دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: با حضور معاون سازمان توسعه تجارت ایران، معاون برنامه‌ریزی استاندار هرمزگان، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جمعی از مسوولان، نشست میز تخصصی کشور امارات در بندرعباس برگزار شد. معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران در این مراسم با اشاره به اینکه در ۹ ماه امسال صادرات کالایی ایران به ۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است، افزود: با توجه به حجم صادرات خدمات مهندسی می‌توان گفت روند مبادلات خارجی ایران بر اساس اهداف از پیش تعیین شده در حال انجام است. رضا توفیقی هدف‌گذاری صادراتی امسال ایران را ۴۵ میلیارد دلار اعلام کرد که درصد تحقق آن تاکنون قابل‌قبول بوده است.

وی میزان مبادلات ایران با امارات متحده عربی را نیز در مجموع ۱۶ میلیارد دلار شامل ۱۳ میلیارد دلار واردات و سه میلیارد دلار صادرات اعلام کرد که نسبت به ۹ماه سال گذشته هیچ گونه کاهشی نداشته است.

توفیقی تصریح کرد: با توجه به سوابق ارتباط تجاری دوجانبه و مراودات دیرینه مرزی انتظار می‌رود در آینده نیز مبادلات و تعاملات دو جانبه همچنان در روندی منطقی ادامه یابد.

این مسوول همچنین از راه‌اندازی میزهای تخصصی کشورهای همسایه در استان‌های مرزی خبر داد و اضافه کرد: تاکنون علاوه بر تشکیل میز تخصصی امارات در بندرعباس، میز تخصصی افغانستان در بیرجند، قطر در بوشهر و عراق در ایلام و خوزستان راه‌اندازی شده است. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست، استان هرمزگان را نقطه طلایی تجارت ایران و امارات متحده عربی توصیف کرد که تاثیرات این تعامل در ابعاد ملی و بین‌المللی قابل‌مشاهده است.

عبدالمجید عبدلی‌زاده افزود: آنچه اکنون در مبادلات اقتصادی ایران و امارات در حال جریان است با راهکارهایی قابل‌گسترش خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ارائه محصولات با کیفیت به بازار امارات، راه‌اندازی نهادهای همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، افزایش تبلیغات کالاهای ایرانی و تاسیس بانک مشترک برای تامین مالی صادرات سرمایه‌گذاری می‌تواند حجم صادرات کالا به امارات را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

این مسوول همچنین با اشاره به بررسی‌های کارشناسی انجام شده در این مجموعه یادآور شد: مسائلی مانند بسته بندی نامناسب، عدم‌توجه به برخی استانداردهای کشورهای مقصد و در برخی موارد کیفیت نامطلوب محصولات صادراتی به همراه بازاریابی نامناسب از مواردی است که روند تعامل اقتصادی برون مرزی را با چالش مواجه می‌کند.

عبدلی زاده حضور نماینده ای از استان هرمزگان در اتاق بازرگانی ایران و امارات، استفاده از ظرفیت هرمزگان در تعیین رایزن اقتصادی ایران در امارات و تسهیل در برگزاری تورهای تجاری و برپایی نمایشگاه را از جمله راهکارهایی دانست که باید برای بهبود سطح صادرات و واردات ایران و امارات مورد بررسی و توجه جدی قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار هرمزگان نیز گفت: بازارچه‌ها و تعاونی‌های مرزی یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای ساماندهی مبادلات خارجی هستند.

عبدالرضا ناطق افزود: بررسی مجدد و واقع‌بینی در فهرست کالاها و محدوده فعالیت تعاونی‌ها و بازارچه‌های مرزنشینی و ایجاد تغییر و رفع برخی محدودیت‌های کاذب از جمله اقدامات لازم در این حوزه است.

به گفته معاون استاندار، هرمزگان از دهه‌های گذشته پایگاه اصلی کشور در تجارت با کشور امارات بوده که اکنون باید با توجه به تغییر زیرساخت‌های اقتصادی، ابزارها و امکانات ایران نیز در این زمینه بهسازی شده و متحول شود. معاون استاندار با تاکید بر ضرورت مطالعه و توجه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سایر کشورها اظهار کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دارای تجارب خوبی در اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها از جمله در جبل علی‌امارات هستند که دولت نیز می‌تواند با حمایت و تشویق‌های قانونی، اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها را تقویت کند.