دنیای اقتصاد - کرج - مجید طاهرخانی: استاندار البرز گفت: ایران به بیش از ۸۰ کشور جهان از جمله عراق، کشورهای آسیا میانه و دیگر کشورهای جهان کالا صادر می‌کند که با استقبال چشمگیری روبه‌رو شده است. فرهادی که در همایش تجلیل از برترین‌های کیفیت استان البرز در تالار شهیدان نژاد فلاح سخن می‌گفت، ارتقای موسسه استاندارد به سازمان ملی استاندارد را حاکی از عملکرد مطلوب آن دانست.

وی تاکید کرد برای دستیابی به استانداردی که همه بشر بتواند از آن سود ببرد، راهی جز استاندارد‌سازی و هماهنگ‌سازی در کشور وجود ندارد. در این همایش مدیرکل استاندارد استان البرز با اشاره به وجود بیش از پنج هزار واحد صنعتی در استان البرز تصریح کرد: از ۲۲ واحد برتر معرفی شده در سطح کشور دو واحد مربوط به استان البرز است.

علی سعادتی همچنین ضمن اشاره به فعالیت‌های انجام شده گفت: با ارتقای این موسسه به اداره‌کل، تعداد واحدها و پرسنل آن افزایش یافته و به زودی کار نمونه برداری از واحدها در سطح استان آغاز خواهد شد.

مدیر کل استاندارد استان البرز با بیان این مطلب که از سوی استانداری زمین لازم برای ساختمان اداری و آزمایشگاه‌های مرجع واگذار شده است، افزود: با تامین اعتبار لازم عملیات اجرایی آنها ظرف دو سال آینده آغاز خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین این اداره‌کل و اداره پست استان به امضا رسیده از این پس نمایندگی‌های این اداره‌کل در محل شهرک‌های صنعتی مستقر و فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد. طوسی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان البرز نیز گفت: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن به عنوان نماینده بخش خصوصی، در مسائل استاندارد، باید با سازمان ملی استاندارد تعامل گسترده و همکاری نزدیک داشته باشند. وی تاکید کرد: استاندارد در جهان امروز بزرگ‌ترین شاخصه صنعتی و توسعه کشورها است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان البرز با اشاره به نقش سازمان ملی استاندارد در تغییر فرهنگ و الگوی جامعه گفت: این نقش دو سو دارد، یکی تغییر فرهنگ مصرف و دیگری جامعه تولیدی، صنعتی.

وی تاکید کرد: استان البرز با داشتن بیش از یک هزار واحد بازرگانی و خدماتی و نیز تراکم صنعت در آن، این استان را به یک قطب صنعتی تبدیل کرده است. طوسی با بیان این نکته که طیف تجارت و تولید، توسعه است، لازمه عبور از مرزهای جغرافیایی و ورود به بازارهای جهانی را داشتن توان رقابت در این بازارها دانست. وی آمادگی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان البرز را برای همکاری با سازمان ملی استاندارد در جهت ارتقای کیفیت کالاها و رفع موارد موجود مورد تاکید قرار داد.

طوسی با اشاره به واردات بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیت و بیان این نکته که بسیاری از این کالاهای وارداتی حتی در خود کشور مبدا اجازه توزیع و مصرف ندارد، از سازمان ملی استاندارد خواست تا با کنترل در مبادی ورودی از این گونه کالاها که متاسفانه چرخ بسیاری از صنایع ما را از کار انداخته جلوگیری کند.

برزگری، رییس سازمان ملی استاندارد کشور نیز با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته، پیشرفت استاندارد جزو لاینفک زندگی است، به ارتقا و گسترش وظایف این سازمان اشاره کرد و نقش آن را با توجه به ساختار جدید مورد تاکید قرار داد.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل حضور در بازارهای جهانی، بحث کیفیت و استاندارد بوده و در حال حاضر حضور در این بازارها براساس دیدگاه‌های نوین مدیریت کیفیت کالا است.

رییس سازمان ملی استاندارد کشور با اشاره به اینکه رشد پروانه‌های استاندارد کالا در برنامه توسعه چهارم نسبت به قبل ۳ برابر افزایش یافته به تعداد واحدهای دارای استاندارد در گذشته اشاره کرد و گفت: تعداد این واحدها در سطح کشور از ده واحد بیشتر نبوده، در حالی که هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ مورد تنها در ارتباط با بتن پروانه استاندارد صادر شده است.

وی تاکید کرد: یکی از نشانه‌های ارتقای کیفیت کالا در ایران، افزایش صادرات کالاهای غیر‌تفتی به میزان ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

براساس این گزارش در پایان ۲۲ واحد نمونه استان در سال ۹۰ به عنوان برترین‌های کیفیت استان البرز معرفی و از مدیران آنها تقدیر شد.