صادرات 55 میلیون دلاری از خوزستان
دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به رتبه اول خوزستان در تعاون کشور گفت: برگزاری جشنواره تعاونی‌ها، دانشگاه و کارآفرینان برتر خوزستان برای اولین‌بار در کشور یکی از مهمترین اقدامات انجام‌شده از سوی این ادار‌ه‌کل در سال جاری بوده است. هوشمند صفایی اظهار کرد: به‌منظور اجرای تفاهم‌نامه منعقد شده بین معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون پژوهش دانشگاه آزاد اولین جشنواره با عنوان تعاونی‌ها، دانشگاه و کارآفرینان برتر استان خوزستان در 27 بهمن امسال در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار شد.

وی افزود: در این جشنواره ۷ شرکت تعاونی کارآفرین در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، پزشکی، خدمات، آموزش، فرهنگ و هنر و زیست محیطی و ۳ ایده‌پرداز پس از طی مراحل داوری از بین ۹۹ شرکت‌کننده مورد تجلیل قرار گرفتند؛ افتتاح نمایشگاه و کارگاه آموزشی با عنوان شرایط احراز نخبگی و نقش خبرگان در توسعه کارآفرینی استان نیز در حاشیه این جشنواره انجام شده است. صفایی تصریح کرد: پیگیری اجرای هفت راهبرد اساسی برای تحول در بخش تعاونی اقتصاد کشور یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در سال جاری بود که شامل ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی‌ها، تحکیم معاملات شبکه‌ای، تقویت همکاری‌های بین‌دستگاهی، تامین مشوق‌ها و منابع مالی، توسعه بازار تعاونی‌ها و تقویت برند تعاونی و نظارت بر تعاونی‌ها است.

وی اعلام کرد: ثبت اولین تعاونی توسعه و عمران شهرستان در کشور، در خرمشهر طی سال ۹۴، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای تعاونی‌ها و کارشناسان تعاون استان و برگزاری همایش حجاب و عفاف بخش دیگری از اقدامات انجام‌شده در سال جاری بوده است. صفایی با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالای تعاون و اولین نمایشگاه فرا استانی اعلام کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز با حضور تعاونی‌های ۸ استان شامل، ایلام، آذربایجان غربی، اصفهان، کرمان، لرستان، بوشهر، یزد و کهکیلویه و بویراحمد که با استقبال خوب مردم مواجه شد، از دیگر اقدامات بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خاطرنشان کرد: با پایلوت شدن این اداره کل برای تشکیل تعاونی‌های توسعه روستایی در زمینه‌های حمل و نقل، کشاورزی، آبزی‌پروری، صنایع‌دستی و گردشگری طرح توجیهی جامعی تدوین شد که مقرر است برای ۱۰۰ روستای بالای ۷۰۰ نفر این استان این نوع تعاونی تشکیل شود. وی ادامه داد: تشکیل تعاونی‌های مرزنشین ویژه گروه‌های شغلی به‌منظور ساماندهی وضعیت فعالیت تعاونی‌های مرزنشین و ارتقای معیشت ساکنان مناطق مرزی این اداره کل در سال جاری یکی دیگر از اقداماتی است که با همکاری استانداری خوزستان، اداره‌های مرتبط، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مرزنشین استان انجام شده است که نتیجه آن منجر به انجام طرحی مشترک از طریق استانداری خوزستان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و این اداره کل بود.

صفایی با اشاره به پیگیری فاز دوم دو طرح آبزی‌پروری شهرک شهید احمدیان خرمشهر و مجتمع آزادگان اهواز اعلام کرد: در فاز دوم شهید احمدیان تمام مزارع مشتمل بر ۸۸ قطعه ۲۰ هکتاری در قالب تعاونی و به‌منظور طرح توسعه بخش کشاورزی به افراد فارغ‌التحصیل کشاورزی و شیلات واگذار شد و تعداد کل اعضای تعاونی‌ها ۷۰۰ نفر و با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۷۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم برای ۳هزار نفر و ظرفیت تولید ۳۹۶۰ تن ماهی در سال است. ‎ برآورد ارزآوری طرح حداقل ۱۵ میلیون دلار است. وی با اشاره به اینکه سهم آورده هر متقاضی ۹۰۰ میلیون ریال و سهم تسهیلات بانکی از صندوق توسعه ملی ۴ میلیارد ریال است، افزود: تعداد زیادی از مزارع این طرح آبگیری و عملیات پرورش ماهی را شروع کرده‌اند و امید است در سال آینده برداشت ماهی‌های پرورشی از این مزارع آغاز شود. صفایی گفت: فاز دوم مجتمع پرورش ماهی آزادگان اهواز بزرگ‌ترین مجتمع پرورش ماهی در ایران است که دارای دو بخش علوفه کاری به مساحت ۱۵۰۰ هکتار و پرورش ماهی به مساحت ۶۹۴۰ هکتار است که در دو فاز مجزا طراحی شده که در فاز اول ۴۴ مزرعه ۱۵هکتاری آن به بهره‌برداری رسیده است. وی تصریح کرد: در فاز دوم این مجتمع تعداد ۲۰۷ مزرعه ۲۰ هکتاری با مساحت ۱۴ هکتار مفید در حال ساخت است. تعداد کل اعضای تعاونی‌ها ۱۴۵۰ نفر با اشتغالزایی مستقیم برای ۱۵۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم برای ۳۰۰۰ نفر است. سهم آورده هر متقاضی ۱۲۰۰ میلیون ریال و سهم تسهیلات بانکی هر تعاونی از صندوق توسعه ملی ۴ میلیارد ریال بوده است.

صفایی با اشاره به پیگیری انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری به‌منظور اجرای اصلاحات قانون بخش تعاون در سال ۹۳ و افزایش سهم این بخش در اقتصاد به ۲۵ درصد اظهار کرد: انعقاد تفاهم‌نامه معاون تعاون وزارت با استانداری خوزستان، دانشگاه آزاد، تفاهم‌نامه سه جانبه معاون امور تعاون، فنی و حرفه‌ای و بهزیستی، تفاهم‌نامه با سازمان آموزش و پرورش، سازمان محیط‌زیست، میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و اتاق صنایع بازرگانی عراق از اقدامات در این زمینه بوده است. صفایی با اشاره به میزان صادرات بخش تعاون استان گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم حجم صادرات در استان از سوی تعاونی‌های مرزنشین انجام می‌شود، اکنون ۲۳ تعاونی مرزنشین با جمعیت بیش از ۶۴ هزار خانوار و ۲۳۰ هزار نفر عضو در استان فعال هستند و میزان صادرات این تعاونی‌ها از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۵ میلیون دلار شده است. وی درباره فعالیت ۲۰ شرکت تعاونی خدمات صیادی در استان خاطرنشان کرد: ۲۰ تعاونی خدمات صیادی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، ماهشهر، بندرامام، شادگان، هندیجان، هویزه و دشت آزادگان فعال هستند که تمام امور صیادی استان به این تعاونی‌ها واگذار شده و خدماتی همچون توزیع سوخت شناورها را ارائه می‌دهند.