خط قرمز آبفا در مازندران

دنیای اقتصاد - ساری- رقیه سامع: مدیرعامل آبفای شهری مازندران کیفیت آب را خط قرمز شرکت‌های آبفا دانست و اظهار کرد: کیفیت آب با سلامت افراد در ارتباط است و همکاران ما تلاش می‌کنند آبی سالم و با کیفیت در اختیار مشترکان قرار دهند.ذبیح‌الله ذاکری با بیان اینکه این شرکت در بخش آب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی استان را تحت‌پوشش دارد، گفت: تعداد مشترکان این شرکت ۵۸۸ هزار مشترک برابر با یک میلیون آحاد است. وی جمعیت شهری برخوردار از فاضلاب را ۲۰۵ هزار نفر شامل ۴۷ هزار مشترک و ۸۶ هزار آحاد اعلام و تصریح کرد: اکنون در شهرهای ساری، بابل، بابلسر، جویبار، نوشهر و چالوس تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت ۶۸ هزار و ۸۵۰ متر مکعب در روز فعال است.ذاکری با اشاره به اینکه سال گذشته با پیگیری‌های انجام‌شده ۵۵ میلیارد تومان اعتبار در بخش آب و ۶۶ میلیارد تومان در بخش فاضلاب تخصیص یافت، افزود: بر اساس قانون بودجه سال ۹۶ و مصوبه اولیه این قانون، در بخش اعتبارات ملی و استانی ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای بخش آب و فاضلاب پیش‌بینی شده است.

وی افزود: همچنین با پیگیری‌های صورت‌گرفته در سال گذشته ۷ میلیارد تومان برای مسکن مهرمیارکلا و شقایق ساری، پیلم‌کتی بهشهر و مسکن‌مهر جویبار هزینه شد. ذاکری اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال و با اعتباراتی که دریافت می‌شود، خدمات آبرسانی را در واحدهای مسکن مهر به پایان برسانیم.وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در اخذ ۱۵۰ میلیون یورو تسهیلات از بانک توسعه اسلامی به‌منظور اجرای طرح‌های فاضلاب در شهرهای قائمشهر، آمل، محمودآباد، تنکابن و رامسر اظهار کرد: به دنبال افزایش میزان تسهیلات به مبلغ ۲۸۱ میلیون یورو هستیم، همچنین این تسهیلات برای مدت ۴ سال اجرایی و یک‌سال کار اداری از سال ۹۷ دریافت می‌شود. مدیرعامل آبفاشهری مازندران تصریح کرد: با اجرای طرح‌های فاضلاب در این ۵ شهر، جمعیت برخوردار از طرح‌های فاضلاب به ۴۵۷ هزار نفر می‌رسد که ۲۵ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شود.

ذاکری از تخصیص ردیف اعتباری به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان برای مطالعه طرح‌های فاضلاب طی مدت ۴ سال برای شهرهای نکا، بهشهر و گلوگاه با پیگیری مسوولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس خبر داد و گفت: با اجرایی شدن طرح‌های فاضلاب در این شهرها ۱۰ درصد به جمعیت مشترکان فاضلاب استان افزوده خواهد شد.وی به ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ساری برای جمعیت ۱۰۵ هزار نفر اشاره کرد و افزود: به‌منظور بهره‌برداری از مدول دوم این تصفیه‌خانه ۸۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی می‌شود. ذاکری با اشاره به طرح جامع آب در استان، خواستار تدوین طرح جامع فاضلاب شد و گفت: امیدواریم با این طرح سطح برخورداری جمعیت استان از طرح‌های فاضلاب افزایش یابد.مدیرعامل آبفای شهری مازندران در ادامه با بیان اینکه میزان بارندگی طی سال‌های اخیر کاهش یافته است، اظهار کرد: کاهش بارندگی منجر به کاهش سطح روان‌آب‌های موجود شده که این موضوع کمبود آب را تشدید کرده است و از این‌رو خانواده‌ها ملزم به مدیریت مصرف و استفاده صحیح از آب هستند. وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید ۱۳۷ کیلومتر اصلاح و ۳۷۶ کیلومتر توسعه شبکه انجام و ۷۴ کیلومتر خط انتقال آبرسانی در استان احداث شد، گفت: در این مدت ۱۱ هزار و ۲۵۰ مترمکعب مخزن ذخیره احداث، ۲۱ حلقه چاه حفر و ۱۹ حلقه چاه تجهیز و ۱۰ ایستگاه پمپاژ آب، تجهیز و وارد مدار بهره‌برداری شد.

معاون بهره‌برداری آبفاشهری مازندران نیز در این نشست، گفت: ۹۰ درصد منابع آب استان از طریق سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌شود که طی سال‌های اخیر در میزان بهره‌مندی از آب‌های سطحی با استفاده از آب سد شهیدرجایی ساری، میجران و البرز رشد خوبی را شاهد بودیم. محمدرضا محمودی با بیان اینکه تاسیسات آب‌رسانی و اعتبارات درنظر گرفته شده برای جمعیت ثابت استان است، تصریح کرد: در ایام تعطیل با افزایش دو تا سه برابری جمعیت مواجه می‌شویم که این موضوع منجر به کمبود آب در شهرهای مسافرپذیر می‌شود. وی با اشاره به تدوین نقشه راه و اجرای طرح زون‌های ۱۰گانه در استان به‌منظور رفع کمبود آب و استفاده از آب‌های سطحی اظهار کرد: برای رفع کمبود آب و افت فشار نیاز داریم مشترکان نیز مصرف خود را بهینه و مدیریت کنند.پرویز یزدان‌پناه، معاون فنی - مهندسی شرکت آبفا نیز در این نشست به ۷ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی در استان مازندران اشاره و تصریح کرد: ۳۰ درصد از شبکه آبرسانی در استان فرسوده است که اکنون اعتبارات تخصیص یافته جوابگوی تعویض و اصلاح تمام شبکه‌ها نیست. وی با اشاره به دریافت مبالغی از آب بها در قالب تبصره ۳ و ماده ۱۱ اظهار کرد: این اعتبارات برای بازسازی و اصلاح شبکه‌های آب در همان شهرها هزینه می‌شود.لطفی، معاون خدمات مشترکان و درآمد نیز با اشاره به طلب ۲۵ میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران از مشترکان اظهار کرد: مشترکان با پرداخت آب‌بهای خود، ما را در خدمت‌رسانی به همشهریان یاری کنند.