تکمیل فاز یک نمایشگاه بزرگ اصفهان
دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان با بیان اینکه طرح جدید نمایشگاه از لحاظ اقتصادی، تکنولوژی و زیرساخت‌های توسعه صادرات و گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: با دستور شهردار اصفهان مقرر شده است فاز نخست این طرح 22 بهمن سال آینده به بهره‌برداری برسد. رسول محققیان با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی یک طرح ملی است، اظهار کرد: حضور دکتر ظریف برای کلنگ‌زنی این طرح شاهدی بر این مدعا است. کشور و منطقه منتظر بهره‌برداری از این پروژه هستند و صاحبان صنعت، بازرگانان و مردم شهر و کشور از مخاطبان این طرح به حساب می‌آیند. وی افزود: همگرایی بسیار خوبی بین مسوولان استانی و مدیریت شهری به منظور عملیاتی شدن فاز نخست این طرح وجود داشته است. این همدلی و همگرایی بین مسوولان کشوری نیز وجود دارد. به‌طوری که وزیر صنعت پیشرفت طرح را همواره رصد می‌کند. وی ادامه داد: طی مذاکراتی که انجام شده قرار است اتاق بازرگانی علاوه بر هفت درصد سهامی که در شرکت نمایشگاه‌ها دارد، نسبت به افزایش سهام خود اقدام ‌کند. همچنین قرار است سهام سازمان همیاری استان نیز در شرکت نمایشگاه‌ها افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان به میزان پیشرفت طرح اشاره کرد و گفت: اکنون طبق برنامه باید طرح ۴۱ درصد پیشرفت داشته باشد که از نظر واقعی تاکنون ۳۹ درصد پیشرفت وجود داشته که با برنامه زمان‌بندی شده ۲ درصد اختلاف دارد که برطرف خواهد شد. محققیان به عملکرد شرکت نمایشگاهی در سال ۹۴ اشاره و اظهار کرد: حدود ۴۷ نمایشگاه در دو حوزه بین‌المللی و ملی برگزار شد. از این میان ۱۱ رویداد بین‌المللی بود که ۱۰ مورد از آنها پاویون جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هند، عمان، مالزی، امارات، اندونزی و ترکمنستان بوده است.

وی افزود: دولت در بسیاری از کشورها برای حضور غرفه‌داران در نمایشگاه‌ها و پاویون‌های بین‌المللی، یارانه پرداخت می‌کند. ما نیز از سازمان توسعه و تجارت برای حضور غرفه‌داران و صنایع کشور در بازارهای دنیا یارانه مطالبه کردیم. در سال‌های قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد یارانه نمایشگاهی به غرفه‌داران اعطا می‌شد که همان نیز قطع شده است. در صورتی که برای حضور صنایع در بازارهای بین‌المللی یارانه پرداخت شود، این موضوع باعث ارتقای صنایع کشور خواهد شد. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان اضافه کرد: در سال ۹۴ سه هزار مشارکت‌کننده و حدود ۴۳۱ هزار نفر بازدیدکننده متخصص در شرکت نمایشگاه‌ها حضور داشتند. همچنین ۷۵ همایش تخصصی در سال ۹۴ برگزار شد. محققیان به تقویم نمایشگاهی سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: برگزاری ۴۲ نمایشگاه در سال ۹۵ قطعی شده است. ۱۸ رویداد بین‌المللی در سال ۹۵ وجود خواهد داشت که از این میان ۱۶ نمایشگاه و پاویون بین‌المللی و دو تور تجاری است. وی برگزاری همایش فاطمه‌شناسی، برگزاری جشن غدیر و برگزاری دوازدهمین نمایشگاه قرآن را از فعالیت‌های فرهنگی شرکت نمایشگاه‌های استان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تسریع در روند بهره‌برداری از فاز اول طرح باعث نیمه‌تمام افتتاح شدن طرح نخواهد شد، اظهار کرد: اگر نمایشگاه افتتاح شود و به‌عنوان نمونه سالن کنفرانس نداشته باشد، شاید تلقی به نیمه‌تمام افتتاح شدن طرح شود. ساخت‌وساز نمایشگاه بستگی به تامین مالی دارد. اگر شرکا و سهامداران شرکت نمایشگاه‌ها مسائل مالی شرکت را تامین کنند، به‌طور قطع ۲۲ بهمن ۹۵ پروژه افتتاح خواهد شد. محققیان افزود: تاکنون حدود ۶ میلیارد تومان برای طرح هزینه شده است که بخش اعظمی از هزینه‌ها را شهرداری اصفهان تامین کرده و باقی سهامداران کمک خاصی انجام نداده‌اند، به جز اتاق بازرگانی که کمک ناچیزی انجام داده است.

وی با بیان اینکه مکان فعلی نمایشگاه با افتتاح محل جدید نمایشگاه تبدیل به پارک خواهد شد، اظهار کرد: به عقیده کارشناسان نمایشگاه تهران، نمایشگاه استاندارد نیست و طرح جدید شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان باعث ایجاد نخستین نمایشگاه استاندارد کشور خواهد شد. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان تصریح کرد: رایزنی گسترده‌ای از ابتدای سال ۱۳۹۴ با شرکت‌های معتبر دنیا همچون شرکت نمایشگاه‌های هانوفر و فرانکفورت آلمان و پاریس انجام شده که امیدوار هستیم یکی از این مذاکرات در فروردین‌ سال آینده به نتیجه برسد.