دنیای اقتصاد - اردبیل: شهردار اردبیل گفت: طرح مشارکتی تولید برق از زباله که چندماهی است مطرح شده به مرحله صدور مجوز و آغاز عملیات اجرایی کارخانه رسیده است. صدیف بدری در جلسه شورای شهر اردبیل اظهار کرد: بر اساس مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان اردبیل و اعلام آمادگی محیط زیست و همچنین دریافت مجوزهای قانونی با همکاری سازمان شهرداری‌ها کارخانه تولید برق از زباله در اردبیل راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: مشارکت‌کننده این طرح در نشست اخیر شهرداری و شورای شهر با استاندار اردبیل توضیحات کاملی را در این زمینه ارائه کردند و از طریق سازمان شهرداری‌ها این موضوع مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت و با حضور نمایندگانی از محیط زیست و سازمان انرژی‌های نو مجوز ساخت این مجموعه تولیدی صادر شده است.

این مسوول‌ افزود: در این نشست نواقصی نیز برای برطرف شدن به مشارکت کننده گوشزد کردند که مجری این طرح با تکمیل کردن اطلاعات و رفع برخی از نواقص سعی کرده است طرح جامع و کاملی را در این زمینه به تصویب برساند.

شهردار اردبیل ادامه داد: در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده است، شهرداری‌ها با یک برنامه‌ریزی مدون باید دفن بهداشتی و اصولی زباله را در اولویت قرار دهند و از حالت سنتی در این زمینه خارج شوند.

بدری همچنین از تامین پنج هکتار زمین برای صاحبان این طرح مشارکتی خبر داد و گفت: عملیاتی کردن این طرح منوط به رعایت برخی زیرساخت‌ها است که باید مجوز حفر چاه و همچنین نزدیکی به شبکه گاز، شبکه تولید و توزیع برق مدنظر قرار گیرد که ما با در نظر گرفتن این پیش شرط‌‌ها زمین پنج هکتاری را در جاده مغان و اطراف سامیان به مجری و سرمایه‌گذار پروژه واگذار کردیم.

وی بیان کرد: با قطعی شدن صدور مجوزها امیدواریم به سرعت شاهد خرید و حمل دستگاه‌های مورد نیاز به محل مورد نظر باشیم. شهردار اردبیل افزود: امیدواریم در این زمینه تسهیلات مورد نیاز نیز از طریق بانک عامل (سپه) و همراهی سازمان صنعت، معدن و تجارت به متقاضی پرداخت شود.

این مسوول گفت: سرمایه‌گذار این طرح از ما تضمین تامین و تهیه زباله به مدت ۳۰ سال را کرده بود که ما در این زمینه اعلام کردیم ۳۵۰ تن زباله تولید شده روزانه در اردبیل را در اختیار این کارخانه قرار دهیم که البته برای رسیدن به ظرفیت ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن نیاز است زباله شهرهای همجوار اردبیل به این کارخانه حمل شود. شهردار اردبیل بیان کرد: البته با تفکیک زباله خشک و تر محصول تولید شده RDF نیز به عنوان سوخت جایگزین دراختیار کارخانه سیمان اردبیل قرار می‌گیرد.

بدری افزود: با تحقق این سرمایه‌گذاری شاهد دفن بهداشتی و اصولی زباله در اردبیل خواهیم بود و هم زمینه اشتغال و تولید برق بیشتر برای استان اردبیل فراهم خواهد شد.

وی به سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: علاوه بر شهرداری اردبیل شهرداری مناطقی همچون نیر، نمین، هیر، سرعین و آبیبگلو نیز می‌توانند زباله تولید شده شهری خود را در اختیار این کارخانه قرار دهند.