افزایش 10 درصدی صدور‌کالا از آذربایجان غربی

دنیای اقتصاد - ارومیه - امیررضا علیار: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: در هشت ماه امسال یک میلیون تن صادرات به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار در استان صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۰ درصدی داشته است. جعفرصادق اسکندری با اشاره به آمار صادرات و واردات استان گفت: تا پایان آبان میزان واردات استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۱ درصدی نشان می‌دهد به طوری که ۴۴۱هزار تن واردات به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار در آذربایجان‌غربی به ثبت رسیده است.

وی در ادامه به عملکرد هشت ماه این سازمان اشاره کرد و گفت: در این مدت ۹۰ واحد راکد صنعتی و معدنی با اشتغال ۵۷۷۰ نفر در سراسر استان احیا شده است. اسکندری افزود: امسال ۹۲۴۰ جواز تاسیس در کل کشور صادر شده که این تعداد در آذربایجان‌غربی به ۲۸۷ فقره رسیده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: علاوه‌بر آن تا پایان آبان امسال ۳۰۰۹ پروانه بهره‌برداری ایجادی و توسعه در کل کشور صادر شده که سهم استان در این زمینه ۱۳۳۳مورد بوده است. اسکندری با اشاره به اینکه در هشت ماه امسال متوسط پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک واحد به میزان ۲/ ۸۱ میلیارد ریال بوده است، افزود: این میزان در آذربایجان‌غربی ۷/ ۳۲ میلیارد ریال است.

وی با تشریح نتایج جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از ابتدای امسال تاکنون گفت: در این زمینه ۲۴۸ طرح و واحد صنعتی و کشاورزی به مبلغ ۲۶۳۹ میلیارد ریال، تسهیلات دریافت کرده‌اند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در بخش صنعت نیز ضمن آغاز فعالیت مجدد ۲۲ واحد راکد، ظرفیت تولید ۷۱ واحد نیمه‌فعال افزایش یافته و هفت طرح نیمه تمام راه‌اندازی شد.اسکندری با بیان اینکه فعالیت‌های رونق بخشی در حوزه تولیدات صنعتی و نیز تجهیز و نوسازی صنایع استان جزو برنامه‌های سازمان در سال ۹۵ بوده است، افزود: در ۹ ماه امسال در مجموع ۶۳ فقره معافیت گمرکی برای ۲۰ واحد صنعتی صادر شد.وی اظهار کرد: براساس پیمایش‌های میدانی کمیته نظارت تاکنون از محل پرداخت تسهیلات رونق تولید، ۹۷ طرح و واحد تسهیلات رونق تولید را دریافت کرده که نتیجه آن حفظ ۵۲۹۵ فرصت شغلی و ایجاد ۴۷۵ شغل جدید بوده است.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: از سوی دیگر هفت طرح نیمه‌تمام با پیشرفت ۶۰ درصدی توانسته‌اند با دریافت تسهیلات به پیشرفت ۱۰۰ درصدی دست یافته و با اشتغال ۱۳۷ نفری به بهره‌برداری برسند.