تصویب پنج طرح زیربنایی برای خوزستان

دنیای اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت: تصویب پنج طرح مهم و زیربنایی دولت برای خوزستان با ۲۳۰ هزار میلیارد ریال، نشان از توجه و عزم جدی دولت تدبیر و امید برای ارتقای شاخص‌های رفاه اجتماعی است.

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: این طرح‌ها شامل احداث مرکز جامع کنترل سرطان، اجرای گام دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب، احیای رودخانه کارون، طرح توسعه و تجهیز شبکه توزیع برق خوزستان و مهار کانون‌های داخلی ریزگردها است که در دولت مطرح شد و به تصویب رسید. وی افزود: با توجه به هزینه‌های بالای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب خوزستان، برخی از مدیران باتجربه و متخصص تصویب و اجرای این طرح‌ها را دست نیافتنی می‌دانستند؛ چرا که دولت با تنگناهای مالی روبه‌رو است؛ اما با موافقت رئیس‌جمهوری و حساسیت ایشان نسبت به معضل آب و فاضلاب خوزستان، قرار شد این طرح‌ها در شورای اقتصاد که زیر نظر رئیس‌جمهوری است، ارائه و تصویب شود.

رئیس شورای اداری خوزستان اظهار کرد: در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به خوزستان درخواست حل معضل آب و فاضلاب را مطرح کرده و پیشنهاد دادم تحقق آن را به‌عنوان هدیه سفر خوزستان، به مردم وعده بدهند که رئیس‌جمهوری این پیشنهاد را پذیرفت، این در حالی است که با این وعده دولت متعهد به پرداخت حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از طریق صندوق توسعه ملی یا فاینانس خواهد بود. وی تصریح کرد: دولت قراردادهای فاینانس را به‌دلیل نیاز به ضمانت و ایجاد بار سنگین مالی، به‌راحتی نمی‌پذیرد؛ اما رئیس‌جمهوری تاکید کرد که در مورد آب و فاضلاب خوزستان اجرای این طرح‌ها را متعهد می‌شود.

مهار کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد

استاندار خوزستان بند دوم این مصوبه را مربوط به مشکل ریزگردها دانست و گفت: گرد و غبار از مشکلات جدی خوزستان است؛ گرچه ۳۵ درصد کانون ریزگردها داخلی و ۶۵ درصد آن خارجی است.وی افزود: تلاش دولت تدبیر و امید منجر به تصویب قطعنامه‌های بین‌المللی در زمینه گرد و غبار شده که برای مهار کانون‌های خارجی باید با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهیم، کشورهای همسایه را مجاب به پایبندی به این قطعنامه‌ها کنیم. شریعتی با اشاره به اثرات منفی کانون‌های داخلی در خوزستان گفت: حل این مساله از خواسته‌های بحق مردم خوزستان است.

وی ادامه داد: دولت گذشته مصوباتی برای حل مشکل گرد و غبار داشته که به سرانجام نرسید؛ اما دولت یازدهم به صورت جدی این طرح را پیگیری کرده و عملیات اجرایی آغاز شده است.استاندار خوزستان اظهار کرد: نهال‌کاری در هشت هزار هکتار تا پایان فروردین انجام می‌شود که پس از آن به‌دلیل گرما و پایان فصل نهال‌کاری، تولید و نهال‌کاری برای مهر آینده باید اجرا شود.شریعتی گفت: دولت متعهد شده در سال نخست طرح مهار کانون‌های گرد و غبار، حدود ۴۲ هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی خوزستان را تثبیت کند.وی اضافه کرد: در یک برنامه میان‌مدت پنج ساله ۳۲۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد زیر پوشش گیاهی قرار می‌گیرد و در یک برنامه بلندمدت نیز ۸۰۰ هزار هکتار از زمین‌ها برای نهال کاری در برنامه دولت قرار دارد و دولت متعهد شده در این زمینه ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار تامین کند.

