دنیای اقتصاد - بندرعباس - کاظم محمدیان: طی توافقنامه‌ای که به امضای استاندار، فرماندار قشم، معاون عمرانی استاندار و مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیرکل شیلات رسیده مدیریت بندر جزیره هرمز به اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان واگذار شد. علی‌اکبر صفایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اعلام این خبر گفت: این اداره کل پس از امضای توافقنامه ۶ ماده‌ای فعالیت خود را برای آبادانی این بندر در دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت آغاز می‌کند.

وی با بیان اینکه واگذاری این بندر به اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بلا معارض است و تمامی موج شکن‌ها، حوضچه، محوطه و تمامی ساختمان و انبارها به این اداره کل واگذار می‌شود، ادامه داد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در اولین گام برنامه‌های کوتاه‌مدت خود را برای آبادانی بندر هرمز اجرا می‌کند. صفایی به برنامه کوتاه‌مدت این اداره کل در بندر هرمز اشاره و بیان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ابتدا اقدام به فنس‌کشی، محصور کردن پیرامون بندر، تعریف گیت‌های خروجی و ورودی بندر، طراحی و ساخت برج کنترل، استقرار نیروهای مدیریتی، کنترل ایمنی و تردد در بندر و ساماندهی اسکله مسافری می‌کند. وی همچنین به برنامه بلندمدت اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: در این برنامه موج‌شکن بندر ساماندهی و هیدروگرافی و لایروبی حوضچه نیز انجام خواهد شد. صفایی زمان آغاز مدیریت این بندر را پس از اجرای برنامه کوتاه‌مدت عنوان کرد.

به گفته وی، مراحل تغییر مالکیت این بندر از شیلات به سازمان بنادر و دریانوردی نیز بر اساس قوانین و مقررات کشور انجام خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان افزود: حفاظت و ضوابط قضایی بندر هرمز نیز بر عهده گارد این اداره کل خواهد بود. صفایی همچنین به اهمیت جایگاه صیادان در این بندر اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت حفظ جایگاه صیادان و شناورهای ماهیگیری در جزیره هرمز بخشی از فضای اسکله تحت مدیریت اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در اختیار شیلات قرار می‌گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین گفت: این اداره به پاس زحمات مردم جزیره هرمز تلاش می‌کند بهترین امکانات را برای مردم هرمز فراهم کند.

به گفته صفایی، عملیات عمرانی در این بندر نیز به نحوی انجام می‌شود که در شان مردم شهیدپرور هرمز باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: تکمیل این بندر در افزایش ورود گردشگر به جزیره هرمز نیز نقش بسزایی داشته باشد.