دنیای‌اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: در آستانه سی‌ودومین سالگرد تاسیس شرکت ملی حفاری ایران دومین مجموعه تجهیزات حفاری زیرفشار تعادل مخزن (UBD) به ناوگان حفاری این شرکت پیوست و به‌زودی در مناطق نفت خیز جنوب کشور عملیاتی می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های به‌دست آوردن راندمان بالا در حفاری و تکمیل، تعمیر و تعمیق چاه‌های جدید و قدیمی بدون صدمه زدن به مخازن خاص، حفاری به روش زیر فشار تعادل (UNDER BALANCED DRILLING) است.

حیدر بهمنی گفت: کاستن از ضایعات حفاری نظیر آسیب دیدگی مخزن، مخارج تامین سیال حفاری و مواد جلوگیری‌کننده از هرز روی، گیرهای رشته و ادوات حفاری درون چاه‌ها، نیاز به انگیزش اولیه و اسید کاری چاه و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی از یک سو و متعاقب آن افزایش شتاب بخشی در عملیات حفاری، طولانی شدن عمر مته، بهبود ارزیابی مخزن، افزایش تولید نفت و گاز و در نهایت بهینه کردن تولید از ذخایر هیدروکربوری از امتیازات این شیوه حفاری است. وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد ماشین آلات و تجهیزات دومین مجموعه حفاری فروتعادلی با استفاده از توان سازندگان و تامین‌کنندگان داخلی تهیه شده است، افزود: حفاری فروتعادلی از نظر تجهیزات مورد استفاده و نحوه عملیات با حفاری فراتعادلی معمولی تفاوت دارد.

بهمنی اظهار کرد: در این روش با کم کردن فشار هیدرواستاتیک و تزریق گاز نیتروژن درون چاه، فشار انتهای چاه کمتر از فشار مخزن نگه داشته می‌شود و در چنین حالتی هنگامی که یک لایه بهره ده حفاری می‌شود، سیالات مخزن (نفت و گاز) به درون چاه جریان می‌یابد و موجب افزایش فشار سرچاهی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: میزان تولید روزانه از یک چاه که تحت حفاری فروتعادلی قرار گرفته است گاهی تا ۱۰ برابر بیش از زمانی است که این چاه به روش حفاری معمولی (فراتعادلی) تکمیل شود ضمن اینکه شتاب در عملیات حفاری بین ۳ تا ۹ برابر بیش از مرحله قبل بوده است. وی افزود: مطالعات در خصوص استفاده از این شیوه به صورت ویژه و کاربردی در سال ۱۳۸۱ صورت گرفت و در نتیجه نخستین مجموعه (UBD) در سال ۱۳۸۴ به ناوگان حفاری شرکت ملی حفاری ایران پیوست.

بهمنی ادامه داد: با گذشت نزدیک به هفت سال، این فناوری مدرن حفاری به‌دست توانمند متخصصان داخلی و کارکنان سختکوش این شرکت در ۵۱ حلقه چاه با موفقیت کامل به‌کار گرفته شده و تاکنون افزون بر ۱۷ هزار متر حفاری به این روش به ثبت رسیده است و بیش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام هنگام عملیات حفاری از این چاه‌ها تولید و به واحدهای بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب انتقال داده شد.