صادرات محصولات دانش‌بنیان از انزلی

دنیای اقتصاد، رشت، مجتبی عابدینی: با توجه به موقعیت ویژه استان گیلان در ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز و ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی می‌توان نسبت به بالفعل‌سازی توانمندی‌های موجود در زمینه فناوری‌های پیشرفته و صادرات محصولات دانش بنیان اقدام کرد. رضا مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در دیدار از پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به راهبرد تعیین شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مناطق آزاد به‌منظور ایجاد مراکز فناوری‌های پیشرفته، بر همراهی و حمایت سازمان متبوع خود از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید و اظهار کرد: برای موفقیت پارک علم و فناوری در دستیابی به اهداف باید از شرکت‌های فعال در حوزه انتقال دانش و تکنولوژی حمایت کرد.

وی با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در پارک علم و فناوری استان گفت: خواستار در نظر گرفتن نیازهای بازار و تولید فناوری براساس تفکر فروش از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم. مسرور با بیان اینکه کنسرسیوم دانش محور کاسپین به‌عنوان مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان منطقه آزاد انزلی می‌توانند در نمایشگاه‌های کشورهای CIS در کنار سازمان مشارکت داشته باشند، اعلام کرد: منطقه آزاد انزلی ظرفیت‌ها و تسهیلات لازم را در بخش انتقال تکنولوژی‌های پیشرفته به کشورهای حاشیه خزر فراهم می‌کند. وی درباره برگزاری نمایشگاه فن بازار در این منطقه نیز اظهار کرد: یکی از نیازهای استان، فضای مناسب نمایشگاهی برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و بین‏المللی بود که خوشبختانه این فضای مناسب در منطقه آزاد انزلی با احداث مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی ایجاد شده و به همین منظور از پیشنهاد برگزاری نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته در این منطقه حمایت می‌کنیم.

مجید متقی‌طلب، رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز گفت: پارک‌های علمی فناوری پل‌های ارتباطی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی با مراکز تولید هستند. وی از وجود دبیرخانه فن بازار کشور در این مرکز خبر داد و افزود: با توجه به حضور ۲۳۰ شرکت دانش‌بنیان در این پارک، پارک علم و فناوری گیلان از پارک‌های برتر کشور است که می‌تواند قطب علمی تولید و فعالیت اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان در استان و دریای خزر باشد. رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه در نظر داریم درگاه صادرات محصولات دانش بنیان را از منطقه آزاد انزلی راه‌اندازی کنیم، اظهار کرد: این مرکز درگاه صادرات خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان به کشورهای CIS است و هدف ما تمرکز این فعالیت با تکیه بر ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی است که با توجه به استقرار دبیرخانه پارک‌های کشورهای اسلامی در این مرکز، می‌توان ظرفیت شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای عضو را به سمت ایران و منطقه هدایت کرد. اصغر امانی، رئیس هیات‌مدیره کنسرسیوم دانش محور کاسپین منطقه آزاد انزلی نیز با بیان اینکه این شرکت از ۲۵ شرکت دانش‌بنیان فعال در منطقه و گیلان تشکیل شده، اقدامات صورت گرفته در خصوص فعالیت سه دفتر این کنسرسیوم در کشورهای آذربایجان، قزاقستان و روسیه را تشریح و خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های منطقه و توانمندی‌های ارتقا یافته در منطقه آزاد انزلی طی سال‌های اخیر، برای توسعه استان به‌ویژه رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌ برد.