توسعه همکاری‌های کشاورزی تبریز و آلمان

دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: یک هیات اقتصادی به سرپرستی وزیر کشاورزی ایالت زاکسن آلمان در تبریز حضور یافت.صادق نجفی، شهردار تبریز در دیدار با مدیران این شرکت آلمانی، سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی برای توسعه‌ روزافزون تبریز را تامین‌کننده منافع هر دو طرف اعلام کرد.وی در دیدار با مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری IPO آلمان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های کم‌نظیری برای سرمایه‌گذاری در این کلان‌شهر وجود دارد، افزود: شهرداری با تعریف بسته‌های تشویقی متنوع فضای لازم برای سرمایه‌گذاری‌های تاثیرگذار با ارزش افزوده بالا را فراهم کرده است.

وی گفت: در صورتی که مذاکره پس از مطالعات کارشناسی وارد فضای با نشاط عمل و اقدام شود، می‌‌توان در یک چشم‌انداز میان‌مدت به تامین منافع هر دو طرف امید بست.وی با اشاره به برنامه‌های توسعه ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی در تبریز افزود: تامین زیرساخت‌های توسعه قطار شهری، تراموا و سایر گزینه‌های حمل ‌و ‌نقل ترکیبی با محوریت انتقال فناوری می‌تواند زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این شهر باشد.

وی به تجربه‌های عمرانی شرکت IPO اشاره کرد و گفت: برنامه‌های گسترده‌ای که معاونت عمرانی شهرداری تبریز در بحث بافت‌ ناکارآمد شهری دارد، بستر ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و این برنامه‌ها می‌تواند درخصوص تکنولوژی سازه‌ای، طراحی، معماری و کیفی‌سازی مصالح تاثیرگذار باشد.

مدیر شرکت سرمایه‌گذاری IPO نسبت به توسعه همکاری‌های دو طرف در مسیر آبادانی و توسعه روز افزون تبریز اظهار امیدواری کرد و گفت: تبریز در مسیر پیشرفت قرار گرفته است و آینده روشنی در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان دارد.بر اساس این گزارش، تبریز با یک میلیون ۸۰۰هزار نفر جمعیت از کلان‌شهرهای مورد توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به ویژه در دوران پساتحریم به شمار می‌رود.

علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستیم

وزیر کشاورزی و محیط زیست ایالت زاکسن آلمان نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های موجود در آذربایجان شرقی گفت: علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این استان هستیم.توماس اشمیت در نشست با مدیران جهاد کشاورزی استان افزود: به‌عنوان نماینده ایالت زاکسن در قالب هیات بلند پایه بازرگانی به ایران آمده و تهران و تبریز مقصد ما در این سفر است.

وی هدف از این سفر را تماس با اداره‌ها، اتحادیه‌ها و شرکت‌ها در ایران و شناسایی ظرفیت‌ها برای همکاری در آینده دانست. اشمیت با بیان اینکه با رفع تحریم‌ها فرصت‌های خوبی در ایران برای شرکت‌های آلمانی فراهم شده اظهار امیدواری کرد: شرکت‌های مربوط به محیط زیست و بخش کشاورزی در ایالت زاکسن از امکانات جدید بازرگانی به‌وجود آمده استفاده کنند.

وی با اشاره به تشابه ایالت زاکسن با آذربایجان شرقی اظهار کرد: زاکسن با چهار میلیون نفر جمعیت در شرق آلمان قرار گرفته و شرکت‌های میکرو الکترونیک و صنعت خودرو این استان زبانزد است. وی با بیان اینکه زاکسن سومین تولید‌کننده میوه در آلمان است، گفت: ساختار کشاورزی این استان بسیار کارآمد و موثر بوده و ۵۵ درصد زمین‌های آن زیر کشت محصولات کشاورزی است و مهم‌ترین فرآورده حیوانی زاکسن شیر است.

وزیر کشاورزی و محیط زیست ایالت زاکسن آلمان افزود: ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر در ۶۸۰ شرکت فن آوری انرژی و محیط زیست این استان مشغول به کار هستند که این استان را به یک مولفه مهم اقتصادی تبدیل کرده است.وی در مورد انرژی‌های تجدید‌پذیر و افزایش ضریب کارآمدی انرژی و ذخیره انرژی نیز گفت: استان زاکسن در این حوزه یکی از عالی‌ترین مناطق بوده و آماده تبادل اطلاعات و همکاری در این زمینه با آذربایجان شرقی است.اشمیت اظهار کرد: شرکت‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی واقع در زاکسن دارای تخصص منحصر‌به‌فرد در زمینه‌های ترمیم خسارت‌های وارد آمده به معدن، رفع موانع و معابر یا نوسازی سیستم‌های فاضلاب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: این استان دارای بیش از یک میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده و سالانه بیش از پنج میلیون و ۱۰۶ هزار تن محصولات کشاورزی در آن تولید می شود.کریم مهری با اشاره به رفع تحریم‌ها افزود: خوشحالیم که زمینه فعالیت هیات آلمانی در بخش کشاورزی در این استان فراهم شده و آماده توسعه همکاری بین دو استان هستیم.

وی زمینه‌های توسعه همکاری بین دو استان را کاربرد صحیح سموم شیمیایی و آفت‌کش‌ها و یافته‌های جدید گیاه پزشکی، آموزش کوتاه‌مدت کارشناسان بخش کشاورزی، تجاری‌سازی تولید و عرضه گیاهان دارویی از طریق فناوری‌های نوین، توسعه آبیاری میکرو در سطح زیرخاک و افزایش عملکرد و تولید محصولات زراعی با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید برشمرد.

وی همچنین استفاده از تجربه آلمان در ساخت ادوات و تجهیزات در حوزه کشاورزی حفاظتی، فرآوری و تکمیل زنجیره پس از تولید و ایجاد ارزش افزوده در حبوبات و زعفران، اصلاح نژاد دام و استفاده از نژاد سمینتال در ایجاد دام‌های دو منظوره و استفاده از تجربه آلمان در آشنایی با آخرین دانش فنی ساخت گلخانه‌ها را از دیگر زمینه‌های توسعه همکاری دو استان دانست.

مهری از طرح های اولویت‌‌دار بخش کشاورزی استان را پرواربندی گوساله، پرورش ماهی، گوسفند و بره پرواری، پودر گوجه‌فرنگی، تولیدات اسانس گیاهی، حفره چاه و پرورش ماهی قزل‌آلا در حاشیه رودخانه ارس، پرورش مرغ مادر برای تولید تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتی و پرورش شترمرغ اعلام کرد.

سرپرست دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در آذربایجان شرقی نیز گفت: اولویت نخست دولت پس از رفع تحریم‌ها توسعه مناسبات خارجی و جذب هیات‌های خارجی برای ورود دانش فنی و امور دانش بنیان است.

اسماعیل بابایی‌راغب افزود: استاندار آذربایجان شرقی به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان از توسعه همکاری و سرمایه‌گذاری هیات‌های خارجی در زمینه‌های مختلف در این استان اعلام حمایت کرده است.