دنیای اقتصاد - اردبیل - مهدی حسین نژاد: با پیشنهاد به وزارت کشور و اخذ موافقت لازم ۱۱۵ دهیاری جدید در استان اردبیل شکل می‌گیرد. نصیب نجفی، مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل در همایش دهیاران شهرستان کوثر اظهار کرد: ما هم‌اکنون در استان اردبیل ۴۳۰ دهیاری فعال و آماده به خدمت داریم که با تشکیل دهیاری‌های جدید تعداد دهیاری‌های استان به بیش از ۵۴۰ دهیاری می‌رسد.

وی یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی دهیاران را برطرف کردن مشکلات روستانشینان در زمینه عمران و آبادانی و برقراری امکانات جدید رفاهی اعلام کرد و افزود: به دلیل آن که روستاهای ما منبع درآمد و تولید ثروت هستند باید بخش عظیمی از این تولید ثروت و درآمدزایی در روستاها هزینه شود تا با یک سرمایه‌گذاری درست بتوانیم روستانشینان را به سکونت در روستاها ترغیب و تشویق کنیم.

نجفی همچنین از ساخت بازارچه‌های هفتگی در روستاهای استان خبر داد و تصریح کرد: هدف ما از شکل‌گیری این بازارچه‌ها تامین نیازمندی‌های مردم در روستاها و مایحتاج اساسی آنها است که گاه با هزینه‌های سنگین از شهرها تامین شده و هزینه‌های مازادی را برای آنها تحمیل می‌کند. وی با بیان اینکه دولت خدمتگزار در برنامه پنجم و در ماده ۱۹۴ توسعه روستاها را به شکل واقعی و مستقل دیده است، خاطرنشان کرد: محور اصلی حرکت در روستاها ارتقای سطح درآمد روستاییان با تولید بیشتر و از بین بردن نابرابری‌ها در جامعه روستایی و عشایری است.

نجفی به پرداخت وام‌های مقاوم‌سازی مساکن روستایی اشاره کرد و ادامه داد: با ارائه راهکارهای قانونی زمینه اسکان دائم روستاییان فراهم شده و تلاش می‌شود با توسعه زیرساخت‌های بخش‌های متعدد در روستاها مهاجرت بی‌رویه به شهرها به حداقل رسیده و یک مهاجرت معکوس را شاهد باشیم.

نجفی حمایت از صنایع خانگی روستایی را یکی از الزامات برنامه اشتغالزایی امسال دولت برشمرد و اضافه کرد: روستاییان می‌توانند در قالب تعاونی‌ها از تسهیلات مورد نظر استفاده کنند تا زمینه اشتغال گروهی و جمعی برای آنها به وجود آید. مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل پوشش بیمه اجتماعی روستاییان را ضروری دانست و گفت: در کنار این امر انتظار می‌رود با تکمیل مجتمع‌های آبرسانی فرصت خوبی برای روستانشینان فراهم شود تا از نعمت آب شرب سالم نیز استفاده کنند.

نجفی آموزش مستمر دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی را ضروری عنوان کرد و افزود: با برگزاری دوره‌های مختلف نظیر دفن بهداشتی زباله‌ها، پسماندهای روستایی، ساماندهی گلزار شهدا، ایجاد بوستان‌های روستایی، لانه‌های آتش‌نشانی و دیگر فعالیت‌های مهم و تاثیرگذار در روستاها سعی می‌کنیم رضایتمندی روستانشینان را فراهم کنیم.

وی در ادامه از تکمیل ۶۰ ساختمان برای دهیاری‌ها خبر داد و تصریح کرد: ۵۰ ساختمان جدید نیز در دست اقدام است که این فضاها در مساحت ۴۰ متری برای مراجعه روستاییان و انجام امور‌ آنها شکل گرفته و ایفای وظیفه می‌کنند. مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل بهبود وضعیت روستاها، افزایش سطح درآمد اهالی روستاها، ارتقای کیفیت زندگی روستانشینان با هدف کاهش نابرابری‌ها و برقراری عدالت را از مهم‌ترین برنامه‌های دفتر امور روستایی استانداری اعلام کرد.