دنیای اقتصاد- اصفهان- فرزانه احمدی: همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه کشاورزی در اصفهان و با حضور معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، از سه دستگاه جدید کشاورزی رونمایی شد. ماشین نشاکار نیمه‌خودکار پیاز، ماشین گودال‌کن هیدرولیکی استوانه‌ای و دستگاه کاهنده سرعت تراکتور MF-۲۸۵ برای تامین سرعت‌های خزشی، سه اختراع جدیدی بودند که در نمایشگاه، رونمایی شدند. مسوول‌ بخش پژوهش فنی- مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان در این زمینه گفت: دستگاه نشاکار نیمه‌خودکار پیاز هزینه عملیات کاشت را به یک پنجم کاهش می‌دهد. همچنین کاشت تعداد ۷۰۰ تا ۸۰۰ بوته در هکتار را برای کشاورزان ممکن می‌کند.

وی کاربرد دستگاه گودال‌کن هیدرولیکی استوانه‌ای را نیز جایگذاری کود اطراف درختان عنوان کرد و گفت: دستگاهی که پیش از این استفاده می‌شد وارداتی بود و کاربردی ضعیف داشت، اما دستگاه ساخته شده در داخل، مشکلات نمونه‌های خارجی را ندارد.

تاکی با اشاره به اینکه تراکتورهای ساخت کشور فاقد کاهنده سرعت هستند، گفت: دستگاه کاهنده سرعت تراکتور MF-۲۸۵ نیز با نصب در جعبه دنده این ماشین، سرعت آن را در حد خزشی کاهش می‌دهد.