هشدار گازی به صنایع خوزستان

دنیای اقتصاد -اهواز- محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت: ۹۴درصد جمعیت شهری استان از نعمت گاز برخوردار هستند. همچنین ۶۰ درصد از جمعیت روستایی استان تحت پوشش گاز قرار دارند. ناصر حسینی‌نژاد اظهار کرد: از سال ۹۳ تا سال ۹۴ بیش از ۳ هزار کیلومتر شبکه گاز برای استان طراحی و حدود ۱۶۰۰ کیلومتر نیز پیمان‌سپاری شده است تا گازرسانی به ۵۰۰روستای استان انجام بگیرد.

بهره‌مندی 1353 روستا

وی افزود: در سال ۹۴ بالغ بر ۹۹ روستا گازدار شدند و در ۸ ماه سال‌جاری، ۸۶ روستا به تعداد روستاهای گازدار در استان اضافه شده است و در مجموع ۱۳۵۳ روستا در استان تحت پوشش گاز و ۴۰۹ روستای دیگر در حال اجرای شبکه گاز هستند.

اقتصاد مبتنی بر گاز

حسینی‌نژاد اظهار کرد: در کشور ما حدود ۷۰ درصد از سوخت و منابع انرژی از گاز تامین می‌شود که این مساله یک نقطه قوت است. وی افزود: می‌توان گفت اقتصاد کشور امروز مبتنی بر گاز است؛ درحالی‌که در گذشته به نفت متکی بود و شرایط به گونه‌ای است که برای تامین سوخت و خوراک صنایع بزرگ، گاز نقش اساسی ایفا می‌کند. وی در ادامه گفت: استان ما دارای مزیت‌هایی است که آن را نسبت به سایر مناطق برتری داده است؛ اما سه مزیت دسترسی به آب‌های آزاد، مرز زمینی و مهم‌ترین استان نفتخیز کشور بودن باعث شده تا با فعالیت‌هایی که انجام گرفته است توسعه صنایع بزرگ در استان شکل بگیرد و تامین نیازهای آن اکنون به‌گونه‌ای است که گاز نقشی اساسی را در آن ایفا می‌کند.ناصری‌نژاد گفت: از ۷۸ شهر درون استان، ۷۴ شهر گازدار هستند و تنها ۴ شهر جدید هستند که هنوز شبکه‌های گازرسانی در آنها راه‌اندازی نشده که در آنها هم در حال اجرای خطوط انتقال گاز و طرح‌های گازرسانی هستیم.

گازرسانی به 30 شهرک صنعتی

حسینی‌نژاد درباره تامین گاز مورد نیاز شهرک‌های صنعتی نیز گفت: اکنون به ۳۰ شهرک صنعتی گازرسانی انجام شده است.وی گفت: ۱۱۲ جایگاه CNG تک منظوره و دو منظوره نیز تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند که هشت مورد از این جایگاه‌ها امسال گازدار شده‌اند.

ایجاد دو جایگاه CNG پرفشار

وی ادامه داد: به‌دلیل داشتن خطوط پرفشار انتقال گاز در استان قرار است دو جایگاه با همکاری شرکت پخش و پالایش نفتی ایجاد شود و تجهیزاتی در آن ایجاد شود که امکان استفاده از گاز CNG با فشار بالاتر را فراهم می‌کند. حسینی‌نژاد اظهار کرد: این دو جایگاه یکی در امیدیه و دیگری در مسیر آبادان - اهواز است که اگر به بهره‌برداری برسند استفاده از گاز CNG پرفشار در جایگاه‌ها برای اولین بار در کشور رقم خواهد خورد.وی درباره میزان مصرف گاز گفت: در خوزستان به‌دلیل آنکه نیروگاه‌های زیادی داریم میزان مصرف گاز بسیار بالا است و در این زمینه در تابستان ۹۵ میزان مصرف روزانه نیروگاه‌ها به ۲۰ میلیون مترمکعب در روز رسید که این بیانگر آن است که نیروگاه‌ها، راندمان مناسبی در مصرف انرژی ندارند.

حسینی نژاد افزود: در صنایع کشاورزی و کشت و صنعت‌ها نیز میزان مصرف بیش از ۵/ ۲برابر میانگین جهانی است و این یکی از دلایل بالا بودن هزینه تولید در بخش کشاورزی استان است. وی در ادامه گفت: حدود ۱۵میلیارد و ۱۵ میلیون مترمکعب گاز در سال مصرف می‌شود که ۹۴ تا ۹۵ درصد آن در بخش‌های صنعتی است که دارای ارزش افزوده هستند. وی افزود: اینکه گاز استان در مصارفی که دارای ارزش افزوده هستند استفاده می‌شود یک مزیت است؛ اما باید در این زمینه به مقوله بهینه‌سازی مصرف نیز توجه شود، زیرا با این روند مصرف در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. حسینی نژاد گفت: ۵۰ میلیون مترمکعب در روز از سوی صنایع گاز مصرف می‌شود که اگر بخواهیم به همین شکل شاهد مصرف انرژی باشیم به‌زودی با چالش کمبود سوخت مواجه خواهیم شد.

