دنیای اقتصاد- خوزستان- کیوانه گرجی: رییس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن اهواز بر ضرورت صدور گواهینامه مبدا در مرز چزابه تاکید کرد. عبدالرحمان سلیمانی مقدم در سومین جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی استان با اشاره به ضرورت داشتن گواهی مبدا برای کالاهای صادراتی استان به ویژه در مرز چزابه گفت: به‌رغم اینکه به کرات در خصوص ضرورت صدور گواهینامه مبدا بحث شده اما متاسفانه اقدام کارشناسی در مورد آن انجام نشده است وبه سادگی از کنار آن گذشتیم حال آنکه عدم تحقق این موضوع می‌تواند برند‌های ما را تحت‌الشعاع خود قرار دهد؛ به طوری که اگر در کشور عرا ق کالای تقلبی با برند ما توزیع شود امکان پیگیری ورفع اتهام وجود ندارد.

وی افزود: به‌رغم اینکه امکان صادرات کالای بدون گواهینامه مبدا از مرز شلمچه مقدورنیست، اما این موضوع در مرز چزابه به راحتی صورت می‌گیرد و رغبتی نیز در این میان وجود ندارد.

به گفته وی، گواهی مبدا شناسنامه تولیدی کالای صادراتی است که بررسی‌های انجام شده ضرورت داشتن آن را تایید می‌کند.

سلیمانی مقدم تاکید کرد: واردات کالاهای صادراتی ایران به عراق به صورت بلوکه توسط تجار و تولیدکنندگان کشورهای دیگر، اعتبار کالاها و حتی برندهای جهانی کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

رییس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن اهواز خاطرنشان کرد: صدور گواهی مبدا یک کار بین‌المللی است، اگر بناست شرکت‌های صادرکننده بارنامه در تقابل با گرفتن گواهی مبدا در مرز چزابه مستقر شود و قیمت تمام شده کالاهای صادراتی را افزایش دهند، مساله‌ای نیست؛ هرچند این موضوع یک بحث کارشناسی است و باید واکنش کارشناسی در برابر آن انجام شود؛ اما شاهد هستیم که این بحث چندین سال به طور مکرر مطرح شده؛ اما بدون تصمیم‌گیری باقی می‌مانده است.

سلیمانی مقدم بحث بارنامه وگواهی مبدا را دومقوله کاملا مجزا از یکدیگر عنوان کرد و با اشاره به اینکه بارنامه معرف مشخصات فیزیکی یک کالا به مبادی است؛ حال آنکه گواهی مبدا تعیین کننده محل و مرکز تولید و سایر مشخصات کالا است، تصریح کرد: در چزابه بعضی مسائل ایجاد شده از سوی سازمان بازرگانی امکان صدور گواهی مبدا را با مشکل مواجه کرده است و نشان می‌دهد منافع بعضی افراد در این قضیه در میان بوده است؛ زیرا حضور شرکت‌های صادرکننده بارنامه در مرز چزابه که دلیل سازمان بازرگانی برای عدم صدور گواهی‌ مبدا است، هیچ ارتباطی با این مقوله ندارد.

رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن اهواز تاکید کرد: نکته اینجا است که با صدور گواهی مبدا آمار ترانزیت کالا به صورت شفاف مشخص می‌شود و گویا با این اقدام برخی افراد درصدد اعلام آمار بیشتر هستند.

سلیمانی مقدم همچنین در ادامه ضمن تاکید بر اینکه باید تلاش شود تا قیمت تمام شده کالای صادراتی رقابتی شود، خاطر نشان کرد: تجاری که کالای صادراتی خود را خارج از دامنه زمانی مشخص شده از سوی گمرک به بازارچه‌ها ارسال می‌کنند، مشمول جریمه‌های هنگفتی می‌شوند که این جریمه‌های مکرر خود باعث افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود.

صادرات بالغ بر یک میلیون تن کالا

مدیر کل گمرکات خوزستان نیز در این نشست ضمن ارائه آمار دوماهه صادرات غیر نفتی استان گفت: در این مدت یک میلیون و۷۴۱ هزار تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش ۹۷۹ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۲ درصد کاهش از نظر وزنی، یک درصد رشد ارزشی را نشان می‌دهد.

عباس علیدادی با بیان اینکه متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی استان بالغ بر ۵۶۰ دلار است، افزود: این رقم در دو ماهه سال ۹۰ به ۴۳۲ دلار رسیده است واین موضوع بیانگر تمایل تجار به سمت کالاهای بارزش و کیفیت بیشتر است.

وی به صادرات به کشور عراق اشاره کرد وگفت: این میزان در دو ماهه سال ۹۰ به وزن ۴۰۸ هزار تن وارزش ۱۴۳ میلیون و۸۰۰ هزار دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۴۵ درصد و از نظر ارزشی ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.