دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مجری سد سلولی و معبرکشتیرانی بالادست بهمنشیر، از پیشرفت ۷۵ درصدی این پروژه که طراحی و اجرای آن برای نخستین بار در خاورمیانه در حال انجام است، خبر داد و گفت: این طرح نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. علی ابوحمیدی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با توجه به نقش سرمایه‌گذاری در منطقه و تبدیل جزیره آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند، تامین زیرساخت‌ها جزو اساسی‌ترین دغدغه‌های مسوولان بوده، افزود: با بهره‌برداری از سدهای سلولی و تغییر رویکرد آبیاری سنتی به شبکه آبیاری و زهکشی مدرن، گام بلندی در صنعت کشاورزی و ایجاد اشتغال در منطقه برداشته خواهد شد.

وی ادامه داد: جلوگیری از تداخل آب شور دریا و آب شیرین رودخانه، تامین آب خام (شرب، کشاورزی و صنعتی) جزیره آبادان و خرمشهر، جلوگیری از اتلاف انرژی و افزایش بازده تولید ایستگاه پمپاژ مارد به ظرفیت ۱۲۰ مترمکعب بر ثانیه و عبور طغیان‌های فصلی، ایجاد معبر کشتیرانی سه منظوره نظامی، تجاری و گردشگری، احداث پل با مفصل چرخشی و توانایی تامین عبور بار ترافیک جاده‌ای و آبی و احداث سازه عبور ماهی در سد پایین دست و مارد از جمله اهداف اجرای طرح سدهای سلولی آبادان و خرمشهر به شمار می‌آید.

ابوحمیدی، اعتبار ساختمانی و تجهیزاتی طرح سد سلولی و معبرکشتیرانی بالادست بهمنشیر را ۱۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون افزون بر ۷۵ میلیارد ریال از این مبلغ هزینه شده است. این طرح در محدوده شهرستان خرمشهر، روستای منیخ و روی رودخانه بهمنشیر واقع شده است.