تحول در اشتغال روستایی خوزستان
دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان گفت: با اجرای برنامه‌های درنظر گرفته شده برای ایجاد اشتغال در روستاهای خوزستان از ابتدای امسال، انتظار می‌رود روستاها شاهد تحول اقتصادی شوند. عبدالله حسینی با بیان اینکه یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های روستاییان این روزها بحث معیشت و اقتصاد روستا است، افزود: شرایط منطقه ما به گونه‌ای رقم خورده که برخی روستاییان در تامین معیشت خود با مشکل مواجه شده‌اند.

وی افزود: اعتقاد دارم در شرایط فعلی، توسعه اقتصاد روستایی از نان شب هم واجب‌تر است زیرا با این اقدام علاوه‌بر اینکه اقتصاد و معیشت روستاییان را متحول کرده‌ایم، می‌توانیم اقتصاد کل استان را با دگرگونی مثبت مواجه کنیم زیرا تولیداتی که در روستاها انجام می‌شود یکی از ضروری‌ترین نیازهای مردم به‌شمار می‌رود به طوری که حتی در برخی از تولیداتی که می‌توان در روستاها به دست آورد اکنون چشم به خارج از کشور دوخته‌ایم. حسینی ادامه داد: همچنین در صورت رونق اقتصادی، می‌توان از روند شتابان مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه ما جمعیت روستایی خود که یکی از مولدترین اقشار جامعه به شمار می‌روند را از دست داده‌ایم و آنها با مهاجرت به شهرها در اغلب موارد به حاشیه‌نشین تبدل می‌شوند، افزود: با این اقدام می‌توانیم حتی جمعیت رو به افزایش حاشیه‌های شهرهای بزرگ را نیز مهار کنیم، به‌ویژه اینکه اغلب روستاییان به‌دلیل فضای دوستانه و صمیمی حاکم بر روستاها، تمایل به مهاجرت به شهرها ندارند و دوست دارند در همان منطقه خود به زندگی ادامه دهند ولی باید شرایط کار و زندگی آنها فراهم شود. مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان اعلام کرد: اکنون تحول اقتصادی روستاهای استان به گونه‌ای در حال برنامه‌ریزی است که برای هر شهر و شاید برخی روستاها، مدل جداگانه‌ای از تحول و ایجاد اشتغال تدوین شده است. حسینی در ادامه گفت: این اقدام به تعاونی دهیاران سپرده شده است تا آنها بتوانند در این بخش قدم‌های جدی بردارند. وی با اشاره به اینکه تعاونی دهیاران براساس قانون تعاون شکل گرفته و آنها از ابتدای امسال به صورت جدی موضوع ایجاد رونق اقتصادی در روستاها را کلید خواهند زد، افزود: برای هر ۲۷ شهرستان خود یک نقشه و مدل ایجاد اشتغال پایدار تدوین کرده‌ایم و امیدواریم با همکاری مردم ساکن در روستا این اقدام به نتیجه برسد.

وی در خصوص طرح‌های تدوین شده خاص هر شهرستان برای نمونه به ذکر برخی از شهرها پرداخت و گفت: مثلا برای دزفول که در تولید گل و گیاه در کشور از معروفیت و مقبولیت بالایی برخوردار است روی ایجاد تعاونی‌ها یا موسسات تولید و صادرات گل حساب باز کرده‌ایم. در کنار آن در این شهرستان تولید انواع ماکیان نیز می‌تواند ایده آل باشد. مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان افزود: در شهرهای لالی، اندیکا و ایذه پرورش گیاهان دارویی را پیش‌بینی کرده‌ایم چرا که روستاهای موجود در این شهرها مستعد این فعالیت هستند و بازار گیاهان دارویی نیز نه تنها ملی که جهانی است. در شهرهای مرزی، روی صادرات و واردات کالا و خدمات با همکاری روستاها برنامه‌ریزی شده است. در شوش و شوشتر روی تولید شیر و توزیع آن می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

حسینی اظهار کرد: البته پیش از این طرح‌های بسیاری برای رونق اقتصادی در روستاها انجام شده است ولی امیدواریم به‌دلیل اینکه طرح‌های در نظر گرفته شده با احتساب شرایط محلی و ظرفیت‌های بومی است، برنامه‌ریزی‌های ما به خوبی عمل کند و شاهد ایجاد تحرک اقتصادی و پویایی در روستاها باشیم و به گونه‌ای فعالیت کنیم که حتی شاهد مهاجرت معکوس روستاییان باشد ولی این موضوع بی‌شک مستلزم همکاری خوب خود اهالی روستا است و آنها برای رونق محل زندگی آبا و اجدادی خود باید همکاری خود را افزایش دهند. وی تاکید کرد: این برنامه‌ریزی‌ها از امسال کلید می‌خورد و امیدواریم شرایط زندگی در روستاهای خوزستان با این طرح متحول شود. وی افزود: در زمان فعلی ۳۰ درصد جمعیت خوزستان یعنی ۵/ ۱ میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند درحالی‌که در سال‌های نه‌چندان دور درصد بیشتری از مردم در روستاهای استان زندگی می‌کردند و شرایط مناسب روستاها و کسب و کار در آنها به گونه‌ای بود که مردم رغبت داشتند بیشتر در روستاها به زندگی خود ادامه دهند.