سرمایه‌گذاران اتریشی در استان مرکزی

دنیای اقتصاد، اراک، محمدرضا اکبری اصل: هیات بلندپایه اتریشی متشکل از مدیران بخش خصوصی این کشور به سرپرستی وزیر اقتصاد ایالت اتریش سفلی به دعوت اتاق بازرگانی اراک و به‌منظور آشنایی با توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و همچنین بازدید از صنایع و ایجاد راهکارهای ارتقای همکاری دوجانبه به اراک سفر کردند. رئیس اتاق بازرگانی اراک در نشست صاحبان صنایع استان با هیات اتریشی با اشاره به اینکه اکنون با مساعدت دولت فضای جدید اقتصادی در ایران ایجاد شده، اظهار کرد: در این شرایط شاهد حضور هیات‌های مختلف اقتصادی هستیم و اتاق بازرگانی نیز به‌منظور تسهیل شرایط برای مراودات بین دو کشور گام برداشته است.

محمدرضا جعفری با اشاره به اینکه زمینه‌های مشترک فعالیت بین دو کشور ایران و اتریش بسیار زیاد است، افزود: استان مرکزی به‌ویژه اراک با داشتن صنایع بزرگ و کوچک می‌تواند در تقویت این روابط بسیار تاثیرگذار باشد و این مساله را به عنوان اولویت خود پیگیری و دنبال کند. دیدن داشته‌های استان مرکزی به‌ویژه اراک نیاز به زمان دارد و در این فرصت کوتاه نمی‌توانیم ظرفیت‌های استان را معرفی کنیم، اما اولویت ما در استان صنعت و معرفی ظرفیت‌های صنعتی است. رئیس اتاق بازرگانی اراک با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک گفت: استان مرکزی در بخش کشاورزی و معدن دارای ظرفیت است و بزرگ‌ترین کارخانه تولید آلومینیوم و واگن‌سازی در اراک قرار دارد که ایران و اتریش می‌توانند در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند. جعفری افزود: استان مرکزی در بخش ماشین‌آلات راه‌سازی، کمباین‌سازی و بسیاری از صنایع کوچک و متوسط نیز دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی است و در ساوه نیز بزرگ‌ترین شهر صنعتی کشور قرار گرفته که از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این استان است. وی گفت: اکنون پس از اجرای برجام با ایجاد فضای اقتصادی مناسب از سوی دولت، پذیرای کشورهای مختلف در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران به‌ویژه استان مرکزی و شهر اراک هستیم. رئیس اتاق بازرگانی اراک با اشاره به وجود ۳ هزار واحد صنعتی و ۵۰۰ معدن در استان مرکزی تصریح کرد: توسعه همکاری صنعتی بین استان مرکزی و اتریش مهم‌ترین برنامه ما خواهد بود، زیرا اتریش کشوری پیشرفته و صنعتی است و می‌تواند در زمینه توسعه ظرفیت‌های تولیدی و به دنبال آن اشتغال‌زایی در استان یاری کننده ما باشد که باید در زمینه جذب تکنولوژی و خرید ماشین‌آلات به روز از این کشور گام برداریم.

وی افزود: در حوزه دانشگاهی نیز با توجه به سابقه‌ای که اتریش در بخش زمین‌شناسی و معدن دارد می‌توانیم زمینه تعامل بین دانشگاه‌های این کشور را با دانشگاه صنعتی افزایش دهیم و در زمینه انتقال دانش فنی و تکنولوژی از اتریش، برنامه‌ریزی کنیم. سفیر اتریش در تهران نیز در بازدید از ظرفیت‌های این استان با اشاره به اهمیت افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی بین این دو کشور اظهار کرد: از اینکه در استان مرکزی هستم و از نزدیک با ظرفیت‌های این استان صنعتی آشنا می‌شوم بسیار خوشحالم و امیدوارم بتوانیم در زمینه توسعه تعاملات گام برداریم. اشتیفت با اشاره به اینکه ایالت اتریش(سفلی) پایتخت صنعت و کشاورزی است، افزود: استان مرکزی نیز در این زمینه دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی است که می‌تواند زمینه‌ساز برقراری ارتباط بین این دو کشور شود. در ادامه نشست یوهوسلاف، وزیر ایالتی اتریش(سفلی) اظهار کرد: این ایالت دارای اقتصاد بسیار خوب و پویایی است، به طوری که سالانه ۵۰ میلیارد یورو تولید ناخالص ملی دارد و این رقم معادل ۳۱ هزار و ۴۰۰ یورو به ازای هر نفر است.۳۰ درصد فعالیت اتریش(سفلی) در زمینه صنعت است و ۴۰ درصد از حاصل این فعالیت‌ها منجر به صادرات می‌شود.

وی افزود: همچنین بیش از ۹۰ هزار شرکت در این ایالت فعالیت دارند که ۲۰۰ شرکت از این مجموعه جزو شرکت‌های بزرگ هستند. بقیه شرکت‌ها، متوسط و کوچک هستند که به شرکت‌های خانوادگی معروف هستند، این شرکت‌ها دارای دانش پیشرفته‌ای بوده و در زمینه ساخت و ساز، فناوری محیط زیست و انرژی فعالیت دارند. وزیر ایالتی اتریش(سفلی) با تاکید بر اینکه صادرات ایالت اتریش(سفلی) به ایران ۴۰ میلیون یورو است که تلاش می‌شود در ۵ سال آینده این رقم به ۱۰۰ میلیون یورو برسد، خاطرنشان کرد: ایران و ایالت اتریش(سفلی) دارای وجه مشترکی به نام قدرت و انرژی هستند و می‌توانند در بخش تحقیقات و فناوری سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند و به‌عنوان مکمل یکدیگر همکاری کنند.