دنیای اقتصاد - اصفهان: ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان مادر صنعت فولاد کشور، از سال گذشته مجموعه فعالیت‌هایی را برای کاهش قیمت تمام شده آغاز کرده است تا بتواند در بازارهای داخلی و بین‌المللی قدرت رقابت خود را افزایش دهد و از چالش‌های مالی و اقتصادی فاصله بگیرد. در گزارش زیر نگاهی به این طرح‌ها انداخته شده است است. فرآوری سنگ‌آهن در ذوب‌آهن اصفهان در ادامه اقدامات مختلف در جهت صرفه‌جویی، استفاده بهینه از مواد اولیه و افزایش تولید با هدف افزایش عیار آهن و کاهش عیار عناصر مضر در آن با بهره‌گیری از دانش و تخصص کارکنان و با استفاده از تجهیزات این شرکت انجام شد و به بهره‌برداری رسید.ظرفیت کل تولید این طرح ۲۰۰ تن در ساعت است که ۱۸۰ تن در ساعت تولید محصول اصلی است. هزینه تامین تجهیزات، احداث و راه‌اندازی خط بر اساس برآورد اولیه ۶۰۰۰ میلیون ریال بوده است.

در بازار رقابتی امروز، تولیدکنندگان، برنامه‌ریزی به‌منظور کاهش قیمت تمام‌شده محصولات را به‌عنوان مهم‌ترین استراتژی مورد توجه قرار داده‌اند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را کسب کرده و جایگاه خود را در بازار تقویت کنند. به این منظور ذوب‌آهن اصفهان طرح شمش داغ (Hot Charge) را در دستور کار قرار داد. مزیت‌های این طرح به این شرح است: صرفه‌جویی در انرژی، کاهش ضایعات ناشی از پوسته‌های اکسیدی سطح شمش، جلوگیری از انبارش شمش در سالن به‌دلیل کمبود فضا و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌ها به‌منظور کاهش جابه‌جایی شمش با استفاده از جرثقیل‌های سقفی. این طرح زیست محیطی با تامین مالی مشترک بین ذوب‌آهن اصفهان و سازمان جهانی یونیدو در حال انجام است.

فرآیند کوره بلند به‌عنوان یکی از روش‌های اصلی تولید فولاد، به‌طور پیوسته در سراسر جهان در حال بهبود و پیشرفت است. ازآنجا که میزان مصرف کک متالورژی به‌عنوان سوخت اصلی در کوره بلند سهم عمده‌ای از هزینه تولید چدن مذاب را در برمی‌گیرد، بهترین روش برای این کار استفاده از تزریق پودر زغال در کوره بلند است که اجرای طرح آن در ذوب‌آهن آغاز شده است. تزریق پودر زغال (PCI) به‌طور خلاصه شامل دریافت و انبارش زغال‌های وارده به کارخانه، انتقال آن به قسمت آسیاب، خشک کردن زغال و توزیع و تزریق آن به کوره بلند است. کنورتورهای بخش فولادسازی، توانایی تامین فولادهای کیفی به‌ویژه فولاد ریل مورد درخواست را نداشت. از این رو به‌منظور ارتقای کیفیت شمش تولیدی باید عملیات ثانویه روی فولاد مذاب در فرآیند VD برای حذف گازهای مضر از گاز هیدروژن و همچنین حذف و اصلاح آخال انجام گیرد. گاززدایی، توانایی تولید فولادهای کیفی و صنعتی همچون فولاد ریل، فولادهای کم‌کربن برای کشش، فولاد CK۴۵ و امثال آن برای مصرف در صنایع خودرو را دارد. دستیابی به دانش تولید فولادهای کیفی به‌ویژه فولاد ریل گام مهمی در بومی‌سازی صنعت فولاد به شمار می‌رود. در آینده با ارتقای سیستم VD به VOD تولید فولادهای ضدزنگ نیز در مدیریت فولادسازی ذوب‌آهن اصفهان امکان‌پذیر می‌شود.