دنیای اقتصاد- گیلان-محدثه بی آزار: گمرک گیلان آمادگی ترخیص خودروهای شماره‌گذاری شده در سازمان منطقه آزاد انزلی را دارد. ناظر گمرک‌های استان گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی با اعلام این خبرگفت: در اجرای این مصوبه مبنی بر امکان تردد خودروهای پلاک‌گذاری شده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی تا شعاع ۵۰ کیلومتر در محدوده منطقه مطابق با نقشه تایید شده، ستاد نظارت گمرک‌های گیلان با برگزاری نشست‌های متعدد هماهنگی‌های لازم را با سازمان‌های ذی‌ربط از جمله مقامات استانداری، سازمان منطقه آزاد انزلی، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی انجام داده که پس از ایفای تعهدات اجرایی سازمان‌های ذی‌ربط، این فرآیند عملیاتی خواهد شد.

محمد بهبودآهنی با بیان این مطلب که گمرک منطقه آزاد انزلی (حسن رود) درحال حاضر با به کارگیری نیروهای کارآمد خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهد، اعلام کرد: در ۵ ماهه نخست امسال ۱۱۵ تن کالا به ارزش ۱۰۸ هزار و ۹۴۱ دلار از آن گمرک صادر شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۵۹۲ درصد و از حیث وزن ۱۶۹۲۸ درصد افزایش داشته است.

به گفته آهنی؛ گمرک حسن رود از ابتدای سال جاری تا کنون ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده است.

وی در ادامه به افزایش ۱۳ درصدی گمرک‌های گیلان اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون گمرک‌های گیلان

۱۶۱ میلیارد و ۴۱۸ میلیون تومان در آمد کسب کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرک‌های گیلان ادامه داد: در این مدت ۱۶۹ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۹۸۰ دلار کالا با وزن ۲۸۷هزار و۹۸۵ تن از گمرک‌های استان گیلان (انزلی ، آستارا و حسن رود) به کشورهای مختلف اعم از آذربایجان، روسیه، امارات ، عراق و غیره صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۴۸ درصد و ازحیث وزن ۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته بهبود آهنی؛ عمده کالاهای صادر شده در این مدت را محصولات نباتی، مصنوعات( سنگ، گچ، سیمان، سرامیک، شیشه و غیره) محصولات معدنی و غیره تشکیل می‌دهند.

وی گفت: ۲۲۶ هزار و ۱۰۳ تن کالا با ارزش ۲۳۸ میلیون ۳۹۰ هزار و ۴۶۲ دلار نیز ترانزیت شده که عمده این کالاها شامل آهن ومفتول کلاف، تخته و بنزین بوده و از کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان به گمرک انزلی وارد و از گمرک‌های مرزی باشماق و دوغارون به عراق و افغانستان ترانزیت شده است که از نظر وزنی ۱۷ درصد کاهش و از حیث ارزش ۲۱ درصد افزایش یافته است.

به گفته ناظر گمرک گیلان؛ در ۵ ماهه نخست سال جاری ۱۴۵ هزار و ۱۲۵ نفر از مرزهای استان گیلان وارد کشور شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد کاهش نشان می‌دهد، همچنین تعداد مسافران خروجی از کشور از طریق مرزهای استان ۱۵۱ هزار و ۲۵۸ نفر بوده که این رقم نسبت به ۵ ماهه نخست سال قبل ۲۲ درصد کاهش داشته است.

بهبود آهنی در ادامه افزود: در این مدت یک میلیارد و ۵۴۵ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۲۸ دلار کالا با وزن ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۸۳۶ تن از طریق گمرک‌های استان وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۶ درصد افزایش و از حیث وزن ۱۰ درصد کاهش داشته که آهن و ماشین‌آلات، چوب و وسایل برقی و صنعتی و محصولات شیمیایی از جمله کالاهای وارداتی از کشورهای روسیه، قزاستان و اوکراین به استان است. وی در پایان خاطرنشان کرد: در این مدت تعداد ۱۱۰ هزارو ۶۳۹ دستگاه کامیون درگمرک‌ها بارگیری شده و تعداد ۷۴۰ فروند کشتی نیز به مرزهای آبی استان وارد شده‌اند که این تعداد به ترتیب ۲۳ و ۱۹ درصد کاهش داشته است.