ورامین قطب کلزای تهران

دنیای اقتصاد، شرق استان تهران: کلزا یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که برای به ثمر رسیدن، به آب کمی نیاز دارد و با توجه به نیاز کشور به این محصول کشاورزی، کماکان گسترش و توسعه کشت کلزا مورد توجه قرار گرفته است. شهرستان ورامین را باید یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی و دامپروری استان تهران دانست که نقش بسزایی در رونق و توسعه این دو بخش مهم اقتصادی ایفا می‌کند. بدون تردید یکی از بخش‌های توسعه‌ساز کشور، بخش کشاورزی بوده و ورامین نیز از ظرفیت بسیار بالایی در این بخش برخوردار است.

آوازه محصولات کشاورزی ورامین نه‌تنها در استان تهران پیچیده است، بلکه برخی از محصولات این خطه را می‌توان بر سر سفره‌های مردم سراسر کشور دید که این موضوع جایگاه ویژه ورامین در عرصه کشاورزی را نشان می‌دهد. براساس آمارهای ارائه‌شده، حدود ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت در منطقه ورامین وجود دارد که کمبود منابع آبی سبب شده تا تنها نیمی از این اراضی زیر کشت محصولات مختلف کشاورزی برود. امروزه مسوولان کشاورزی، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان این عرصه تلاش می‌کنند تا به سمت‌وسوی کشت محصولاتی بروند که آب کمتری نیاز داشته باشد و آبیاری نوین و مدرن را جایگزین آبیاری سنتی کنند. به نظر می‌رسد کشت کلزا در ورامین می‌تواند بهترین نوع محصولی باشد که هم به آب کمی نیاز دارد و هم زمین‌های خالی که در فراق آب، خشک مانده‌اند با کشت این محصول رونقی دوباره پیدا می‌کنند.

کشت ۲۴۰ هکتاری

براساس آمارهای به دست آمده، ‌اکنون ۲۴۰هکتار از اراضی ورامین زیر کشت محصول کلزا رفته است و با توجه به نیاز کشور به این محصول کشاورزی، مقرر شده با برنامه‌ریزی و تشویق کشاورزان، این میزان در سال‌های آینده به بیش از ۲ هزار هکتار افزایش یابد. رضا تاجیک، یکی از فعالان حوزه کشاورزی می‌گوید: کشت کلزا مزیت‌های فراوانی برای خاک و زمین دارد و از جمله محصولاتی است که نسبت به بسیاری از غلات نیازی به آب فراوان ندارد و این موضوع با توجه به کمبود منابع آبی در کشور نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.تاجیک به ویژگی‌های کشت این محصول کشاورزی اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به ویژگی‌هایی که کلزا دارد، از جهتی باعث حاصلخیزی خاک شده و می‌تواند علف‌های هرز موجود در زمین را کنترل کند.وی با بیان اینکه کشت کلزا در ورامین قابلیت‌هایی را به همراه دارد، تصریح کرد: کشت این محصول می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی مفید واقع شود و همچنین می‌تواند کمک موثری در مسیر رشد و توسعه بخش کشاورزی داشته باشد.

پیشرفت تولید، هدف جهاد کشاورزی

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در ادامه به ظرفیت‌های بالای منطقه در تولید کلزا اشاره و اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌هایی که کشت کلزا دارد، هدف مجموعه وزارتخانه مربوطه و جهاد کشاورزی شهرستان ورامین، گسترش و توسعه این محصول در منطقه است.تاجیک تاکید کرد: گسترش آبیاری نوین برای استفاده بهینه از منابع آبی برای کشت سایر محصولات کشاورزی نیز با جدیت از سوی برنامه‌ریزان این عرصه و جهاد کشاورزی شهرستان ورامین پیگیری می‌شود.این مقام مسوول با اشاره به اینکه نیمی از اراضی کلزای تهران در ورامین وجود دارد، یادآور شد: این شهرستان قطب تولید کلزا در استان تهران است، به‌طوری‌که ۲۴۰ هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت این محصول رفته و این شهرستان رتبه نخست تولید کلزا را در تهران دارد.وی با اشاره به برنامه‌های جهاد کشاورزی برای گسترش کشت کلزا در ورامین گفت: جهاد کشاورزی، کلزای کشت‌شده از سوی کشاورزان ورامینی را به‌صورت تضمینی و با قیمت مناسب خریداری می‌کند که این موضوع می‌تواند انگیزه فعالان این حوزه را افزایش دهد و همچنین تلاش شده تا تسهیلات لازم در حد توان و امکانات به فعالان این عرصه برای گسترش تولید ارائه شود.به هر ترتیب با توجه به نیاز کشور و مزایای بالای کشت کلزا در عرصه کشاورزی، زمینه برای پیشرفت تولید این محصول مهم فراهم شده است، محصولی که می‌تواند در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی کشور به واردات موثر باشد.