همکاری آلمان با صنایع اراک
دنیای اقتصاد، اراک، محمدرضا اکبری‌اصل: استاندار مرکزی در نشست با مدیران اتاق بازرگانی شوابن ایالت بایرن آلمان که در محل استانداری برگزار شد، بر گسترش روابط اقتصادی با آلمان تاکید کرد و گفت: خوشبختانه عزم دولت و ملت ایران و مجموعه تصمیم‌گیران بر توسعه و ترقی و استفاده از استعدادها و امکانات کشور به این منظور است. زمانی‌قمی با اشاره به اینکه محیط‌زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر دو موضوعی بودند که مورد توجه مدیران اتاق بازرگانی آلمان قرار داشت، گفت: بشر درک کرده است که برای محیط زیست امن باید به تولید و استفاده از انرژی‌های پاک روی آورد.

وی با اشاره به اینکه ایران و استان مرکزی هم بر این ضرورت و استفاده از انرژی‌های پاک پافشاری می‌کنند، افزود: قوانین ما برای حمایت و پشتیبانی از این سرمایه‌گذاری روشن است و استان مرکزی با همه ظرفیت از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های پاک حمایت خواهد کرد. زمانی‌قمی با اشاره به ظرفیت‌های استان مرکزی در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری، تصریح کرد: استان مرکزی چهارمین قطب صنعت کشور است و بخشی از صنایع مادر و بزرگ کشور همچون پتروشیمی شازند، پالایش نفت امام خمینی(ره)، آب سنگین، واگن پارس، آلومینیوم‌سازی و ماشین‌سازی در این استان مستقر است. وی با اشاره به ظرفیت‌های ایالت بایرن آلمان در زمینه تولید قطعات و ماشین‌آلات سنگین که در این نشست مطرح شد، گفت: استان مرکزی نیز دارای صنایع بزرگی است که می‌توانیم در این زمینه نیز همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.

مدیرعامل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شوابن ایالت بایرن آلمان نیز در این نشست از آمادگی این کشور برای همکاری دوجانبه با استان مرکزی در زمینه طرح‌های زیست‌محیطی و انرژی‌های تجدیدشونده خبر داد و گفت: ایالت شوابن آلمان و استان مرکزی در ایران هر دو قطب صنعتی محسوب می‌شوند و مشترکات زیادی برای توسعه همکاری دوجانبه در حوزه اقتصادی به‌ویژه زمینه‌های گوناگون فناوری‌های نو، انرژی تجدیدپذیر و محیط‌زیست بین این دو منطقه وجود دارد. وی ادامه داد: این سفر با هدف ارزیابی شرایط ایجاد و استقرار واحدهای تولید انرژی از پسماند، موضوعات زیست‏ محیطی، انرژی‏های تجدیدشونده و همکاری‌های دوجانبه در زمینه آب و کشاورزی انجام شده است. وی گفت: ایالت بایرن آلمان با فعالیت در زمینه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی گردش مالی ۶۰ میلیارد یورویی در تولید ناخالص آلمان را به خود اختصاص داده و به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ صنعت و اقتصاد این کشور محسوب می‌شود.

سال فرانک گفت: این ایالت در زمینه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی همچون تولید قطعات خودرو فعالیت دارد و برای تمام خودروسازان آلمانی قطعه تولید می‌کند. ۱۴۰هزار شرکت به عنوان اعضای ثابت اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایالت بایرن آلمان فعالیت دارند و این اتاق از بین ۷۹ اتاق بازرگانی کشور آلمان رتبه ۱۲ را به خود اختصاص داده است. وی پایین بودن آمار بیکاری بین جوانان و نوجوانان را یکی از مزایای این ایالت اعلام کرد و گفت: آمار بیکاری در این ایالت بین دو تا سه درصد قرار دارد و جوانان و نوجوانان این ایالت که قصد ورود به دانشگاه را ندارند بعد از دوره راهنمایی شغل خود را انتخاب می‌کنند و می‌توانند با همکاری این اتاق در زمینه مورد نظرشان آموزش ببینند و پس از کسب مهارت درآمدزایی کنند و ۲۵ هزار نوجوان تحت نظر این اتاق در زمینه کسب مهارت‌های صنعتی از جمله نجاری و ساختمان‌سازی و حتی مشاغل مرتبط با پزشکی فعالیت دارند. وی با یادآوری فعالیت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شوابن ایالت بایرن آلمان در بخش کشاورزی گفت: این اتاق در چهار بخش مشاوره به شرکت‌های بزرگ و کوچک، بخش مالی و زیر ساختی و بخش سیاسی به شرکت‌های کشاورزی کمک‌رسانی می‌کند.


هیات آلمانی در شهرداری اراک

براساس این گزارش، هیات تجاری آلمانی در شهرداری اراک نیز حاضر شدند و با شهردار این شهر دیدار کردند. عباسی، شهردار اراک در این جلسه گفت: شهرداری زمینه‏های مشترک همکاری با هیات تجاری آلمان در حوزه محیط‌زیست و استفاده از انرژی‏های پاک را دارد. ایالت شوابن آلمان و استان مرکزی در ایران هر دو قطب صنعتی محسوب می‏شوند و مشترکات زیادی برای ایجاد و توسعه همکاری دوجانبه در حوزه اقتصادی به‌ویژه زمینه‏های فناوری‏های‌نو، انرژی تجدیدپذیر و محیط زیست بین این دو منطقه وجود دارد. شهردار اراک محور همکاری شهرداری با هیات تجاری آلمانی را در بخش‏های حمل و نقل عمومی، استفاده از پسماندهای شهری در تولید انرژی و حوزه معماری و شهرسازی اعلام کرد و افزود: برآورد مالی صورت گرفته در بخش‏های یاد شده 600 میلیون یورو است که امیدواریم هیات آلمانی با بررسی این برآورد نسبت به هر یک از زمینه‏های یاد شده اعلام آمادگی کند. عباسی با اشاره به اینکه آلمان به‌ویژه شهر «شو‏آبن» در زمینه محیط‏زیست و انرژی‏های تجدیدپذیر دارای ظرفیت بسیار مناسبی است، اظهار کرد: شهرداری نیز در این زمینه حاضر است از ظرفیت‏های این کشور استفاده کند و بتواند در این بخش گامی تاثیرگذار را بردارد.

وی ادامه داد: شهرداری اراک می‏تواند با آلمان در حوزه‏هایی که به آن اشاره شد همکاری و تعامل مناسبی داشته باشد و با توجه به استعدادهایی که در شهر «شوآبن» آلمان وجود دارد، این تعامل به نفع هر دو طرف خواهد بود. شهردار اراک افزود: علاوه‌بر استفاده از پسماندهای شهری در تولید انرژی، هیات تجاری آلمانی علاقه‏مندی خود را نسبت به سایر حوزه‏های مدنظر شهرداری اعلام کردند و مقرر شد که این هیات با برآورد طرح‌های یاد شده در نیمه دوم سال جاری، آمادگی خود را برای عقد قرارداد با شهرداری اراک اعلام کنند. عباسی در پایان گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات با هیات تجاری مرهون اراده دو طرف است و ما نیز علاقه‌مند به همکاری با این کشور هستیم و گسترش این روابط را با جدیت دنبال می‏کنیم.