اختصاص آب به طرح 550 هزار هکتاری

استاندار خوزستان ادامه داد: بند سوم از پنج مصوبه اخیر هیات دولت نیز که ناظر بر یکی از وعده‌های رئیس‌جمهوری با هدف توانمندسازی و خلق ثروت برای خوزستان و اقشار مختلف مردم بوده است، شامل اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی خوزستان است.وی افزود: این طرح ۱۷ سال متوقف بوده و در این زمینه نیز با مجوز رهبر معظم انقلاب ۵/ ۱ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح در گام نخست آن به مساحت۳۱۲هزار هکتار اختصاص داده شد.

شریعتی با بیان اینکه گام نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تا پایان امسال به اتمام می‌رسد، یادآور شد: از ۲۳۸ هزار هکتار باقیمانده ۲۲۹ هزار هکتار در خوزستان و بقیه مربوط به ایلام است که منابع مالی مشخصی نداشت و با توجه به مشکلات مالی شدید دولت امکان ادامه این طرح بعید به نظر می‌رسید؛ اما با پیگیری انجام‌شده و با توجه به تاکیدات رهبری و وعده رئیس‌جمهوری برای تحقق کامل طرح، در نهایت این مساله در جلسه هیات دولت مطرح شد.وی تاکید کرد: به دستور معاون اول رئیس‌جمهوری تخصیص آب برای گام دوم این طرح به وزارت نیرو واگذار شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در این زمینه توافق‌نامه‌ای میان وزارتخانه‌های مربوطه و استانداری خوزستان برای تخصیص آب و ایجاد کانال‌های اصلی و فرعی زهکشی منعقد شده است.شریعتی با بیان اینکه مردم خوزستان نباید متحمل عوارض طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شوند، افزود: در این توافق‌نامه تاکید شده که برای اجرای گام دوم، مسائل زیست محیطی و ساماندهی زهاب‌های این طرح نیز مورد توجه قرار گیرد. وی از اختصاص ۱۲۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای گام دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خبر داد و اظهار کرد: مقرر شد طرح زهکش‌های سراسری به صورتی اجرا شود تا مشکل زیست محیطی و عوارض آن برطرف شود. استاندار خوزستان اظهارکرد: این اقدام هزینه کار را بالا می‌برد؛ ولی سلامت مردم را تضمین می‌کند و موجب صیانت از رودخانه‌های استان می‌شود.

15 میلیون دلار برای احیای کارون

استاندار خوزستان در ادامه احیای رودخانه کارون با پیشنهاد رئیس سازمان محیط زیست کشور را نیز جزو مصوبات هیات دولت اعلام کرد و گفت: براین اساس از ۵۰۰ میلیون دلار بودجه ساماندهی فاضلاب کشور ۱۵میلیون دلار آن به خوزستان اختصاص می‌یابد. شریعتی تاکید کرد: مجموع این مصوبات خارج از نوبت در شورای اقتصاد به ریاست رئیس‌جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و برای اجرای این طرح‌ها زمان‌بندی مشخصی اعلام شده که برای اجرای طرح‌های جامع فاضلاب سه سال، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری چهار سال، مهار کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد در یک‌سال و بقیه در پنج سال اجرا شود.استاندار خوزستان یادآور شد: در هفته‌های اخیر دو مصوبه دیگر در شورای اقتصاد برای استان خوزستان مطرح شد که تحت الشعاع این پنج مصوبه بزرگ هیات دولت قرار گرفته است؛ یکی از این مصوبات احداث مرکز جامع کنترل سرطان در خوزستان است که در تفاهم‌نامه میان ستاد اجرایی فرمان امام و استانداری قید شده بود.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای میان دولت و ستاد فرمان حضرت امام برای احداث ۱۰ مرکز جامع سرطان در کشور منعقد شده بود که خوزستان در میان این استان‌ها نبود که این مساله پیگیری و با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد حضرت امام رایزنی طولانی صورت گرفت.شریعتی گفت: در شورای اقتصاد فعلا راه‌اندازی سه مرکز جامع سرطان در کشور تصویب شد که یکی از آنها در خوزستان خواهد بود.وی افزود: یکی دیگر از مصوبات شورای اقتصاد، احداث کارخانه کاغذسازی است که در این زمینه مقرر شد تفاهم‌نامه میان ستاد اجرای فرمان امام و شرکت توسعه نیشکر خوزستان منعقد شود.