دنیای اقتصاد- سنندج - فرزاد نویدی: استاندار کردستان نشست استانداران سه استان مرزی غرب کشور با استانداران سلیمانیه، اربیل و دهوک را که هفته گذشته در کردستان عراق برگزار شد، بسیار مفید و مثمر ثمر دانست و گفت: کردستان عراق از جمله مناطق بکری است که می‌توان با سرمایه‌گذاری در آن به رونق اقتصادی استان‌های مرزنشین و رفع بیکاری کمک کرد. علیرضا شهبازی در جریان برگزاری شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سنندج با اشاره به سفر هیات اقتصادی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه به کردستان عراق افزود: در این نشست استانداران استان‌های سلیمانیه، اربیل و دهوک نیز حضور داشتند و زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی دیدار با نخست‌وزیر کردستان عراق را از دیگر برنامه‌های هیات جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: در دیدار با دکتر برهم صالح راهکارهای همکاری‌های میان استان‌های هم مرز با کردستان عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی با اشاره به علایق مشترک بین دو طرف از استقبال مسوولان کردستان عراق برای حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در این منطقه خبر داد و گفت: مسوولان اقلیم کردستان عراق تمایل شدیدی برای حضور شرکت‌های خصوصی از ایران داشتند و در مذاکرات به این مساله بارها تاکید داشتند.

وی منطقه کردستان عراق را یکی از مناطق بکر برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دانست و گفت: می‌توانیم با اعزام نیروهای کار ساده و متخصص زمینه‌های اشتغال بیکاران در استان‌های هم مرز با کردستان عراق را فراهم و به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این استان‌ها کمک کنیم.

استاندار کردستان همچنین از دستگاه‌های اجرایی استان خواست در زمینه پیگیری مفاد تفاهمنامه‌های منعقد شده با مسوولان کردستان عراق تلاش بیشتری به خرج دهند.

شهبازی به انعقاد چندین تفاهمنامه در سال‌های گذشته با کردستان عراق نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل عدم پیگیری بسیاری از مفاد این تفاهمنامه اجرایی نشده است.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی استاندار کردستان نیز با اشاره به جلسات بسیار خوبی که مابین استانداران استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه با استانداران سلیمانیه، اربیل و دهوک برگزار شد، گفت: این نشست به منظور توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان این استان‌ها برگزار شد که خوشبختانه تصمیمات بسیار خوبی در این ارتباط اتخاذ شد.

ارسلان ازهاری با اشاره به توافق طرفین برای برگزاری نشست دوجانبه هر شش ماه یکبار، افزود: براساس این توافقات نشست بعدی میان استانداران استان‌های هم مرز با کردستان عراق شهریورماه امسال به میزبانی استان کردستان در سنندج برگزار می‌شود.

وی در ادامه به مفاد تفاهمنامه منعقد شده با مسوولان اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و افزود: باتوجه به فعالیت مرز باشماق در این نشست مقرر شد فعالیت این مرز به صورت شبانه‌روزی در طول هفته باشد و همچنین جمهوری اسلامی تامین برق ۲۴ ساعته این مرز و همچنین برق مورد نیاز کردستان عراق را بر عهده داشته باشد.

در ادامه جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان کردستان، چارچوب تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی استان و شهرستان در برنامه پنجم توسعه کشور (سال ۹۰ تا ۹۴) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.