دنیای اقتصاد- آذربایجان شرقی- علی نیک رفتار: با وجود فعالیت بیش از ۲۰ ساله در عرصه برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و متعدد در استان آذربایجان شرقی باید صمیمانه اعتراف کنم که بسیاری از این نمایشگاه‌ها که عمدتا تخصصی هم هستند متاسفانه بدون دستاورد لازم به پایان می‌رسند.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه بین‌المللی ایران به شمار می‌رود و حتی بدون کمک‌های دولتی از سوی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران واحدهای تولیدی، صنعتی آذربایجان شرقی تاسیس و اداره می‌شود با اعلام این مطلب خاطرنشان ساخت، در سال‌های نخستین شروع به کار نمایشگاه بین‌المللی تبریز و در حالی که نمایشگاه امکانات و تجهیزات امروزی را نداشت به مراتب پرثمرتر و پربارتر از امروز برگزار می‌شد.

حبیب ماهوتی خطاب به معاون وزیر بازرگانی و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: برای برپایی یک نمایشگاه در تبریز بیش از ۵۰ هزار نامه به مدیران صنایع تولیدی سراسر کشور ارسال می‌کنیم، ولی با کمال تاسف تنها حدود ۱۰ پاسخ مثبت برای شرکت در نمایشگاه دریافت می‌داریم.

وی عنوان کرد، پس از برگزاری نمایشگاه‌های متعدد چه کسی و مقامی از ما سوال کرده است که برپایی این نمایشگاه‌ها چه دستاوردی در پی داشته است. ماهوتی با بیان اینکه حضور در نمایشگاه صرفا پرداخت پول نیست تصریح کرد: متاسفانه برداشت درست و حسابی از برگزاری نمایشگاه در کشور وجود ندارد در حالی که در سطح جهان به این امر صنعت نمایشگاهی گفته می‌شود و بر فعالیت‌های آن همه مسوولان و صاحبان صنعت و تولید و تجار ارج می‌نهند و پیوسته بر توسعه همه جانبه نمایشگاه‌ها همت می‌کنند.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز درپایان پرداخت یارانه‌های مستقیم از سوی دولت برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها را یکی از زمینه‌های تشویق حضور صاحبان صنایع ذکر کرد و گفت: متاسفانه این کار در کشور ما صرفا روی کاغذها نقش داشته است در حالی که در کشور ترکیه یارانه‌ها پیش از شرکت واحد و یا فردی در نمایشگاه در اختیارشان به صورت نقدی قرار می‌گیرد که دلیل حضور گسترده شرکت‌های ترکیه در اکثر نمایشگاه‌های کشور ما می‌تواندهمین دلیل باشد.