چرا «زاینده رود» خشک شد؟

عکس:‌ محمد بابادی

استاندار اصفهان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد: در حال تلاش برای حل مشکل هستیم دنیای اقتصاد-اصفهان-فرزانه احمدی: می‌گویند شاهرگ حیاتی اصفهان است. این روزها، اما این شاهرگ حیاتی انگار از جایی قطع شده است. ماه‌ها است زاینده‌رود با لبهای ترک خورده و تشنه به حال احتضار روی دست اصفهان مانده است. زاینده‌رود به کدام علت به این روز افتاد و تا چه زمانی قرار است به این حال بماند؟

مسوولان آب منطقه‌ای اصفهان پیرامون خشکی زاینده رود به مساله خشکسالی اشاره می‌کنند. مدیر عامل سازمان آب منطقه‌ای اصفهان چند ماه پیش از این در جمع اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با مقایسه میزان بارندگی در سال جاری نسبت به سال‌های قبل از کاهش بین ۱۰ تا ۴۰ درصدی میزان بارندگی در نقاط مختلف استان خبر داد. محمد علی طرفه همچنین کاهش حجم ورودی آب به زاینده‌رود را حدود ۵۰ درصد ذکر کرد.

معاون بهره‌برداری سازمان آب منطقه‌ای اصفهان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد افزایش تخصیص‌های اعطا شده به مناطقی از استان چهارمحال و بختیاری از سوی وزارت نیرو را تایید کرد. حیدر پور تاکید کرد: خشکی زاینده رودبه دلیل خشکسالی رخ داده است.

وی با بیان اینکه بیلان آب ورودی به زاینده رودمنفی بوده است و با افزایش جمعیت نیز روبه‌رو بوده‌ایم، تشریح کرد: در حالی که شاهد توسعه شهر و افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش مصرف آب شرب هستیم، خشکسالی در چهار سال اخیر هم مزید بر علت شد. وی حجم آب مصرفی برای شرب را در دهه ۶۰، به میزان ۶۰ میلیون متر مکعب و در سال‌های اخیر ۴۰۰ میلیون متر مکعب ذکر کرد.

حیدرپور آورد رودخانه در شرایط عادی را ۱۵۵۰ میلیون متر مکعب در سال دانست و افزود: این در حالی است که آورد رودخانه در سال جاری ۸۰۰میلیون متر مکعب بود.

معاون بهره‌برداری سازمان آب منطقه‌ای اصفهان پیرامون زمان بازگشت آب به رودخانه گفت: در تلاش هستیم تا برای کشت پاییزی آب رودخانه را باز کنیم.

از طرفی آنچه بسیاری از مسوولان استان به آن اذعان دارند، این است که همه خشکی زاینده‌رود از خشکسالی نیست. کارشناسان نیز معتقدند با اینکه خشکسالی در تشنه ماندن زاینده رود بی‌تاثیر نبوده است، اما نمی‌تواند تنها دلیل بروز این معضل باشد.

شهردار اصفهان در مرداد ماه سال جاری در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه تنها علت خشکی زاینده‌رود، خشکسالی نیست، گفت:«ابعاد خشکی زاینده رود بسیار وسیع است. فضای سبز اصفهان به سمت نابودی پیش می‌رود. از ورود توریست به اصفهان نیز به میزان ۳۰ درصد کاسته شده است.»

استاندار اصفهان نیز در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با تاکید بر لزوم اجرای طرح تونل بهشت آباد تصریح کرد:«هر چقدر اجرای این پروژه به تعویق بیفتد ضررهای ناشی از خشکی زاینده رود بیشتر بر اصفهان تحمیل خواهد شد. این ضررها در بخش‌های اقتصادی و نیروی انسانی با توجه به آسیب‌های روحی وارده به مردم اصفهان و اکوسیستم به خوبی قابل مشاهده است.»

علیرضا ذاکر اصفهانی پیرامون علت به تاخیر افتادن اجرای پروژه بهشت آباد گفت: عده‌ای در این زمینه اعتراضاتی ارائه می‌کنند با تفکری مبنی بر اینکه اجرای این پروژه می‌تواند منجر به تهدیدات زیست محیطی برای منطقه مبدا شود.

وی دلیل تاخیر را سیاسی شدن موضوع آب زاینده رود دانست و تصریح کرد: وقتی یک موضوع زیست محیطی- اقتصادی که ریشه سیاسی ندارد، سیاست زده می‌شود، این مشکلات بروز می‌کند.

استاندار اصفهان راه مقابله با سیاست زدگی معضل زاینده‌رود را فرهنگ‌سازی در این زمینه ذکر کرد و اظهار داشت: مردم باید بدانند چه در استان اصفهان و چه در سایر شهرها به صورت دوستانه می‌توان این مساله را حل کرد. با در نظر گرفتن منافع همه منطقه‌ها و با یک تخصیص کارشناسانه که توسط وزارت نیرو صورت گرفته است، می‌توان بر این مشکل فائق آمد. وی خاطرنشان ساخت: اگر مردم مطالبات خود را به مسوولان محترم کشور انعکاس دهند، عده کمی که نگاه سیاسی به مساله دارند منزوی می‌شوند. ما در حال تلاش برای حل مشکل هستیم، ولی ما بیشتر تامین‌کننده‌ایم و مقدمات مادی را فراهم می‌کنیم.