دنیای اقتصاد - کرج: برای جلوگیری از کاهش اثرات بلایای طبیعی در استان البرز، امسال اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان صرف خواهد شد. ابوالقاسم باقری، مدیر کل کمیته بحران استانداری استان البرز این مطلب را در نخستین جلسه این کمیته که با حضور اعضای کمیته در استانداری تشکیل شد، بیان کرد.

وی افزود: عمده طرح‌های این کمیته در سه قالب پیش‌بینی، پیشگیری و اجرای طرح‌های عمرانی برنامه‌ریزی شده و این اعتبارات با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط هزینه خواهد شد.

به گفته باقری، اولین اولویت کمیته بحران، طرح جامع خطر پذیری استان است که با اجرای آن بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.در این جلسه رحمانی، مدیر کل هواشناسی استان البرز نیز با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی، منشا آب و هوایی دارد، گفت: برای جلوگیری از کاهش اثرات بلایای طبیعی ۵۶ ایستگاه هواشناسی در گردنه‌های سراسر کشور دایر شده که از طریق آنها می‌توان اوضاع جوی را پیش‌بینی و رصد کرد.به گفته وی، در حال حاضر یک ایستگاه هواشناسی در ضلع شمالی تونل کندوان دایر شده که از ۹۸ درصد پیشرفت برخوردار است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین یک ایستگاه نیز در ضلع جنوبی تونل یاد شده در حال راه‌اندازی است که از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.مدیر کل هواشناسی استان البرز تصریح کرد: در طرح جامع پیست بین‌المللی دیزین نیز ساخت یک ایستگاه هواشناسی پیش‌بینی شده که با اجرای طرح، راه‌اندازی خواهد شد.در جلسه یاد شده، حامدی، معاون بنیاد مسکن روستایی استان البرز نیز با اشاره به زلزله خیز بودن این استان گفت: سالانه ۲۰۰ هزار خانه در روستاهای استان البرز مقاوم سازی می‌شود.