دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: ۳۹۱ شرکت و موسسه تا پایان شهریور ماه در منطقه آزاد انزلی ثبت شده است، این در حالی است که این میزان در اولین سال فعالیت منطقه آزاد انزلی فقط ۱۴ شرکت بوده است. به گفته مهندس علیرضا بهمنی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی؛ معافیت مالیاتی ۲۰ ساله از تاریخ بهره‌برداری انواع فعالیت‌های اقتصادی، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه، آزادی مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تا سقف ۱۰۰ درصد، معافیت گمرکی برای ورود کالای ساخته شده در منطقه آزاد انزلی به داخل کشوربه میزان ارزش افزوده و امکان ورود اتباع خارجی از طریق مبادی ورودی و خروجی مجاز بدون نیاز به روادید قبلی از مهم‌ترین مزایای ثبت شرکت در منطقه آزاد انزلی است.

وی افزود: طی ۶ ماه نخست سال ۹۰، تعداد ۳۵ شرکت در این منطقه به ثبت رسیده که میزان سرمایه آن شرکت‌ها حدود ۳۳ میلیارد ریال است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی عمده فعالیت شرکت‌های ثبت شده در این منطقه را در حوزه‌های بازرگانی، صنعتی، خدماتی، عمرانی و گردشگری عنوان کرد و گفت: از تعداد ۳۹۱ شرکت ثبت شده در این منطقه ۱۸۴ شرکت در حوزه بازرگانی، ۸۵ شرکت در زمینه صنعتی، ۹۸ شرکت در حوزه خدماتی، ۱۶ شرکت در بخش عمرانی، ۲ شرکت در حوزه گردشگری و علاوه براین ۶ موسسه نیز به عنوان موسسه غیر تجاری ثبت شده است.

بهمنی گفت: تعداد شرکت‌های ثبت شده با سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه ۳۴ شرکت است و صاحبان و سرمایه‌گذاران ثبت‌کننده شرکت‌های خارجی دارای تابعیت کشورهای سوئد، انگلستان، روسیه،ترکمنستان، پاکستان، چین، کره جنوبی، آلمان، هند و آذربایجان بوده که میزان مشارکت و مالکیت سرمایه‌گذاران خارجی از ۳۳ الی ۱۰۰ درصد است. وی اظهار کرد: قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال - جنوب، نزدیکی به پایتخت کشور و مراکز صنعتی، تجاری داخلی و بازار بزرگ کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز، وجود بندر انزلی در محدوده این منطقه به عنوان فعال‌ترین بندر ایران در دریای خزر و قرار گرفتن در قطب گردشگری ایران اسلامی، به همراه وجود نیروی متخصص فراوان از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی است.