دنیای اقتصاد - بندرعباس: مدیر عامل آبفای هرمزگان گفت: به منظور نظارت بر حفظ سلامت آب در شهر بندرعباس از کل شبکه توزیع ۵۲۰ مورد نمونه کلر سنجی، ۵۰۰ نمونه برداری میکروبی و ۶۵ نمونه‌برداری باکتری‌های هتروتروف که باکتری‌های شاخص کیفیت آب هستند به صورت ماهانه آزمایش می‌شود. به گزارش روابط عمومی آبفای هرمزگان، مهندس حسین خادمی افزود: برای اطمینان از کیفیت آب به صورت روزانه از آب نمونه‌برداری می‌شود و فاکتورهای رنگ و کدورت، کلر، هدایت الکتریکی، PH، دما، سختی، کلسیم، قلیائیت و آزمون میکروبی کنترل و اندازه‌گیری می‌شود و آب پس از حصول اطمینان از سلامت آن به شبکه توزیع ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: وجود حساسیت فزاینده‌ای که درخصوص کیفیت آب وجود دارد موجب شده تا متولیان بخش آب تلاش‌های ویژه‌ای برای بالابردن کیفیت آن معمول دارند. وی عنوان کرد: نتایج آزمایشات انجام شده نشان‌دهنده درصد مطلوبیت میکروبی ۱۰۰ درصد و کلر آزاد و باقیمانده ۹/۹۹ درصد بوده که بیانگر کیفیت و سلامت آب در شهر بندرعباس است.

وی در تشریح فعالیت‌هایی که به منظور ارتقای سلامت آب بندرعباس صورت می‌گیرد، ابراز کرد: علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های سنگین در ایجاد و تجهیز آزمایشگاه‌های مدرن تخصصی آب، توسعه ایستگاه‌های کلر زنی نیز صورت گرفته است. به گفته وی، نصب تجهیزات ازن زنی، به کار گماردن بیش از ۶۷ نفر به منظور نظارت و کنترل کیفیت آب در بخش‌های تصفیه خانه آب، آزمایشگاه و دفتر کنترل کیفی از جمله فعالیت‌هایی است که به منظور ارتقای سلامت آب بندرعباس صورت می‌گیرد. مدیر عامل آبفای هرمزگان اظهار کرد: منابع تامین آب شهر بندرعباس شامل، سد استقلال میناب، تعدادی چاه در دشت میناب و شمیل است که در فصول مختلف سال بسته به اینکه رقوم آب در چه ارتفاعی از سد باشد، در کیفیت آب نقش بسزایی دارد. مهندس حسین خادمی با اشاره به اینکه در فصول مختلف سال بسته به اینکه رقوم آب در مخزن در چه ارتفاعی باشد امکان برداشت آب از دو دریچه بالایی و میانی امکان‌پذیر است، خاطر نشان کرد: برداشت آب از دریچه میانی سد و شکوفایی جلبک‌ها دراین فصل موجب تغییرات در بوی آب شهر بندرعباس شده است. وی یادآور شد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر امسال منابع آب سد استقلال کاهش یافته و به همین دلیل در تاریخ ۲۶ مردادماه سال جاری آب شرب شهر بندرعباس از دریچه میانی سد تامین شد. وی اضافه کرد: این جابه‌جایی موجب به هم خوردن بعضی از فاکتورهای آب شده که با توجه به این مساله کلیه افراد مسوول کنترل کیفیت آب در تصفیه خانه‌های میناب و بندرعباس تلاش مضاعفی را به انجام رساندند تا آب با کیفیت مطلوب به مشترکان تحویل شود. وی با ابراز اینکه در روزهای اخیر به دلیل کاهش قابل ملاحظه آب دریاچه سد و برداشت آب از دریچه میانی تغییراتی در بوی آب شهر ایجاد شد، گفت: وجود بو سلامت آب را نفی نمی‌کند، ولی به جهت حذف آن با اقدامات خوبی که در حال اجرا است اثرات این بو در آب شهر به حداقل رسیده و در روزهای آتی تاثیر کاهش بو در آب کاملا محسوس خواهد بود. وی خطاب به مشترکان آبفا افزود: مشترکان نیز باید استحضار داشته باشند که واحد کنترل کیفیت آب این شرکت به طور منظم آب شهر را تحت نظارت و کنترل دارد و پس از آزمایشات لازم و اطمینان از سلامت آن، آن را در دسترس مشترکان قرار می‌دهند.

به گفته وی، به منظور تحقق این هدف و حذف رنگ و بوی آب با ازن زنی، بخشی از بوی آب کاهش می‌یابد و برای حذف کامل بوی آن پس از عبور از صافی‌ها ازن زنی انجام می‌شود و پس از اطمینان کامل از سلامت آب وارد شبکه توزیع می‌شود. این مقام مسوول در حوزه آبفای شهری هرمزگان یادآور شد: تصفیه آب شامل دو فرآیند تصفیه شیمیایی و فیزیکی بوده که در فرآیند شیمیایی ۷۰ درصد و فیزیکی ۳۰ درصد از کل آب تصفیه را شامل می‌شود.