: براساس گزارش تهیه شده ابتدا وضعیت کل طرح‌های استان از نظر تعداد و میزان اعتبار، فصول اعتباری، فصول سرمایه‌گذاری، نوع و نحوه اجرا مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها به تفکیک از لحاظ میانگین مدت زمان اجرای طرح‌ها با هم مقایسه شدند.

وی ادامه داد: در بخش دوم گزارش، به نظارت بر طرح‌های استان پرداخته شد که براساس آن از ۲۴۰۲ طرح، ۲۱۷۹ طرح نظارتی به‌شمار می‌رفتند که از این تعداد ۸۴۰ طرح مهم استان از سوی ۱۷ نفر از کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان مورد بازدید قرار گرفتند و وضعیت ۱۳۳۹ طرح که بیشتر ماهیت مستمر داشته‌اند، از دستگاه‌های اجرایی استان استعلام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان افزود: در گزارش یاد شده میانگین درصد تحقق پیشرفت طرح‌ها تاکنون ۳۳ درصد اعلام شده که با توجه به میزان تخصیص اعتبارات منطقی به نظر می‌رسد. در این میان ۴۹ دستگاه اجرایی دارای پیشرفت معادل یا بیشتر از این مقدار بوده و تعداد ۸۳ دستگاه اجرایی نیز پیشرفت کمتر از میانگین داشته‌اند. حاجتی یادآور شد: از میان دستگاه‌های اجرایی با بیشترین تعداد طرح به ترتیب اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل دامپزشکی رتبه‌های اول تا سوم را از نظر میزان تحقق پیشرفت داشته‌اند.وی اظهار کرد: رتبه‌های اول تا سوم دستگاه‌های اجرایی دارای بیشترین میزان اعتبار نیز بر اساس میزان تحقق پیشرفت طرح‌ها به ترتیب به اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و استانداری خوزستان تعلق گرفته است. حاجتی گفت: بین شهرداری‌ها، شهرداری‌های حمیدیه، چمران و شوشتر بیشترین میزان تحقق پیشرفت را داشته‌اند.