عملیات نجات صنایع در همدان

حمیدرضا متین با بیان اینکه درحال پیگیری هستیم تا شرکت پاک چینی تویسرکان به چرخه تولید برگردد، افزود: همچنین پیش‌بینی می‌شود شرکت کیان کرد که تولید نخ تایر را دارد، تا پایان شهریور به چرخه تولید برگردد. وی با بیان اینکه شرایط تولید نخ تایر خیلی خوب شده است، ادامه داد: حاشیه سود نخ تایر بسیار مناسب شده است و پیش‌بینی می‌شود شرکت تولیدی این محصول تا پایان شهریور امسال به چرخه تولید بازگردد. متین با تاکید بر اینکه فولاد جعفری در ملایر نیز به‌طور قطع تا پایان شهریور به چرخه تولید می‌رسد، تصریح کرد: این شرکت ۱۸۰ میلیارد تومان بدهی دارد که اصل بدهی این نبوده است اما آغاز به کار این کارخانه با ظرفیت کمتر قطعی است. وی در ادامه با اشاره به اینکه در ۳ ماه امسال بیش از ۳۰ میلیون دلار کالا از استان همدان صادر شده است، خاطرنشان کرد: در ۳ ماه ابتدای امسال ۳۰ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۷۳۷ دلار کالا از گمرک استان همدان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۹ درصدی دارد. متین با بیان اینکه صادرات ۳ ماه امسال از نظر وزنی نسبت به سال گذشته رشد ۲۲۸ درصدی داشته است، افزود: صادرات به‌صورت پیله‌وری بالای ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه در ۳ ماه امسال، ۳‌میلیون دلار کشمش از استان همدان صادر شده است، اظهار کرد: در سه ماه امسال ۳‌میلیون و ۳۶ هزار دلار کشمش تیزابی از استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۶/ ۹ درصد رشد دارد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان یادآور شد: در مجموع بیش از 4 میلیون و 634 هزار دلار کالای کشاورزی از استان همدان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵ درصدی دارد. متین با بیان اینکه در ۳ ماه امسال بیش از ۲ میلیون و ۷۲۴ هزار دلار ماده معدنی از استان صادر شده است، اضافه کرد: میزان صادرات محصولات معدنی استان همچون فروسیلیس، گل حفاری، کاستیک سودا، کربنات کلسیم و ماده معدنی گرانوله کربنات کلسیم ۹/ ۸ درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: در ۳ ماه امسال بیش از ۱۸۹ میلیون و ۸۷۸ هزار دلار صنایع دستی از استان صادر شده که صادرات این محصولات ۶/ ۰ درصد رشد دارد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه گفت: براساس سیاست‌گذاری صورت گرفته در استان باید در ۳ سال آینده ۲۸ واحد به بهره‌برداری برسد که عمدتا صنایع معدنی هستند. متین با بیان اینکه راه‌اندازی صنایع معدنی در استان از خام فروشی این مواد جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی واحد فرومنگنز در اسدآباد درحال پیگیری است. وی با اشاره به اینکه شرایط معادن بهتر شده است، گفت: وضعیت تولید معادن طی ۲ ماه گذشته بالا بوده و خیلی از واحدهای راکد به چرخه تولید بازگشتند. وی با بیان اینکه از ۲۸۰ معدن استان ۱۰۷ واحد تعطیل است و ۱۴۰ واحد شن و ماسه است که به شدت به چرخه تولید بازگشته‌اند، تاکید کرد: وضعیت در صنعت و معدن خوب است به‌طوری‌که تولید رشد داشته و بیش از ۸۰ درصد اقلام تولیدی استان بازار مناسب‌تری نسبت به سال‌های قبل دارد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه درباره وضعیت سیب‌زمینی در بازار گفت: گرانی سیب‌زمینی به‌طور قطع به صادرات مربوط است به‌طوری‌که علت اصلی گرانی سیب‌زمینی صادرات است نه سیل. متین خاطرنشان کرد: قبل از گرانی قیمت سیب‌زمینی نامه‌ای به وزارت جهادکشاورزی زده شد و تقاضای ممنوعیت صادرات این محصول داده شد اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.