دنیای‌اقتصاد- بندرعباس- کاظم محمدیان: همزمان با همایش توسعه ترانزیت لجستیک منطقه اکو در بندرعباس قطار برنامه‌ای کانتینری بندرعباس - آلماتی با حضور وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مقام‌های عالی راه‌آهن کشورهای عضو اکو، سازمان‌های بین‌المللی و جمعی دیگر از مسوولان کشوری به حرکت درآمد. با راه‌اندازی این خط، قطار برنامه‌ای بندرعباس- آلماتی، آسیای‌میانه را به کشورهای حوزه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا متصل می کند. طول مسیر بندرعباس - آلماتی از طریق راه آهن سه هزار و ۷۵۶ کیلومتر و زمان سیر قطار یکصد و ۵۰ ساعت است.

مسیرهای ترانزیتی پرسودترین تجارت‌ دنیا است

مدیرعامل راه‌آهن ایران در این همایش با اشاره به اهمیت راه‌اندازی این خط ریلی گفت: راه‌اندازی قطار در مسیر کریدور بندرعباس - آلماتی زمینه اتصال کشورهای محصور در خشکی و آسیای میانه را به آب‌های آزاد از طریق ریل فراهم می‌‌کند.

عبدالعلی صاحب‌محمدی افزود:‌ کریدور بندرعباس ـ آلماتی در واقع یکی از مهم‌ترین کریدورهای بین‌المللی برای اتصال کشورهای حوزه خلیج‌فارس و جنوب شرق آسیا به آسیای مرکزی است که از بندرعباس آغاز و با عبور از ترکمنستان و ازبکستان به سمت قزاقستان امتداد می‌باید.

وی ادامه داد: امروز فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی و مسیرهای ترانزیتی و توسعه حمل‌ونقل ترانزیت یکی از پرسودترین تجارت‌های دنیا به شمار می‌رود و طبیعتا کشورهایی که در مسیرهای ترانزیتی قرار می‌گیرند، می‌توانند بیشترین بهره را از این تجارت ببرند.

مدیرعامل راه‌آهن ایران با اشاره به برخی از اقدامات راه‌آهن ایران برای فعال‌سازی کریدورها و رفع گسستگی ریلی ادامه داد: ساخت محور قزوین ـ رشت آستارا در شمال کشور در راستای تکمیل کریدور شمال ـ جنوب، ساخت محور سنگان ـ هرات و ارتباط ریلی با افغانستان و ادامه مسیر به تاجیکستان ـ قرقیزستان به چین در راستای تکمیل کریدور شرق به غرب و ساخت محور اراک ـ کرمانشاه ـ خسروی برای اتصال با عراق و امتداد آن به سوریه و دریای مدیترانه برای کریدور غرب از جمله اقدامات راه‌آهن طی سال‌های اخیر است.

وی همچنین از برنامه‌ای شدن ۵۰ درصد از قطارهای باری در سیستم ریلی کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: مسیرهای اسلام‌آباد ـ تهران ـ استانبول و بندرعباس به سرخس از آن جمله‌ مسیرها هستند که حرکت‌ قطارها‌ در آن برنامه‌ای شده است که امروز قطار برنامه‌ای بندرعباس ـ آلماتی نیز در زمره قطارهای برنامه‌ای قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی قطار بندر ـ آلماتی به تایید اسکاپ رسید

مدیر حمل‌ونقل و ارتباطات سازمان همکاری اقتصادی (ECO) نیز با بیان اینکه طرح راه‌اندازی قطار برنامه‌ای کانتینری بندرعباس- آلماتی و فعال‌سازی منظم این کریدور به تایید اسکاپ به عنوان نهاد اصلی و مرکزی برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان ملل در حوزه توسعه آسیا و اقیانوسیه نیز رسیده است، گفت: این طرح یکی از مهم‌ترین طرح‌های حمل‌ونقلی در منطقه اکو بوده است.

اسماعیل تکیه سادات افزود: راه‌اندازی این قطار با هدف تسهیل و توسعه ترانزیت در منطقه اکو و معرفی مزیت‌های مسیر ترانزیتی یادشده برای تجار و صاحبان کالاها و کانتینرهای ترانزیتی انجام می‌گیرد.

پیشنهاد استاندار هرمزگان برای تسهیل تبادل کالا

در ابتدای این همایش همچنین استاندار هرمزگان ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان، سه پیشنهاد برای تسهیل ارتباط و تبادل کالا بین کشورهای عضو اکو ارائه داد.

ابراهیم عزیزی به‌عنوان اولین پیشنهاد خواستار تسریع در الکترونیکی کردن تبادل داده‌ها بین گمرک‌های کشورهای عضو شد.

وی همچنین پیوستن کشورهای عضو به کنوانسیون‌های مرتبط با حمل‌ونقل بین‌المللی و سایر کنوانسیون‌های تسهیل‌کننده تجارت بین‌المللی را اقدامی موثر در راستای اهداف اکو توصیف کرد.

استاندار هرمزگان همچنین سومین پیشنهاد خود مبنی بر موافقت کشورهای عضو برای استفاده از بارنامه‌ها و راه نامه‌های متحدالشکل توصیه شده توسط کنوانسیون‌های بین‌المللی را دراین اجلاس مطرح کرد.