استفاده از انرژی خورشیدی برای تاسیسات نفتی

دنیای اقتصاد- خوزستان-کیوانه گرجی: هزینه بالای تولید مهمترین عاملی است که استفاده از انرژی خورشیدی را با استقبال کمی روبه‌رو ساخته و با گذشت ده‌ها سال هنوز هم سوخت‌های فسیلی رده نخست را در بازارهای عرضه و تقاضا به خود اختصاص داده‌اند و به عبارت دیگر به‌رغم آنکه انرژی خورشیدی به عنوان سوخت پاک در جهان معرفی شده است، اما توجیه اقتصادی مهمترین فاکتوری است که منابع انرژی فسیلی و برق آبی را پیشتاز این عرصه نموده است. ‌با همه این احوالات در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی جهت استفاده از انرژی خورشیدی در جای جای جهان صورت گرفته است و استفاده از این منبع بی‌پایان به ویژه در مکان‌هایی که احداث و نگهداری زیرساخت‌های انتقال سایر شکل‌های انرژی هزینه زیادی را به دنبال دارد بحث توجیه‌ناپذیر بودن آن را از نظر اقتصادی از بین برده است.

در همین ارتباط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون سال گذشته در حرکتی جدید و به صورت آزمایشی برای تامین روشنایی یکی از چاه‌های دور افتاده نفت خود، از انرژی خورشیدی استفاده نمود و حال پس از موفقیت‌آمیز بودن این طرح اجرای آن را روی دیگر چاه‌ها در دست اجرا قرار داده است.

رییس برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات شرکت کارون، عدم نیاز به کابل‌کشی و اتصال به شبکه برق سراسری و حذف هزینه نگهداری ژنراتورهای تامین برق را از جمله مزیت‌های استفاده از انرژی خورشیدی جهت تامین روشنایی چاه‌ها که فاصله زیادی با شبکه برق سراسری دارند، عنوان کرد.

برزو فردی پور در این خصوص گفت: استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین روشنایی چاه‌های نفتی زمانی توجیه پذیر است که این چاه‌ها به دور از شبکه برق سراسری بوده و برای تامین روشنایی آنها با استفاده از انرژی برق، می‌بایست علاوه بر کابل‌کشی مسیرهای طولانی و نصب ژنراتورهای تامین برق، به طور مستمر از آنها نگهداری شود که این کار علاوه بر اتلاف وقت و انرژی هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد.

وی مشخصه‌های مطرح در انتخاب سیستم‌های خورشیدی برای تامین روشنایی مورد نیاز چاه‌های دور افتاده را طول عمر بالا، کاهش هزینه‌های عملیاتی، نگهداری و تعمیرات، ایمنی و نوردهی مناسب و نیز ملاحظات زیست محیطی عنوان کرد.

رضا راکی علیپور برنامه‌ریز ارشد نگهداری و تعمیرات شرکت کارون و یکی از برنامه ریزان این پروژه نیز در توضیحات بیشتر گفت: با توجه به اهداف دولت در راستای برنامه چهارم و پنجم توسعه، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با انجام مطالعات دقیق اقدام به اجرای این پروژه نموده است زیرا استفاده از پنل‌های خورشیدی و تجهیزات کنترلی و لامپ‌های بادوام، افزایش طول عمر سیستم روشنایی چاه‌ها را به دنبال خواهد داشت و علاوه بر این، بهره‌گیری از انرژی رایگان خورشید، هزینه‌های عملیاتی را در حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

وی در خصوص اجرای پروژه گفت: با توجه به اینکه این پروژه برای اولین بار در سطح شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام می‌شود برای حصول اطمینان از نتیجه مناسب، سال گذشته در فاز اول به صورت آزمایشی اقدام به نصب یک دستگاه پایه خورشیدی در محل چاه شماره ۱۹۷ واحد بهره برداری شماره یک اهواز نمودیم که از زمان اجرا تا کنون با توجه به میزان مصرف ۳۵۸۰ وات در روز به ازای هر لامپ روشنایی، کاهش چشمگیر مصرف انرژی نسبت به استفاده از شبکه برق سراسری را به دنبال داشته است.