بیشترین گاز مصرفی در بخش صنعت

وی گفت: چهار درصد مصرف گاز استان مربوط به مصارف تجاری، مردم و خانوارها است و بقیه آن مربوط به مصارف صنایع می‌شود؛ زیرا ما از گاز در استان به میزان بسیار کمی برای گرمایش استفاده می‌کنیم و بیشترین گازی که در استان مصرف می‌شود در بخش صنعت است. وی گفت: در هشت ماهی که گذشت، نسبت به ۸ ماه مشابه سال گذشته، ۶۲۵ میلیون مترمکعب افزایش مصرف گاز داشته‌ایم که این یک هشدار است.وی گفت: صنعت گاز به‌عنوان مهم‌ترین صنعت در تامین انرژی و مهم‌ترین سازمان در رابطه با پشتیبانی از اقتصاد کشور است و نقش مهمی در کاهش اثرات تحریم‌ها داشته و دارد و باعث ایجاد صنایع بسیاری در کشور شده است؛ اما اگر بخواهیم به همین شیوه به مصرف سوخت ادامه دهیم، در آینده نزدیک چالش‌های بسیاری در بحث تامین سوخت خواهیم داشت. وی گفت: در بخش خانگی نیز در مصرف بهینه انرژی کم‌توجه هستیم. هرچند حجم مصرف در بخش خانگی نسبت به کل مصرف حدود ۴ تا ۵ درصد است؛ ولی باید به این مساله نیز در بخش خانگی توجه شود. وی در ادامه با اشاره به اینکه نسبت به توصیه‌های ایمنی نیز بخش خانگی کم‌توجه بوده است و هر ساله شاهد حوادثی در این زمینه هستیم، افزود: باید فرهنگ استفاده از گاز مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد.

حفاری‌های بدون هماهنگی

حسینی‌نژاد افزود: به دلیل حفاری‌هایی که از سوی سازمان‌های خدمات رسان استان انجام می‌شود، گاه دچار مشکل می‌شویم؛ زیرا این حفاری‌ها بدون هماهنگی شرکت گاز انجام می‌گیرد و خطرات جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورد. وی گفت: تاسیسات گاز با سایر تاسیسات متفاوت است و هر خسارتی که به تاسیسات گاز وارد شود جبران‌ناپذیر است و آسیب‌های مختلفی را از نظر جانی و مالی به وجود می‌آورد.

تامین گاز نیروگاه بهبهان تا پایان سال

وی درباره تامین سوخت نیروگاه‌های استان گفت: تمام استان به‌جز نیروگاه بهبهان را که تازه به بهره‌برداری رسیده است تامین می‌کنیم، به‌گونه‌ای‌که صد درصد سوخت نیروگاه‌های استان با گاز تامین می‌شود. همچنین برای نیروگاه بهبهان نیز در حال احداث خط انتقال آن هستیم و امیدواریم تا پایان سال، گاز مورد نیاز این نیروگاه را نیز تامین کنیم. وی با گله از صنایع استان گفت: وظیفه داریم در مقابل گازی که توزیع می‌شود، هزینه گاز بها را دریافت و مستقیما به خزانه واریز کنیم؛ زیرا متناسب با انجام تکلیفمان نقدینگی و اعتبارات را به ما تخصیص می‌دهند. وی گفت: اگر مطالبات با تاخیر پرداخت شود، نقدینگی و اعتبارات را برای ما تامین نمی‌کنند و این مساله باعث مشکلات فراوانی برای شرکت گاز استان می‌شود و نمی‌تواند طرح‌های اجرایی خود را در استان پیش ببرد.

در کشاورزی و صنعت مطالبات زیادی داریم

وی درباره طلب‌های شرکت گاز استان از صنایع گفت: طلب نیروگاه‌ها را از طریق تهاتر با آنها رفع می‌کنیم، اما در بخش‌های کشاورزی و صنعت و سایر مصرف‌کنندگان مطالبات زیادی داریم. وی گفت: بعضا در استان با توجه به فرهنگ حمایت اشتباهی که رواج پیدا کرده است، صنایع پشت بیرق کارگروه رفع موانع تولید پنهان می‌شوند و مطالبات خود را پرداخت نمی‌کنند که این مساله باید حل شود و مطالبات ما از سوی صنایع و بخش کشاورزی پرداخت شود.