خروج از رکود با اقتصاد مقاومتی
دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین گفت: تحقق کامل اقتصاد مقاومتی و واگذاری امور به بخش خصوصی بهترین راهکار برای رونق کسب و کار و برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است. علیرضا کشاورزقاسمی در نشستی خبری که به مناسبت سیزدهمین سالگرد تاسیس اتاق بازرگانی برگزارشد، افزود: در ۱۰ ماه سال‌جاری بیش از ۳۹۷میلیون دلار کالا از قزوین به خارج از کشور صادر شده است که در صورت حمایت دولت و تسهیل در امور می‌توان این میزان را تا چند برابر افزایش داد.

وی تصریح کرد: بیشترین کالاهای استان به کشورهای عراق و روسیه صادر شده که عمده محصولات نیز سیم و کابل، پلی‌اتیلن، کشمش، کاشی، سرامیک و شیشه است. کشاورزقاسمی در خصوص کاهش اعزام هیات‌های تجاری به خارج گفت: تحقق صادرات کالا فقط با اعزام هیات صورت نمی‌گیرد زیرا خود تجار به صورت مستقل در خصوص فروش کالای خود اقدام می‌کنند. وی اضافه کرد: با افزایش هزینه‌های سفر به خارج و کاهش استقبال بخش خصوصی ما نیز در اتاق بازرگانی ضمن تجدید نظر در اعزام هیات‌ها با روش دیگری دنبال بازاریابی برای محصولات تولیدی خود هستیم. کشاورز‌قاسمی تصریح کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند عزم جدی مدیران دستگاه‌های اجرایی هستیم و مسوولان نیز باید باور داشته باشند که تنها راه نجات کشور در حوزه اقتصاد اتکا به تولیدات داخلی و سرمایه‌گذاران کشور است.

وی درباره مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز گفت: شناسایی قوانین مزاحم، ایجاد پنجره واحد، حل مشکلات موازی‌‌کاری دستگاه‌های اجرایی در صادرات و واردات، رفع مشکلات دریافت تسهیلات بانک و حل مشکل دفن زباله در شهرک صنعتی لیا از مصوبات اجرایی است. کشاورزقاسمی یادآور شد: بررسی موانع صادرات کشمش، ساماندهی پسماند استان، مسائل مالیاتی، ارائه خدمات زیربنایی در منطقه صنعتی فارسیان و بررسی وضعیت شهرک صنعتی لیا از دیگر مصوبات استانی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است. مهدی بخشنده، نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی قزوین نیز در این نشست گفت: بخش خصوصی در شرایط کنونی با مشکلات جدی در تولید روبه‌رو است و اگر بخواهیم از این شرایط خارج شویم و کسب‌وکار رونق بگیرد باید دولتمردان با عزم جدی برای حل مشکلات گام بردارند. وی اضافه کرد: آنچه به تولیدکننده و صادرکننده کالا در سال‌های اخیر آسیب‌زده فقط تحریم‌ها نیست، بلکه واردات بی‌رویه، قاچاق کالا و کاهش نرخ ارز نیز تاثیر داشته است از این‌رو باید در قوانین موجود تجدیدنظر کرده و با به‌روز کردن برخی واحدهای فرسوده برای تولید محصولاتی قابل رقابت با تولیدکنندگان خارجی وارد عرصه صادرات شد. این صادرکننده نمونه استان تصریح کرد: برای اینکه در کشورهای هدف و بازار جهانی کالای ایرانی بتواند قادر به رقابت باشد باید به کیفیت و قیمت آن توجه کنیم.

محمدرضا ماشاء‌اللهی، نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی قزوین نیز در این مراسم با انتقاد از وضعیت حمایتی دولت از بخش خصوصی گفت: با وضعیت کنونی به نظر می‌رسد بخش دولتی نمی‌خواهد با بخش خصوصی مهربان باشد و برای حل مشکلات تولید عزم جدی به‌کار گیرد. وی اضافه کرد: متاسفانه هنوز مدیران دولتی نمی‌خواهند منافع دولت و دستگاه مربوط به خود را با سود بخش خصوصی و تولیدکنندگان گره بزنند، از این‌رو هرگز نمی‌پذیرند اگر بخش خصوصی به سود برسد می‌تواند مالیات و عوارض و حقوق دولت را پرداخت کند و سود تولیدکننده ضامن تامین سود دولت است. نایب‌رئیس دوم اتاق بازرگانی قزوین گفت: اقتصاد مقاومتی با اتکا به درون می‌تواند ظرفیت تولید در استان را بالا برده و به اشتغال و تولید کمک کند و بخش خصوصی از این راهکار استقبال می‌کند. وی اعلام کرد: در شرایطی که هنوز سرمایه‌گذار داخلی از حمایت جدی و عملی برخوردار نشده، صحبت از جذب سرمایه‌گذاری خارجی منطقی نیست و باید به پیامدهای فرهنگی آن هم توجه شود.