دنیای اقتصاد-سنندج- فرزاد نویدی: مدیرعامل شرکت گاز کردستان با اشاره به مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب و دو سفر هیات دولت به این استان گفت: تاکنون ۸۸ درصد مجموع مصوبات این سه سفر در بخش گازرسانی در این استان محقق شده است. مهندس محمد مهدوی به تشریح جزئیات مصوبات این سفرها اشاره کرد و افزود: در سفر هیات دولت به استان کردستان گازرسانی به ۳۰۰ روستا به تصویب رسید که تاکنون ۲۴۵ روستا گازدار و عملیات گازرسانی به ۱۹ روستا نیز در دست اجرا است.

به گفته وی، در قالب این مصوبات اکنون ۳۵ روستای شهرستان بانه، ۱۷ روستای بیجار، ۲۰ روستای دهگلان، ۱۴ روستای دیواندره، چهار روستای سروآباد، ۱۳ روستای سقز، ۲۲ روستای سنندج، ۵۷ روستای قروه، ۳۱روستای کامیاران و ۳۲ روستای مریوان گازدار شده‌اند.

وی با اشاره به کوهستانی و صعب‌العبور بودن روستاهای استان، هزینه گازرسانی به هر روستای این استان را به طور متوسط نزدیک به سه میلیارد ریال عنوان کرد.

وی به مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان نیز اشاره کرد و گفت: در این سفر پر‌خیر و برکت گازرسانی به ۴۰۰ روستا به تصویب رسید که تاکنون گازرسانی به ۲۱۹روستا انجام شده و در ۱۳۶ روستا نیز عملیات گازرسانی در دست اجرا است.

وی درصد تحقق مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان را ۸۹ درصد و سفر هیات دولت را نیز ۸۸ درصد عنوان کرد و گفت: به طور میانگین، ۸۸ درصد مصوبات این سفرها محقق شده است.

به گفته وی، از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب ۴۳ روستای شهرستان مرزی بانه، ۲۶ روستای بیجار، ۳۱ روستای دهگلان، چهار روستای دیواندره، ۱۶ روستای سروآباد، ۳۱ روستای سقز، ۱۳ روستای سنندج، ۲۴ روستای قروه، ۹ روستای کامیاران و ۲۲ روستای شهرستان مریوان گاز‌دار شده‌اند.

وی به وضعیت شبکه روستایی استان نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون در روستاهای استان سه هزار و ۱۰۸ کیلومتر شبکه گذاری شده که از این میزان ۶۸۷ کیلومتر آن مربوط به سال جاری است.

وی تعداد انشعابات روستایی استان را نیز اکنون ۵۹ هزار و ۲۰۰ انشعاب عنوان و سهم سال جاری را ۱۰ هزار و ۷۰۰ مورد عنوان کرد.

وی همچنین تعداد خانوارهای روستایی برخوردار از گاز طبیعی استان را اکنون ۶۱هزار و ۵۰۰ خانوار اعلام کرد و گفت: ۱۴هزار و ۹۰۰ خانوار در سال جاری به عنوان مشترک جذب شده‌اند.

وی تعداد روستاهای دارای سکنه استان را یک هزار و ۷۳۰ روستا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۴۶۴ روستای استان معادل ۲۷درصد از تعداد روستاهای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

وی تعداد کل خانوارهای روستایی استان را ۱۲۷ هزار خانوار و تعداد تحت پوشش را ۶۱هزار و ۵۰۰ خانوار عنوان کرد.

وی ضریب نفوذ روستایی گاز طبیعی در استان را نیز در حال حاضر ۴۸ درصد دانست.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان در ادامه گفت: تمام ۴۰۰ روستای مصوب سفر رهبر معظم انقلاب تا پایان شش ماه اول سال آینده گازدار می‌شوند.

مهندس مهدوی در ادامه به مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به استان کردستان نیز اشاره کرد و گفت: در این سفر گازرسانی به یکصد روستای جدید و دو شهر شویشه و صاحب به تصویب رسید.

به گفته وی اجرای خط انتقال شهر شویشه آغاز شده و پروژه اکنون فعال است و برای اجرای خط انتقال شهر صاحب نیز امسال پیمانکار انتخاب و از سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی به فراهم شدن مقدمات گازرسانی به یکصد روستا نیز اشاره کرد و گفت: بعد از تحقق مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب و هیات دولت ، مصوبات سفر سوم نیز عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان یکی از مشکلات اساسی این شرکت در انجام تعهدات را کمبود اعتبار دانست و گفت: بخش اعظمی از اعتبارات عمرانی این شرکت باید از طریق تسهیلات بانکی تامین شود (۶۰ درصد کل بودجه عمرانی) که متاسفانه تاکنون هیچ گونه مبلغی از این محل به شرکت گاز استان اختصاص داده نشده است.

مهندس مهدوی، مجموع بودجه عمرانی امسال شرکت گاز استان را ۹۰ میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: از این میزان ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی شرکت و ۶۰ میلیارد ریال نیز باید از محل تسهیلات بانکی تامین شود که تاکنون هیچ‌گونه تسهیلات بانکی به این شرکت اختصاص داده نشده است.

در حال حاضر ۲۸۸ هزار مشترک در ۴۶۴ روستا و ۲۲ شهر از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

از جمعیت یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفری استان کردستان اکنون ۳۸۱ هزار خانوار تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار دارند.