بازسازی ایستگاه راه‌آهن بندرعباس
دنیای اقتصاد، بندرعباس، جمیله دبیری‌نیا: مدیرکل راه‌آهن هرمزگان از بازسازی ایستگاه راه‌آهن بندرعباس و تفکیک سالن ترانزیت و ورود و خروج مسافران با اعتبار ۲۱۰ میلیارد ریال خبرداد و گفت: راه‌آهن هرمزگان بانصب سیستم «ای تی سی» ایمن می‌شود. محمد پورفخری با اشاره به سیاست‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مورد ارائه خدمات مناسب و رعایت حقوق شهروندان گفت: بازسازی ایستگاه بندرعباس و میدان ورودی آن با اعتبار 210 میلیارد ریال در قالب چند فاز در دستور کار قرار دارد و که مناقصه فاز نخست آن با اعتبار 30میلیارد ریال برگزار شده و در صورت تحقق، این ایستگاه به یکی از زیباترین ایستگاه‌های کشور تبدیل می‌شود.

پور فخری از بارگیری، تخلیه و میزان حمل‌ونقل به‌عنوان سه شاخص مهم در راه‌آهن اشاره کرد و گفت: راه آهن هرمزگان در زمینه تخلیه و میزان حمل‌ونقل بین ۱۹ اداره کل، مقام اول را دارا بوده، اما در حوزه بارگیری رتبه دوم کشوری را از آن خود کرده که با توجه به افق روشن بندر شهید رجایی و اداره کل راه‌آهن استان، دست یافتن به مقام اول دور از تصور نیست و نیازمند تلاش در این زمینه است.

مدیرکل راه‌آهن هرمزگان در ادامه از راه‌اندازی باجه تهیه بلیت در شهرستان سیریک خبر داد و تاکید کرد: شهرستان‌هایی که فاقد باجه فروش بلیت هستند درخواست کنند تا با توجه به دارا بودن شرایط خاص نسبت به افتتاح دفتر اقدام شود. پورفخری با اشاره به افزایش ۲ برابری واگن حمل خودرو در ایام نوروز گفت: یکی از مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی، حمل خودرو با قطار بوده که با توجه به این موضوع، درصورت استقبال اقدام به افزایش واگن حمل خودرو کردیم. وی ضمن اشاره به اینکه هزینه حمل ریلی خودرو کمتر از بنزین مصرفی بوده و از هرگونه حوادث جاده‌ای نیز مصون می‌ماند، اعلام کرد: در ایام تعطیلات نوروز، روزانه ۷۰ خودرو به مقصد تهران، مشهد و اصفهان جابه‌جا شد.

مدیرکل راه‌آهن هرمزگان با بیان اینکه حرکت قطار در محور بندرعباس - مشهد از ۲۵ اسفند ۹۴ هر روز انجام می‌شود، گفت: در تعطیلات نوروزی، روزانه ۹۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا شد. پورفخری با اشاره به فعالیت‌های انجام شده اداره کل راه آهن هرمزگان در بخش حمل‌ونقل بار گفت: سال گذشته سهم راه‌آهن در بندر شهید رجایی نسبت به جاده افزایش یافت، به طوری که رقم ۱۰ درصدی این سهم در سال ۹۳ به ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است. وی تصریح ‌کرد: در فروردین سال گذشته ۵۵۴هزار و ۱۹۴ تُن کالا در راه‌آهن هرمزگان بارگیری شده بود درحالی‌که این رقم در فروردین ۹۵ به ۶۰۰ هزار تُن رسید که نشان‌دهنده رشد ۸درصدی است. مدیرکل راه‌آهن هرمزگان ادامه داد: تعداد تردد و بارگیری واگن در فروردین۹۴ بیش از ۸هزار دستگاه بود درحالی‌که این رقم در فروردین سال‌جاری به ۹ دستگاه رسید و ۱۳درصد رشد یافته است.

پورفخری با تاکید بر اینکه اهمیت تخلیه کمتر از بارگیری نیست، اظهار کرد: سال گذشته ۹۷۱۴ واگن در بندرشهید رجایی و منطقه ویژه تخلیه شد که این رقم در فروردین امسال به ۱۴هزار و ۸۰۰ واگن با رشد ۵۲ درصدی رسید. وی در ادامه افزود: وزن کالاهای تخلیه شده در فروردین ماه سال گذشته ۵۸۷ هزار و ۵۷۸ تُن بود درحالی‌که این رقم در مدت مشابه سال‌جاری به ۹۱۶ هزار تُن رسید که نشان‌دهنده ۵۶ درصد افزایش است. مدیرکل راه آهن هرمزگان با اشاره به عملکرد این اداره کل در حوزه بارگیری و تخلیه اظهار کرد: در فروردین سال گذشته مجموع تخلیه و بارگیری ۱۸هزار واگن بود، این رقم در مدت مشابه امسال به ۲۴ هزار و ۳۰۰واگن رسید که با افزایش ۳۴درصدی همراه بوده است. به گفته پورفخری وزن بارگیری و تخلیه نیز در مدت مشابه سال گذشته یک‌میلیون و ۱۴۱ هزار و ۷۷۲ تُن بوده که در فروردین سال جاری به یک میلیون و ۵۱۰هزار تُن با رشد ۳۲ درصدی رسیده است.