خبرگزاری مهر: استاندار لرستان از سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها در حوزه شیلات این استان خبر داد.هوشنگ بازوند از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان شیلات ایران، استانداری لرستان، شرکت «آکوالند» فرانسه به عنوان سرمایه‌گذار خارجی و شرکت شیلات گستر سبلان خبر داد. وی با بیان اینکه موضوع این تفاهم‌نامه همکاری اصلاح نژاد و تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلای رنگین کمان در استان است، اعلام کرد: به این منظور این شرکت فرانسوی متعهد شده که با مشارکت شریک ایرانی که همان شرکت شیلات گستر سبلان بوده از طریق سرمایه‌گذاری بستر لازم را برای اصلاح نژاد و تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل آلا در لرستان فراهم آورد.

استاندار لرستان با بیان اینکه همچنین این شرکت فرانسوی متعهد شده که نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک با شریک ایرانی بر اساس توافق‌های صورت گرفته بین این دو شرکت اقدام کند، گفت: این شرکت باید ترتیبی اتخاذ کند که دانش فنی تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل آلا در اختیار متخصصان بومی ما قرار گیرد.بازوند با بیان اینکه این سرمایه‌گذاری در قالب سه فاز در استان عملیاتی می‌شود، گفت: پس از پیشرفت ۵۰ درصدی در فاز اول و دوم اقدامات لازم برای عملیاتی کردن فاز سوم این سرمایه‌گذاری نیز باید صورت گیرد. وی با بیان اینکه مجری این سرمایه‌گذاری تا جایی که امکان دارد باید از نیروهای بومی استان استفاده کند، بیان کرد: به این منظور پس از صدور مجوزهای اولیه و همچنین تحویل زمین و منبع آبی مورد نظر به سرمایه‌گذار، مجری طرح باید بلافاصله عملیات اجرایی و عمرانی آن را آغاز کند.

استاندار لرستان همچنین به تعهدات استانداری لرستان و سازمان شیلات ایران در قالب این تفاهم‌نامه همکاری اشاره کرد و گفت: شیلات لرستان متعهد شده که نسبت به معرفی سه منبع آبی به طرف خارجی اقدام کند. بازوند با بیان اینکه در صورت اجرایی نشدن عملیات عمرانی پس از ۶ ماه مجوزهای صادر شده در این زمینه باطل می‌شود، گفت: سازمان شیلات ایران باید حمایت‌های علمی لازم را از طرح از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد. وی با بیان اینکه شیلات لرستان متعهد شده که زمینه‌سازی لازم را برای اطمینان خاطر طرف خارجی در قالب این تفاهم‌نامه همکاری برای سرمایه‌گذاری فراهم آورد، گفت: استانداری لرستان نیز ضمن حمایت‌های همه‌جانبه از این طرح اعتبار لازم را برای ایجاد تاسیسات زیربنایی از جمله جاده دسترسی و خطوط انتقال برق تامین می‌کند. استاندار لرستان همچنین از آمادگی سازمان شیلات ایران برای پرداخت تسهیلات لازم در این زمینه خبر داد و افزود: مدت زمان اجرای این تفاهم‌نامه از تاریخ امضا به مدت یک سال بوده و در صورت تمایل طرفین قابل تمدید خواهد بود. بازوند افزود: به‌منظور پیگیری مستمر اجرای تفاهم‌نامه طرفین باید نمایندگان خود را برای تشکیل کارگروه پیگیری و نظارت ظرف مدت زمان سه هفته پس از امضای تفاهم‌نامه معرفی کنند.