به گزارش روابط عمومی این شرکت، داراب بیرنوندی افزود: از این تعداد  ۶ روستا تحت پوشش آبفا نیستند، اما آبرسانی سیار برای آنها صورت می‌گیرد و برای ۲۶ روستا هم به صورت مقطعی آبرسانی می‌شود.

وی تصریح کرد: قزوین با ۵۲ روستا بیشترین و شهرستان البرز هم کمترین تعداد روستای دارای تنش آب در استان را به خود اختصاص داده است.

بیرنوندی ادامه داد: ۷۶۶ لیتر در ثانیه در تابستان کمبود آب داشتیم که بیش از ۶۲۰ لیتر آن مربوط به شهر‌های استان بود.

مدیرعامل شرکت آبفای استان خاطرنشان کرد: ۱۲۹ میلیون مترمکعب در سال، آب تولید می‌کنیم و ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه آب در استان قزوین وجود دارد که فرسودگی سالانه شبکه آبرسانی در سال به علت شرایط  همواره وجود داشته و شرکت آب و فاضلاب به طور متوسط سالانه ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر را که بیشتر آن در سطح روستاها است اصلاح و بازسازی می‌کند.

وی اظهار کرد: شماره تلفن ۱۲۲ با بیش از ۳۰ خط دایر، به طور شبانه‌روزی در حال دریافت اطلاعات شکستگی لوله‌های آب از سوی مشترکان است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین یادآور شد: در استان قزوین به طور متوسط ۲۵درصد هدررفت آب در بخش شهری و روستایی داریم که در شهرها این عدد ۱۸درصد است.

به گفته بیرنوندی، استان قزوین در موضوع هدررفت آب، با اقدام‌های خوبی که انجام داده رتبه ۴ کشوری را به خود اختصاص داده است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین اظهار کرد: شهر تاکستان به عنوان دومین شهر دارای تنش آبی در استان قزوین در ۴ ماه امسال ۱۸درصد نسبت به دوره مشابه افزایش مصرف داشته است و این در عمل نشان ‌می‌دهد  هنوز این باور در میان مردم نهادینه نشده است که در دوران تنش آب، در مصرف آب صرفه‌جویی باید در اولویت ما باشد. وی تاکید کرد: مشکل کمبود آب با حفر بیش از ۲۰ حلقه چاه و اقدام‌های دیگری نظیر کاهش فشار و مدیریت آب با سیستم تله‌متری برطرف شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با اشاره به سیل آوج و الموت شرقی نیز یادآور شد: برای نخستین بار در تصفیه‌خانه معلم کلایه از سیستم سرامیکی استفاده شده است و آب تصفیه شده با کیفیت بالایی وارد شبکه می‌شود که این طرح برای نخستین بار به صورت پایلوت  کشوری، در منطقه الموت شرقی استفاده شده است.

وی متذکر شد: نیترات و آرسنیک، بیشترین تهدید  آلایندگی  در آب شرب  هستند که با استفاده از فناوری‌های روز میزان آرسنیک موجود در آب در مناطقی که مشکل داشتیم  به حداقل  ممکن رسیده است. بیرنوندی همچنین گفت: در سیل الموت شرقی ۱۷ روستا آسیب دید که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته و استفاده از مخازن ذخیره، آبرسانی به مردم روستا‌های سیل‌زده به طور منظم صورت گرفت.