دنیای اقتصاد، اصفهان: رئیس هیات‌مدیره انجمن صادرکنندگان معدنی استانبول گفت: حضور بدون محدودیت در بیشتر نمایشگاه‌های سنگ خارجی و نیز ارائه تسهیلات از سوی دولت به شرکت‌های مشارکت‌کننده در این نمایشگاه‌ها از اصلی‌ترین عوامل موفقیت ترکیه در صادرات صنعت سنگ است. علی کاهی‌اوغلو در پانل تخصصی «کلیدهای موفقیت صنعت سنگ ترکیه در بازارهای جهانی» که همزمان با دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان برگزار شد، با اشاره به تاریخچه صنعت سنگ ترکیه و تاثیر سیاست‌های اقتصادی دولت اظهار کرد: اکنون ترکیه یکی از پنج کشور مهم دنیا در کنار ایتالیا، اسپانیا، چین و هند در موضوع تولید و صادرات سنگ‌های معدنی است که این هدف پس از طی مسیری سخت از سال ۱۹۸۳ تاکنون به دست آمده است.

وی افزود: شرکت‌های ترکیه در زمینه صادرات سنگ، افق صادرات بیش از یک میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ را برای خود تعیین کردند که در سال ۱۹۸۳ این هدف از نگاه بسیاری افراد، دست‌نیافتنی و غیرممکن بود. به گفته وی این شرکت‌ها در ابتدا با وارد کردن دستگاه‌های صنعت سنگ ایتالیا این دستگاه‌ها را کپی می‌کردند اما به مرور با افزایش تجربه و دانش فنی، سنگ‌هایی کاملا مشابه و با کیفیت مشابه نمونه‌های ایتالیایی تولید شد. علی کاهی‌اوغلو با اشاره به روند صعودی صادرات سنگ ترکیه در ۲۰ سال اخیر گفت: صادرات سنگ ترکیه از ۱۰ میلیون دلار در سال ۱۹۸۶ به یک میلیارد دلار در اکتبر سال ۲۰۰۶ رسید و در سال ۲۰۱۳ به بالاترین میزان یعنی به ۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار رسیده است. وی ادامه داد: وضعیت کنونی ایران به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی در سال‌های گذشته بی‌شباهت به گذشته ترکیه نیست و صنعت سنگ ایران برای پیشرفت می‌تواند از تجربه مشابه ترکیه در این زمینه استفاده کند. وی تاکید کرد: با توجه به چهار سفری که تاکنون به ایران داشته‌ام، تصور می‌کنم این کشور نتوانسته است متناسب با ظرفیت‌های خود رشد کند. رئیس هیات‌مدیره انجمن صادرکنندگان معدنی استانبول اظهار امیدواری کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن ثروت‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور و فروش بالای گاز طبیعی و نفت، ایران رشد دوباره خود را شروع کرده و ترکیه نیز در این مسیر بدون داشتن انتظارات اقتصادی ترجیح می‌دهد کالایی را که می‌تواند از ایتالیا یا اسپانیا تهیه کند، از ایران بخرد.

وی خاطرنشان کرد: فروش از راه دور امکان‌پذیر نیست بلکه شرکت‌ها و معدن‌داران ایرانی با حضور در نمایشگاه‌های سنگ مطرح دنیا می‌توانند کالای خود را معرفی کرده و به فروش برسانند. وی با بیان اینکه نسل جوان تجار و معدن‌داران ایرانی با تسلط به زبان‌های خارجی باید نقاط مختلف دنیا را ببینند و تجربه حضور در بازارهای جهانی را به دست آورند، گفت: دولت ترکیه برای حضور معدن‌داران ترکیه در نمایشگاه‌های آمریکا ۷۵ درصد و برای نمایشگاه‌های ایتالیا ۵۰ درصد تسهیلات به مشارکت‌کنندگان ارائه می‌کند.وی تاکید کرد: معدن‌داران ترکیه در هر سال برای شرکت در همه یا بیشتر نمایشگاه‌های خارجی محدودیتی ندارند و ارقامی که از سوی دولت برای بخش خصوصی بدین منظور اختصاص می‌یابد، قابل توجه است.