برنامه پنج ساله پالایشگاه تهران

دنیای اقتصاد - شهرری - روح‌الله حسین‌زاده: شرکت پالایش نفت تهران در یازدهمین دوره جایزه مدیریت سبز ایران، با کسب بالاترین امتیاز به‌عنوان سازمان برتر کشور در مدیریت سبز معرفی و گواهینامه سطح دو مدیریت دریافت کرد. به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران، این گواهینامه به دلیل رویکرد توسعه پایدار و اجرای طرح‌های زیست‌محیطی و توجه به مسوولیت‌های اجتماعی، ارتقای کیفیت فرآورده‌های تولیدی در حد استانداردهای بین‌المللی و مدیریت و کاهش آلاینده‌های محیط زیست، به پالایشگاه نفت تهران به‌عنوان سازمان برتر در کشور اعطا شد.

بابایی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: این انتخاب در حالی صورت گرفت که امتیاز کسب شده این شرکت بالاترین امتیازی است که طی یازده دوره برگزاری جایزه مدیریت سبز ایران به یک سازمان ایرانی تعلق گرفته است. وی افزود: شرکت پالایش نفت تهران چشم‌انداز خود را تبدیل شدن به پالایشگاه برتر در کشور، پیشرو در منطقه و مطرح در جهان قرار داده است و برای رسیدن به این هدف برنامه استراتژیک ۵ ساله تا سال ۱۴۰۰ طرح‌ریزی شده و در حال اجرای طرح‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده است. وی گفت: با اجرای این برنامه‌ها شرکت پالایش نفت تهران در زمینه کیفیت فرآورده‌های تولیدی به استاندارد یورو ۵ برای تمام محصولات تولیدی خود دست خواهد یافت و همچنین مصارف انرژی خود را به سطح بهترین پالایشگاه‌های آمریکا خواهد رساند. بابایی یادآور شد: گازوئیل تولیدی این شرکت دارای نشان محصول سبز از جامعه مدیریت سبز اروپا، مطابق با استاندارد یورو۵ است. همچنین بنزین تولیدی شرکت پالایش نفت تهران در حد استاندارد یورو۴ اعلام شده است.

وی تاکید کرد: شرکت پالایش نفت تهران به‌عنوان یکی از با سابقه‌ترین شرکت‌های پالایشی، با آگاهی از تأثیرات زیست محیطی فعالیت‌های خود را بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور بهبود مستمر در شرایط زیست محیطی با ایجاد محیطی پاک برای کارکنان و ساکنان شهرهای اطراف قرار داده است. بابایی تداوم تولید همراه با نگرش کنترل و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، ارتقای سطح آگاهی زیست محیطی کارکنان و پیمانکاران، توجه به نظرات کارکنان، طرف‌های ذی‌نفع و گروه‌های علاقه‌مند، حفاظت از محیط‌زیست با رعایت استانداردها، توسعه فناوری‌های نوآورانه و دوستدار محیط زیست را از دیگر اهداف شرکت پالایش نفت تهران برشمرد و تصریح کرد: این شرکت برای اطمینان از تأثیرات اقدامات زیست محیطی خود، نظام مدیریت زیست محیطی را منطبق با خواسته‌های استاندارد(ISO۱۴۰۰۱:۲۰۰۴) برقرار و در نظام‌نامه زیست محیطی تشریح کرده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران ادامه داد: رعایت الزامات قانونی زیست محیطی مرتبط کشور و سایر الزامات مورد قبول سازمان، بهبود مستمر برای نیل به اهداف خرد و کلان زیست محیطی، کنترل، کاهش و پیشگیری از آلودگی از دیگر فعالیت‌هایی است که در سرلوحه اقدامات کارکنان پرتلاش شرکت پالایش نفت تهران قرار دارد. بابایی هدف از فرآیند پایش، کنترل و جلوگیری از آلودگی هوا را نظارت بر خروجی‌های دستگاه‌ها و تجهیزات آلوده‌کننده هوا همچون دودکش‌ها، خودروها، کمپرسورها و دیگر تجهیزات دود زا اعلام کرد و افزود: به همین منظور اقداماتی همچون نصب آنالایزر گازهای احتراق روی ۳۴ کوره به همراه ۶ دستگاه آنالایزر پارامترهای آلایندگی روی دود‌کش‌ها، احداث واحد Tail Gas Treatment، جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت مایع در کوره‌ها و دیگ‌های بخار همراه با تعویض مشعل‌های جدید به نوع Low NOx و Low EX.Air و اندازه‌گیری و پایش دودکش کوره‌ها از سوی آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست و آزمایشگاه پالایشگاه را انجام داده یا در حال انجام هستیم.

وی در ادامه گفت: نصب جریان نگار روی فلر، تعویض برنر برخی از کوره‌های پالایشگاه همچون ۲H-۴۰۵، طرح طراحی و نصبPackage گاز ازت برای بازیابی گاز پوششی مخازن، تحلیل سیستم‌های بازیافت گازهای ارسالی به مشعل‌ها و ارائه مدل‌های اقتصادی بهینه، نصب پیش گرمکن روی گازهای هوای ورودی به دیگ بخار و بررسی‌های مطالعاتی برای ساخت و نصب پایلوت قابل حمل بیوفیلتر به منظور کاهش میزان گاز H۲S از دیگر اقداماتی است که شرکت پالایش نفت تهران انجام داده است. بابایی تصریح کرد: انجام خدمات امکان‌سنجی و طراحی پایه Blanket Gas، احداث واحد ازت و جایگزینی GAS BLANKET مخازن از گاز طبیعی به گاز ازت، اجرای طرح Sulphur Cube برای تولید گوگرد مکعبی، تبدیل CO۲ به یخ خشک، تدوین طرح تخمین و مستندسازی میزان انتشار آلاینده‌های هوا در پالایشگاه تهران و پیش‌بینی پراکنش آنها در مناطق اطراف، طرح کربن بارد ( فاز اول - پالایشگاه جنوبی)، جایگزینی سیستم تصفیه آب موجود با سیستم جدید نظیر DM، اتصال برق پالایشگاه به شبکه برق شهر با دیماند ۳۰مگاوات، نصب بویلرهای بازیافت حرارتی در واحدهای تبدیل کاتالیستی پالایشگاه شمالی و جنوبی، نصب مبدل‌های صفحه‌ای در واحد تبدیل کاتالیستی شمالی و جنوبی، نصب سیستم کنترل اتوماتیک روی مسیر زیر آب دیگ‌های بخار (EPC)، احداث خط ۶۳ از نیروگاه ری به پالایشگاه و توسعه پست نیروگاه ری و طراحی، خرید و اجرای سرامیک فایبر کوره H-۱۵۱ از دیگر اقدامات شرکت پالایش نفت تهران در جهت کسب این گواهینامه معتبر زیست محیطی بوده است. بر‌اساس این گزارش همایش بین‌المللی جایزه مدیریت سبز ایران برای ارزیابی موفقیت پایدار سازمان‌های ایرانی، براساس میزان تعهد و مسوولیت‌پذیری زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی، سالانه با حضور چهره‌های برجسته ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.