دنیای اقتصاد - استان تهران- محمد فرخی: معاون شهرسازی شهرداری گلستان گفت: پس از ابلاغ طرح جامع گلستان، کار شبانه‌روزی بر روی طرح تفصیلی این شهر در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود این طرح تا‌ آذر‌ماه سال جاری آماده و ابلاغ شود.

سعید شهلی اظهار کرد: این اقدام یک رکورد محسوب می‌شود؛ چراکه بلافاصله پس از ابلاغ طرح جامع در مدت زمان کمتر از ۵ ماه طرح تفصیلی به بهره‌برداری می‌رسد. شهلی با بیان اینکه قبل از ابلاغ طرح مشکلاتی برای شهروندان وجود داشته، اظهار کرد: پیش از ابلاغ طرح جامع شهری، ساخت‌وساز‌های غیرمجاز صورت می‌گرفته است؛ به طوری که در مکان‌هایی که حریم شهر محسوب می‌شده کاربری‌های مغایر انجام شده و این برای مردم توجیه‌پذیر نیست و این پرسش برای آنها مطرح است که چرا همسایه من زمینش را ساخته؛ ولی من نمی‌توانم بسازم. به لطف خدا با اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی عمده این مشکلات مرتفع و تکلیف بسیاری از اراضی به صورت قطعی روشن خواهد شد.

معاون شهر‌سازی شهرداری گلستان با بیان اینکه در طرح جدید کاهش ۲۰۰ هکتاری مساحت حریم شهر صورت گرفته است، اظهار کرد: مساحت حریم شهر در طرح قبلی ۲ هزارو ۸۰۰ هکتار بود که این کاهش یکی از کاستی‌های طرح جدید است که شهرداری را دچار مشکلات عمده‌ای از قبیل کاهش سرانه‌ها خواهد کرد که درحال حاضر با انجام اقدامات موثری که در دست مطالعه واقدام است برای گریز از این مشکلات تمهیداتی اندیشیده شده است. وی در ادامه افزود: در این طرح حریم شهر باید ۳ تا ۵ برابر محدوده قانونی شهر باشد؛ اما درحال حاضر حریم شهر حدودا ۲ برابر محدوده قانونی است که این امر مانع رسیدن شهرداری به اهداف خود که همان توسعه شهری وافزایش سرانه‌هاست، شده است.

وی افزود: البته به این منظور اقداماتی در دست اقدام است که از جمله این اقدامات می‌توان به ساخت پارک و فضای سبز یکصد هکتاری روستای ریه و اخذ موافقت لازم برای توسعه تراکم طبقاتی به جای توسعه افقی اشاره کرد. وی یکی از اقدامات اصلی و زیر‌بنایی هر شهر را طرح جامع شهری دانست و اظهار کرد: متاسفانه این طرح قریب به ۶ سال به دلیل عدم پیگیری شهرداری در سال‌های گذشته راکد مانده بود که به‌رغم اینکه مصوب شده بود؛ اما دیر‌تر از سایر شهر‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: با ابلاغ این طرح تاسیس مناطق ۳‌گانه شهرداری، پیگیری طرح تفصیلی شهر گلستان وشناسایی و نقشه‌برداری بافت فرسوده شهری و ایجاد بستر مناسب برای نوسازی در دستور کار شهرداری قرار گرفت.